‘Hoog tijd voor transparantie bij crowdfundingfaillissementen’

‘Hoog tijd voor transparantie bij crowdfundingfaillissementen’

This article will take you 2 minute(s) to read

Crowdfunding is voor investeerders steeds meer een volwaardige investeringsmogelijkheid. In 2015 haalden bedrijven, projecten en startups maar liefst €128 miljoen aan financiering op. Maar de financieringsvorm heeft een keerzijde. Daarom heeft Fundwijzer onderzoek gedaan naar de defaults, de crowdfundingfaillissementen, binnen de Nederlandse crowdfundingsmarkt. Want het is hard nodig dat er meer transparantie komt.

Tent failliet

Een restaurant in Den Haag haalde een bedrag van €125.000 bij 70 investeerders op via Geldvoorelkaar.nl. De tent ging een jaar later failliet; ongeveer twee derde van de investeerders zag zijn investering in rook opgaan. Zulke crowdfundingfaillissementen staat niet op zich. Van alle crowdfundingprojecten op Geldvoorelkaar.nl, Collin Crowdfund, Kapitaal op Maat en Horeca Crowdfunding is, ten opzichte van de succesvolle projecten, op dit moment 3,87% in default.

Betalingsproblemen

Een groot deel van de projecten met betalingsproblemen, loopt vlak na het aangaan van de lening al tegen een muur: 85% van de betalingsproblemen ontstaat voordat de helft van de lening is afgelost. 25% van de ondernemers met deze problemen raakt binnen het eerste jaar na afsluiting van de lening in default.

Risico’s

De platformen schatten het risico per onderneming zorgvuldig in. Hoe hoger de risicoclassificatie, hoe hoger de kans op een default. Investeerders worden op de websites gewezen op de risico’s en krijgen het advies hun investeringen te spreiden over verschillende projecten. Maar ondanks het advies en een zo goed mogelijke beoordeling van de bedrijfsrisico’s, zijn defaults nooit geheel te voorkomen. “Het is een utopie om te denken dat ondernemers die via crowdfunding aan kapitaal zijn gekomen niet failliet kunnen gaan. Dat hoort bij de risico’s en investeerders weten dat”, zegt Pim van de Velde van Kapitaal op Maat tegen Fundwijzer.

Transparantie crowdfundingfaillissementen

Het is daarom belangrijk om de transparantie van de Nederlandse crowdfundingsmarkt te vergroten en te communiceren over crowdfundingfaillissementen. Investeerders moeten, net als bij andere beleggingsproducten, zich bewust zijn van de consequenties van een mogelijk faillissement. Wordt het dan niet tijd om de projecten met betalingsproblemen te publiceren?

Gevoelig

Op internet circuleren de bedrijfsnamen van de defaults, maar het noemen van individuele gevallen ligt gevoelig: “Omdat het betreffende ondernemers – en ook betrokken investeerders –  onnodig kan schaden”, reageert Simon Douw, voorzitter van branchevereniging Nederland Crowdfunding, op het onderzoek.

Een must

Wel is transparantie volgens Douw een must in de crowdfundingssector: “Nu crowdfunding volwassener wordt, is het zaak om ook te laten zien hoe het over de volle breedte van de sector gaat met defaults.” Daarom wordt er door de branchevereniging en platformen as we speak gewerkt aan een gemeenschappelijke definitie en manier van rapporteren van defaults. En voor investeerders geldt: spreid je investering en beleg een verantwoord deel van je vermogen.

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)