Griekse startupcultuur: tussen kans en crisis [gastblog]

Griekse startupcultuur: tussen kans en crisis [gastblog]

This article will take you 4 minute(s) to read

Een startupcultuur in Griekenland? Zeker! Juist vanwege de crisis en het gebrek aan (goede) banen begint de nieuwste Griekse arbeidsgeneratie voor zichzelf. Ondanks administratief gedoe, hoge kosten en fiscale complexiteit gaan jonge Grieken hier vol voor: het is misschien wel hun enige kans.

Nederlandse incubator in Griekenland

Orange Grove, de incubator van de Nederlandse ambassade in Athene, helpt deze startups. In 2013 is deze opgericht om de Griekse economie te helpen, met een focus op ‘jongeren’ tot 35 jaar. Gesteund door sponsoren als Heineken en KLM en met lokale mentoren geven ze ondernemers het duwtje in de rug dat ze in de moeilijke Griekse economie zeker nodig hebben, met een zeer behoudende markt en vriendjespolitiek. Af en toe vliegen ze Nederlanders in voor workshops en coaching, vandaar dat ik daar vorige week een lezing gaf en een tiental coachgesprekken. Zo merkte ik dat die startups best wel leuke dingen doen.

Succes voor transport-startup

Join Cargo bijvoorbeeld van Roxane Koutsolouka. Deze half Nederlandse en half Griekse dame zag een kans in de vele vrachtwagens die leeg terugrijden van een vrachtje. Zij verkoopt die lege ruimte aan kleinere producenten die graag voor een zacht prijsje hun transport bij haar inkopen. Met een ton investering van een Griekse business angel wordt haar team volgende maand uitgebreid van drie naar zeven man. Dat is niet voor niets: afgelopen vrijdag haalden ze drie nieuwe klanten binnen, en dus werd (zoals het hoort) samen met de andere startups getoast op succes.

Medisch toerisme en botenverhuur

Niet alle startups zijn al zo ver. Een van de startups ontwerpt fysieke ophaal-stations voor online aankopen, maar die zie ik nog wel een pivot maken. In Vitabroad zie ik meer kansen: zij organiseren ‘medisch toerisme’. Een korte vakantie in Griekenland waarin je tegelijk je ogen laat laseren of een andere ingreep laat doen die goedkoper is in Griekenland. Het investeringsaanbod van een Turkse concurrent bevestigt hun potentie. De mannen van Hopwave hebben met hun booking.com voor bootverhuur op Griekse eilanden ook iets moois in handen. Gelukkig staan ze open voor coaching vanuit de incubator, want hun technische en financiële achtergrond is niet genoeg voor de grote marketing uitdagingen.

Daten op z’n Grieks

Theofanis Rigas geef ik ook wel een kans, vooral omdat hij de Griekse Monsterboard oprichtte en in 2008 verkocht aan het Amerikaanse Careerbuilder. Hij heeft nu Lalemou opgericht, een datingapp zonder profielen, maar die je direct laat chatten. Nooit meer wachten dus tot een ander ook naar rechts swipet. De app komt waarschijnlijk ook naar Nederland, en of het daar gaat slagen? Moeilijk in te schatten, maar gezien zijn ervaring en het grote succes in zijn launching market Cyprus belooft het veel.

Startup-cultuur tijdens crisis

Verschillende startups mikken op een andere markt dan de Griekse, want de lokale consument heeft nou eenmaal weinig te besteden. Maar juist door de crisis zijn er ook kansen. Er is behoefte aan besparing en er zijn volop verandering in de markt. Nadeel is dat er weinig investeringskapitaal beschikbaar is. Er zijn een paar angels, die vinden het soms juist mooi om in Griekse startups te investeren uit patriotisme, maar relatief moeten wij Nederlanders niet klagen over te weinig beschikbaar kapitaal. Een nieuwe heerschappij vanuit de Akropolis moeten we dus niet verwachten, maar een startup cultuur is er zeker!

Over de auteur
Dit is een gastblog van Arthur Tolsma, nu actief als adviseur, trainer, spreker en presentator. Winnaar van de pitchwedstrijd ‘Bij ons in de BV’ en schrijver van het boek ‘Startups & Downs’. Inmiddels werkt hij parttime bij adviesbureau VODW en doet hij internationale projecten voor Climate-KIC en de Europese Commissie.

Foto: JoinCargo tijdens een pitch voor Orange Grove

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)