Dit was het hete nieuws van Startupbootcamp Demo Day

Dit was het hete nieuws van Startupbootcamp Demo Day

This article will take you 16 minute(s) to read

Demo Days zijn altijd heerlijke events, met lekkere hapjes, mooie dames, drank en niet te vergeten retestrakke pitches. Bij Startupbootcamp weten ze wel hoe dat moeten aanpakken, met dit keer voor het eerst SugarCity in Halfweg als hippe venue. Dit was het hete nieuws van hun Smart City & Living Program, afgelopen vrijdag.

Startupbootcamp

Startupbootcamp is al Europees gezien de beste accelerator, maar de groeiversneller wil ook voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten. Zo komt er een healthcare-programma in Miami, een fintech-klas in New York en eentje female founder-only in San Franscisco. Ook China en Zuid-Afrika staan op de roadmap van de accelarator.

Salesforce for startups

Daarnaast gaat Salesforce for startups de Startupbootcamp-startups voortaan helpen met… sales. “It’s actually about making money”, aldus Patrick de Zeeuw.

Pitches gladgestreken

Dan de startups. Die pitches waren weer gigantisch goed gladgestreken en de kwaliteit was dit jaar extreem hoog. Geen van de startups zakte door het ijs, en zoals te doen gebruikelijk had elke startup wel iets nieuws te melden. Gezamenlijk willen de startups 4,5 miljoen euro ophalen, post-Demoday. Er is al 1,4 miljoen euro toegezegd danwel opgehaald ten tijde van het programma.

Stucomm – Nederland

11225270_10152867010561097_7065117466512290796_o

Ronald Kouvelt van Stucomm vertelt dat zijn startup de communicatie tussen student en hoger onderwijs-instellingen wil verbeteren. Inmiddels zijn 70.000 studenten op het platform te vinden, zij gebruiken de app gemiddeld 4 keer per dag. Via de app kunnen de studenten hun timetable zien, maar ook te weten komen of hun docent ziek is, hun studieresultaten en via statistieken zien ze direct hoe ze het doen vergeleken met andere studenten. Er zijn goals en achievements, die via gamification met badges voor milestones op een leuke manier worden ingezet. Ook zijn er fun badges – bijvoorbeeld als je vier keer ‘s nachts inlogt, dan ben je een night owl.

Studenten kunnen de lessen raten. Dat kost de onderwijsinstelling normaal tien weken om te verwerken, via Stucomm gaat dat straks realtime. De Stucomm-app komt gebrand in de huisstijl van de onderwijsinstelling zelf. Ze zijn nog geen concurrent tegengekomen – hoera, Blue Ocean – die exact hetzelfde doet. Daarom hebben ze al vijf betalende instellingen aan boord met driejarig contracten. Aan het einde jaar van dit jaar draaien ze 65.000 omzet per maand, tegen nu 20.000. Dat moet leiden tot een jaarlijkse run rate van 850.000 over 2016.

Het nieuws: TU Delft is een nieuwe klant. Stucomm zochten geen investeerders, maar niettemin zijn ze bereid er een miljoen in te stoppen. Ook banken willen een kredietlijn voor Stucomm openen (daarover later meer in een interview).

Cijfer pitch: 8

Comfy – Zwitserland

11698965_10152867011986097_2856040998141729481_o

Stephanie Gruber vertelt dat zij met Comfy comfort willen bieden via een combinatie security en licht. Zo’n 80% van de huizen zijn onbeschermd. Dat komt omdat een alarm erg gebruiksonvriendelijk is en daarbij complex. Ze zijn duur, vaak is er vals alarm. Comfy komt nu met een gloeilamp met drievoudige beveiligingslaag die leert, aanwezigheid registreert, en je bewegingen simuleert als je niet thuis bent. Als er onverwacht iemand anders is, krijg je notificatie in de app als je niet aanwezig bent. De technologie is gepatenteerd, in samenwerking met Bosch. Comfy heeft uitgerekend dat hun markt 2 miljard euro waard is in 2020. Ze maken geen gebruik van camera’s, dus het systeem kan niet gehackt worden in de cloud – wat weer zorgt voor betere privacy.

