‘Coole’ hardware startups van Startupbootcamp HightechXL willen 8 miljoen ophalen

‘Coole’ hardware startups van Startupbootcamp HightechXL willen 8 miljoen ophalen

This article will take you 10 minute(s) to read

Demoday van Startupbootcamp HightechXL in Eindhoven is natuurlijk vooral bekend van de Chinese investeerder die vorige editie meer dan een miljoen investeerde in twee startups. De derde editie van #sbcdemoday getiteld ‘3XStronger’ was groter dan ooit, met meer dan 1000 bezoekers in het Klokgebouw in Eindhoven. Helaas bleef ditmaal een bijzondere apotheose achterwege, desondanks zijn de startups de moeite van het volgen meer dan waard. Temeer zij tezamen bijna 8 miljoen euro financiering willen ophalen.

Totale waarde: 7,9 miljoen

Het leuke aan deze editie van Startupbootcamp HightechXL Demoday is de publieke vote via mobilevote.nl. Het draait niet zozeer om wie de beste pitch heeft, maar wie het meeste virtuele geld ophaalt. Geinig, maar de echte waarde zit hem natuurlijk in de financieringsrondes die de startups daadwerkelijk gaan ophalen. De totale waarde daarvan bedraagt 7,9 miljoen euro, waarbij de Griekse ontziltingsstartup Seauleau de grootste portie voor zijn rekening wil nemen: 2 miljoen euro.

Wisselend

De kwaliteit van de pitches was behoorlijk wisselend, wat vooral te maken had met de verschillende stijlen die gehanteerd werden. We zijn wellicht wat verwend door de uniformiteit van de pitches in de Amsterdamse programma’s, waar doorgaans een pitch coach zowat alle startups begeleid. Alleen Brite Solar zakte door de ondergrens, hun pitch was vrij slecht te volgen. Niettemin was ook deze editie weer een show van formaat, hoewel duidelijk het accent meer op de business lag, daardoor minder op de entertainmentwaarde. Zoals Guus Frericks, medeoprichter van Startupbootcamp HightechXL wederom treffend verwoordde: “Hardware is the new cool.”

Spoorloos verdwenen

Opvallend is dat maar negen startups op het podium stonden. Bij de originele selectie zaten elf startups, Tomotech en SRM Solutions zijn spoorloos verdwenen. Een aantal startups veranderde tussentijds van naam, dus laat je niet gekmaken door de pivots en rebranding. Hier zijn de negen startups die #SBCdemoday wel haalden:

Pel3o – Slovenië

Ram Dusic Hren, CTO van Pel3o, warmt de zaal op met een gave rap. De snelheid van hun ongelooflijk vette 3D-printer ligt hoger dan bij concurrenten, maar vooral het gebrek aan lawaai is hun unique selling point: 30dB, het wzelfde lawaai voor ‘s nachts). “Ik kan nu in slaap vallen op het werk naast een 3D-printer.” Lov3d heet hun printer, en onderdelen van de eerste Sloveens satelliet gaan ermee geprint worden. Er is sowieso een kans, want er is grote vraag naar betrouwbare desktop 3D-printers.

Funding nodig: 300.000 euro

Cijfer pitch: 9

Accerion – Nederland

Willem-Jan Lamers betreedt het podium namens Accerion, voorheen Unconstrained Robotics. Waar ze zich eerst richten op een hele robot, mikken ze nu op de slimme sensormarkt voor robots.  Als Google een zelfrijdende en -navigerende auto kan maken, waarom ook niet binnen goed navigeren met voertuigen? Dat kan niet, want GPS werkt er niet. Bestaande oplossingen werken met vaste rails, iBeacons, lasergeleiding, maar allen hebben ze hun beperkingen. Accerion werkt aan indoorpositioning 2.0, zonder infrastructuur ter plaatse. Er zijn alleen maar twee sensoren nodig, eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant van het voertuig. “Erop klikken, en gaan”, aldus Lamers. Landbouw is de tweede markt voor robotics, maar wederom: daar zijn tonnen staal voor nodig indoors om een voederrobot te installeren. “We worden de Google Car for lifestock feeding”. Samen met drie salespartners kunnen ze 70% van hun markten benaderen: landbouw, kassen, robots.