Nieuws: Comfy kondigt een partnership aan met Eneco, waarbij ze met 50 huishouden gaan testen. De testpoule is al zwaar oversubscribed, met 300 testers. Einde zomer komt de Zwitserse startup met een Kickstarter-campagne. Inmiddels zijn er distributiepartners in Nederland, Oostenrijk, Zwitserland. Voor 100 euro heb je de hardware, de software gratis. Ze willen er 10.000 van verkopen. Ze zoeken 1 miljoen euro funding, er is al commitment voor 900.000 euro.

Cijfer pitch: 8,5

OOSM – Slovenië

OOSM

In 2019 zijn er 64 miljoen digitale instore schermen, vertelt Peter Bruner van OOSM. Grote merken gebruiken die digitale schermen om meer omzet te genereren in de winkel. Daar heb je veel zaken voor nodig: hardware, software en computer, die weer connected is met het scherm. Deze zogeheten digital signage systems zijn complex, want geprogrammeerd voor designers, terwijl de marketeer eigenlijk diegene is die verantwoordelijk is voor de content. Daardoor ontstaat een legacy lockin: systemen zijn moeilijk te vervangen. OOSM wil dat veranderen door een plug and play-systeem te bieden voor digitale schermen, via een app of een app op een USB-stick maak je zo van elk scherm een interactief reclamebord.

Via een dashboard in de cloud kun je video, afbeeldingen of hele websites in een playlist zetten en vertonen op zoveel mogelijk verschillende schermen. OOSM koppelt ook de winkel met de kassa. Je kunt een product A/B-testing, zien welke het meest populair is en dan weer vergelijken over het hele retailnetwerk. OOSM is daarmee de Google Analytics voor winkelverkoop, en opereert hardware-onafhankelijk. Ahold gaat er mee werken. OOSM is te verkrijgen via een B2B-subscription, voor 25 euro per maand, per scherm. Dat zetten ze in de markt via direct sales en distributiepartners, zoals ExterionMedia die 40.000 schermen in het VK heeft.

Nieuws: Samsung wordt hun preferred screenprovider. OOSM zoekt een investering van 350.000 euro, dat moet zorgen voor 600.000 omzet en 25% maandelijkse groei.

Cijfer: 7,9

Civocracy – Duitsland/VS

11722190_10152867010546097_7848066238883926339_o

Benjamin Snow vertelt dat Civocracy de grote problemen van de toekomst wil oplossen. Ze kwamen met alleen een concept en twee founders naar Amsterdam voor Startupbootcamp, nu is er een beta live, zijn er drie beta partners en betalende klanten – dat allemaal in drie maanden. Gemeenten betalen 1500 euro per maand,voor een platform waar burgers kunnen discussiëren, een cursus kunnen volgen of een townhall meeting kunnen beleggen. Oneerbiedig is het een combinatie van Facebook, Meetup en Uservoice, maar dan bespoke voor gemeenten en overheidinstanties. Dat alles om huidige issues te bespreken, maar ook beslissingen te nemen. Op schaal, zijn ze een burger-netwerk en doorbreken ze zo de marktonderzoek-markt.

Nieuws: Civocracy kent nu 1900 gebruikers, met een 50% wekelijkse groei. Saxion, Amsterdam Smart City en petitie.nl (5.4 miljoen gebruikers) zijn de eerste partners. Hun eerste klant is de gemeente Losser, met Startupdelta en het Ministerie van Buitenlandse zaken zijn ze in gesprek. Net is er een 55.000 euro convertible note afgerond via Leapfunder. Daarnaast zoeken ze nog 250.000 seed funding om key features te bouwen voor het komende jaar.