Funding nodig: 400.000 euro

Cijfer pitch: 7,5

Sealeau  – Griekenland

Dimitris Xevgenos van Sealeau (voorheen Green Desalination) stipt de watercrisis aan: global risk nummer 1 dit jaar volgens World Economic Forum. Sealeau wil door de oplossing voor zijn. De industrie gebruikt enorm veel water, wat ze als zout afvalwater weer terugstorten in open water. Sealeau maakt de cirkel weer rond, door het afvalwater te recyclen door middel van een nogal ingewikkeld systeem en te hergebruiken als schoon water of mineralen, zonder extra kosten of afval. Chemische industrie, raffinaderijen en power plants zijn hun mogelijk klanten. Met een 600.000 euro leasing fee voor het silosysteem bespaart ATM (Shanks Group) 10 miljoen euro als ze Sealeau gebruiken. Sealeau gaat volgens het programmaboekjes voor een ronde van 2 miljoen, hoewel ze op het podium aankondigden 1,3 miljoen binnen te hebben en nog 4 ton te zoeken.

Funding nodig: max. 2.000.000 euro

Funding opgehaald: 1,3 miljoen euro

Cijfer pitch: 6,5

Cookee – China

CEO Donglin Huan van Cookee Bike maakt van zijn zwakte (brak Engels met een zwaar Chinees accent) zijn kracht door flink wat humor in zijn pitch te gooien. Alles is slim, maar waarom de fiets nog niet, vraagt hij zich hardop af. “Wij hebben het, en het heet Cookee Bike.” De fiets is 33% lichter dan gewone fietsen. “En hij is sexy”, aldus Huan. De fiets is altijd online en connected, dus je zult hem niet snel kwijtraken of ermee verdwalen. Met hele vete laserlichten aan de zijkant blijf je altijd zichtbaar en dus veilig. Met de ingebouwde speedometer zie je hoe snel je gaat. Kost dat? Duizend euro. Ze hebben al 100.000 volgers, 2000 fietsen in 30 dagen verkocht, wat de omzet op een half miljoen euro brengt. De consumentenmarkt is interessant, maar ook in B2B liggen er kansen, als leverancier voor de grote vier (Batavus, Gazelle, Sparta en Koga). Voor Shinga, de grootste vouwfietsenfabrikant, gaan ze een vouwbare smart e-bike maken. Volgens het programmaboekje zoeken ze 1 miljoen, hoewel ze op het podium aankondigden voor de helft te gaan.

Funding nodig: 1.000.000 euro

Cijfer: 7

Dashtag – Nederland


Epco Berger van Dashtag (bij Selection Days nog ST3) ziet dat de jeugd tegenwoordig achter Fifa16 zit geplakt, maar dat ze nog maar amper buiten voetballen. Wereldwijd verloor de FIFA zo 3 miljoen actieve voetballers. Met de Dashtag willen ze dat veranderen door voetbal te gamifyen: het is een kleine draagbare sensor dat je onder het voetbalshirt draagt, en die connected is met een app waarmee je kan zien waar je bent en hoe je scoort ten opzichte van Messi. Met dezelfde soort data als op FIFA, en slim: die data kun je meteen delen op Instagram. PSV doet een demo met Dash, om een test te doen met alle amateurclubs in de regio. Dash mag het tonen aan meer dan 50 nationale bonden in Europa. De startup richt zich op de amateur, dat zijn al 1,7 miljoen spelers in Nederland en 16 miljoen in Europa. Jongeren willen dit delen op Instagram, en zo willen ze viraal gaan. Een Dash Tag kost 29,95, met een maandelijks abonnementsfee van 2,99 euro via hun eigen website. Amateurclubs kunnen het verkopen en krijgen een (flink) deel van de winst terug als sponsorgeld. Ook dat gamifyen ze: ze zetten de regionale en lokale rivalen tegen elkaar op.