Cijfer: 8,75

Sustainer Homes – Nederland

11145080_10152867004591097_1469289591365598029_o

De enthousiaste Gert van Vugt wil met Sustainer Homes een revolutionaire manier van wonen in de markt zetten. Dat gaat ze lukken, met 165.000 euro seed funding in de pocket en een pipeline van 1,5 miljoen euro aan sales. Onze hulpbronnen zijn eindig, 70% van onze energie wordt verspild. Wat nu als we een zelfvoorzienend huis kunnen maken? Sustainer kan dat, ze maken van een zeecontainer een huis dat verplaatst kan worden en onafhankelijk is van fossiele brandstoffen, maar ook water verser maakt dan ons kraanwater.

Het is nu eindelijk mogelijk om ergens te wonen waar dat voorheen niet mogelijk was. Een Sustainer kent een mooi design van binnen, is makkelijk in elkaar te zetten waardoor ze een prototype al in 5 weken konden bouwen. Zo’n gevaarte (het blijft een zeecontainer) moet 75.000 euro kosten, met een marge van 20.000 euro. De kostprijs kan nog 18% omlaag en de marge zal dan omhoog gaan. De besparing voor de consument is nog groter: normaliter heb je zo’n 35.000 aan energie- en waterkosten voor je huis, met Sustainer zijn die kosten uiteraard nul.

Nieuws: Sustainer heeft een aantal partners aangesloten: Vodafone, Triple Solar en Global Wetlands. Ook gaat Eneco als eerste bedrijf er een aanschaffen, bovendien maken ze een energie-interface voor de bewoners gebaseerd op hun slimme thermostaat Toon. Tevens komt er een Sustainer-resort van zes huizen in Hilversum. Later volgt een project van 15 Sustainers in een off the grid-vallei in Turkije. Een investering van 350.000 is nodig voor doorontwikkeling en voor een sales pipeline ter waarde van 4 miljoen euro. Presales officieel geopend.

Cijfer: 9,25

Carnomise – Frankrijk

11707718_10152867011746097_2775368501133916832_o

Aan autodeel-startups geen gebrek. Maar dit is anders. Traveler to traveler car rental, zo profileert Carnomise zich volgens co-founder Giu Bilaty. Met een 240.000 euro behaalde winstmarge, 19.000 verhuurdagen, vier locaties in Frankrijk en 25.000 euro per maand omzet zijn deze Fransen al redelijk op stoom. Want doen ze? Zoals mensen hun huis via Airbnb als ze zelf op vakantie gaan, waarom zouden we dat met de auto dan ook niet doen. Er staan zo’n 10.000 auto’s ongebruikt op Schiphol.

En 2.000 reizigers betalen zelf al zo 40 euro per dag aan autohuur. Met Carnomise kun je gratis ‘parkeren’ op het vliegveld door je auto te verhuren aan andere reizigers. Je rijdt naar de luchthaven, levert je auto in bij Carnomise en kassa! In plaats van 145 euro aan parkeerkosten, verdien je nu 145 euro aan de verhuur. Dat is bijna 300 euro winst.

Carnomise biedt via een kiosk ‘facetime’-contact met een agent, daarna scannen ze je documenten, regelen de betalingen en nemen de sluetels aan. Met de kiosk verloopt het opschalen naar andere vliegvelden sneller en voordeliger. Zou ik mijn auto verhuren? Vraag je je af. Dat doen al 1500 autoeigenaren, over schade hoef je je geen zorgen te maken. Via een 360 graden video, wordt de staat van de gecontroleerd auto door deze van binnen en buiten opgenomen. De auto is volledig verzekerd. De autodeel-startup mikt op 10 additionele locaties en 400.000 euro omzet per maand, eind 2015.

Nieuws: Carnomise kondigt een partnership aan met sky-park.nl voor parkeren en verzekeraar Delta Lloyd in Nederland. Alhoewel Carnomise op zich met 80.000 euro aan self-funding en 120.000 euro aan subsidies prima in de slappe was zit, willen ze nu 600.000 euro ophalen voor versnelde internationalisatie.