Cijfer: 8,5

Funding nodig: 700.00 euro (50.000 binnen via Leapfunder)

Brite Solar -Griekenland

Er zijn straks 9 miljard mensen in 2050. Al deze mensen moeten ‘gevoerd’ worden. Traditioneel glas in kassen is een prijzige zaak. Brite Solar van CEO Nick Kanopoulos levert printed solar panels op het glas van kassen, die gewoon inktjet geprint kunnen worden met solide electrolyten en 70% lichtdoorlatend zijn. Omdat Nederland de meest innovatieve kassenbouwer van Europa is, verhuizen de Grieken naar Nederland. Brite heeft al 2,8 miljoen aan funding opgehaald, ook vanuit de founders en via R&D-subsidies. Het lijkt ons een goede business om in te zitten, jammer dat de pitch aan alle kanten rammelde.

Funding nodig: 1,5 miljoen nodig (200.000 is al opgehaald via Leapfunder)

Cijfer: 5

byflow- Nederland


Nina Hoff toont hun draagbare 3D-printer voor letterlijk alles: the Focus 3Dprinter van byflow.  Je kunt bijvoorbeeld een waterflesje shredden en er een iPhone-case van maken. Ze willen vooral de 3D printer worden voor voedsel, wat ze al eerder met Michelin-sterrenchefs hebben gedaan door het printen van 5-gangenmaaltijden – twee keer per dag. In een lokale Albert Heijn hebben ze taartglazuur in 3D geprint, maar er zijn ook goede contacten met Tesco en Sainsbury. Virgin Atlantic wil 3D-geprint voedsel in business class serveren. “Waarom zouden we niet de Nespresso kunnen worden van chocolade printen?”, aldus Hoff. Met Calebaut, een grote Belgische chocoladefabrikant, is er een getekende overeenkomst om in 2017 daadwerkelijk een chocoladeprinter – met cartridges en alles – te maken.

Funding nodig: 800.000 euro

Cijfer: 8

Sensoraide – Griekenland

Evanthia Valera was misschien wel de slechtste pitchende startup tijdens Selection Days, nu behoorde ze tot de uitblinkers. Internet of things-startup-Sensoraide levert slimme sensoren om vochtigheid en temperatuur rondom gewassen te meten, een dagelijkse uitdaging voor zowel wijnmakers als eigenaren van kassen. Via realtime monitoring via de sensors en de apps van Sensoraide kunnen boeren tot wel 40% besparen, op energie maar ook door tijdsbesparing. De hardware nodes kosten 250 euro, daarnaast is er een maandelijkse subscription fee. De startup partnert met Wageningen University, onder de eerste twaalf klanten is de Amsterdam ArenA, die laaiend enthousisats is

Funding nodig: 600.000 euro

Cijfer: 8

Gotoky – Slovenië

Katja Lipicnik, CMO van Gotoky, toont hun smartphone add-on:  safety device voor avonturiers zoals kampeerders, klimmers, skiers, of wandelaars. Met name in afgelegen gebieden heeft het potentie, vooral met grote groepen. Op een afstand van 14,5 km kunnen gebruikers met elkaar in contact blijven via Bluetooth. Het systeem werkt via standaard, licentievrije radiofrequenties. Maar er is meer, de Gotoky ecosysteem zorgt voor veiliger werken in de bergen. Snelle locatiebepaling is cruciaal. Gotky kan pre-order besteld worden via de website, maar ook is er al een exclusieve deal met de Sloveense reddingsbrigade. In het pakket zit een locatiebeacon, voor als een personeelslid gewond of in gevaar is. Ze willen nog een stap verder gaan Gotoky Net, een eigen communicatiesysteem voor afgelegen gebieden zonder telecominfrastructuur.

Funding nodig: 600.000 euro

Cijfer: 7,5

 

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)