Pitch: 7,75

Multisense – Israël

11722385_10152867010566097_1101590702213608370_o

Aviram Siboni mag dan niet vloeiend Engels spreken, zelfs met minimale weet hij een overtuigende pitch neer te zetten voor Multisense, de startup die gebruikers identificeert, met 100% zekerheid. Het is een kwestie van tijd voordat je gehackt wordt, zegt de Israëliër. Of, zoals de Amerikaanse president Barack Obama zegt: “If we want to be connected, we need to be protected.”

Hoe doet Multisense dat? Via gezichtsherkenning, vingerafdrukken, stemherkenning, GPS en NFC. Je maakt eerst een selfie, van die afbeelding wordt een vector gemaakt om privacy te waarborgen. Daarna moet je een aantal antwoorden geven. Als voorbeeld geeft Siboni hoe je nu moet inloggen bij ABN AMRO, via liefst zes stappen. Met Multisense maak je een foto, geef je antwoord en dan krijg je een tijdelijk password van vier cijfers. Dat moet 70% tijd schelen om in te loggen. Er zijn concurrenten, maar die doen niet alles wat Multisense doet. Ze bieden een SDK om op te bouwen, citibank en Intel gebruiken hun technologie reeds. Het business model is simpel: 3 cent per transactie, of een maandelijks abonnement.

Nieuws: Multisense gaat een pilot draaien met ABN Amro en KNAB. Ook de Franse overheid wil het gebruiken voor visa-applicaties. In de laatste weken hebben ze 200.000 euro seed-funding opgehaald, nu willen ze er 800.000 euro bij ophalen. Dat moet leiden tot 2,5 miljoen omzet 2016.

Cijfer: 8,25

Wiffinity – Spanje

wiffinity

Als je op reis bent, kost roaming op je mobiel klauwen met geld. Jose Rodriguez, CEO van Wiffinity, kan erover mee praten. Hij kreeg na een trip van een week in de VS een rekening van 600 euro vanwege roaming kosten. Het voordeel is dat veel locaties gratis wifi bieden, maar vind die eerst maar. En als je die gevonden hebt, moet je om het password vragen en vervolgens al je persoonlijke details geven. Wiffinity vindt via een app lokale hotspots met wifi. In Amsterdam hebben ze inmiddels 300 hotspots, 400 in Madrid. Toeristen kunnen zelf een spot toevoegen.

Nieuws: mogelijk een overeenkomst met Ziggo, waardoor Wiffinity 1000 hotspots toevoegt. De app heeft al 12.000 downloads. MacBike is nu ook een partner, die pusht de service naar al hun klanten. Wiffinity zorgt als wederprestatie voor promotie van MacBike. In de toekomst kan Wiffinity big data genereren over de routes die toeristen afleggen in de stad. De Spanjaarden hebben slechts 200.000 euro funding nodig, 100.000 daarvan is al toegezegd. In 2016 willen ze met dat geld in alle grote steden van Europa zitten.

Cijfer: 7,5

Tespack – Finland

11411909_10152867010711097_5176220288451842522_o

Finse startup met Boliviaanse CEO, Mario Aguilera. Je kunt met de slimme rugzakken en tassen Tespack elk mobiele apparaatopladen onderweg. “Onze apparaten zijn mobiel, maar onze energie nog niet,” aldus Aguilera. “De beste action cam heeft hooguit drie uur batterijleven.” Op een Tespack zitten solar panels, op een stijlvolle tas. Het is licht, sterk, en gepatenteerd en je kunt er een laptop twee keer, een mobiel 13 keer en een camera 18 keer volledig mee opladen. Het is allemaal plug and play, waardoor het gebruikt kan worden voor klimmen en fietsen, want het is eveneens de lichtste slimme rugzak op de markt. Tot nu haalde Tespack toe 50.000 euro in sales, in de laatste paar weken hebben ze voor nog eens 22.000 euro verkocht. Op Demo Day zelf wist Tespack voor 1500 euro aan sales binnen te slepen, in twee uur tijd. Hun prijspeil ligt tussen de 49 en 465 euro.

Nieuws: Samen met TomTom gaat Tespack werken aan een solar helmet, die je actiecamera, of je mobiel kunt opladen. Samen met Vodafone gaan ze een product maken om je mobiel 365 dagen per jaar op te laden. De Finnen zoeken nu 300.000 euro funding, 150.000 is reeds toegezegd om de komende 12 maanden voor 650.000 euro aan Tespack’s te slijten. Hun volgende generatie items moet 50% dunner en goedkoper worden.

Cijfer: 7,75

Flattire – Nederland

11538998_10152867010831097_7158341268931367499_o

Nederlandse startup met Roemeense founders. Flattire heeft al 3000 klanten gehad voor zijn on-demand fietsreparatieservice, die 65000 euro heeft omgezet. Er is nooit een goed moment waarop je fiets kapot gaat, je moet wachten tot deze gemaakt is of een fietswinkel vinden. Flattire fixt je fiets on the spot. Je kunt een foto maken en alle gegevens doorgeven, via de app. Gemiddeld ben je na 15 minuten na aankomst weer onderweg. Flattire gebruikt alleen fietsen om te repareren, op de locatie en tijd van je keuze. Daardoord blijft de overhead laag en zijn er geen extra kosten. Sinds deelname aan Startupbootcamp groeit de omzet met 30 procent per week. Volgens klant Adriaan is Flattire ‘het beste product sinds [de uitvinding van] gesneden brood’. De founders begonnen aanvankelijk zelf met repareren, maar nu doen freelancers dat. Flattire krijgt een vast percentage, en zorgt voor randzaken zoals onboarding en training.

Nieuws: Een preseed ronde is inmiddels afgerond, nu zoekt fietsreparatie-app nog 150.000 funding voor expansie naar Utrecht en Kopenhagen.

Cijfer: 7,8

trakkies

trakkies

Deze Nederlandse startup in Internet of Things vind je spullen, die je kwijt bent, voordat je weet dat je ze kwijt bent. Jaarlijks alleen al raken we 100 miljoen euro’s aan telefoons kwijt. Trakkies zijn kleine microcomputers, zogeheteen nodes. Zie hier hun pitch en de feiten rondom hun Kickstarter-campagne.

Nieuws: Ze kijken naar B2B-oplossingen, zoals het tracken van pallets, monitoren dat opgeslagen goederen op juiste temperatuur zijn, of medewerkers hun veiligheidskleding wel dragen, maar ook of bij een ramp iedereen naar buiten is gevlucht. Ze werken daarnaast met vier verschillende bedrijven samen: Undagrid, Tespack, Eneco, en Vodafone. Via Vodafone bereiken miljoenen klanten via Tespack, door ingebouwde trakkies te leveren. De voormalige CEO van Konica Minolta Nederland, Ernst Kolvenbag, wordt nieuwe COO. Trakkies wil een 500.000 euro trance ophalen van een ronde van 3,5 miljoen ronde.

Cijfer: 9,0

Beste pitches

Niet CEO Adrian Blackwood, maar head of operations Victor Wierda verzorgde de pitch voor trakkies. Dat was een goede keuze, want volgens het panel van Silicon Canals waren dit de beste pitches:

  1. Gert van Vugt – Sustainer Homes 9,25: bevlogen en persoonlijk, maar ook inhoudelijk sterk
  2. Victor Wierda – trakkies: weet een grote visie over een zeer technisch product duidelijk over te brengen
  3. Benjamin Snow – Civocracy: zijn verhaal werd alleen maar sterker nadat hij gestoord werd. Knap.

 

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)