In 6,5 uur een app bouwen: welkom aan boord van de eerste Hackatrain

In 6,5 uur een app bouwen: welkom aan boord van de eerste Hackatrain

This article will take you 5 minute(s) to read

We kennen de Startupbus en Hack and Fly. Gisteren vertrok vanaf perron 10b op Amsterdam Centraal de eerste Nederlandse Hackatrain richting Berlijn. Eindstation: het driedaagse technologiefestival Tech Open Air. 45 techtalenten reisden mee, waaronder studenten Artificial Intelligence en Media Technology en jonge ICT-ondernemers.

Bont gezelschap

Tijdens de treinreis moest dit bonte gezelschap een opdracht vervullen: binnen 6,5 uur een toepassing ontwikkelen voor de treinreiziger die de reis in de trein aantrekkelijker maakt. Belangrijke voorwaarde is dat dit onbelemmerd moet gebeuren via het eigen mobiele apparaat. De NS faciliteert; zij levert informatie aan over drukte, GPS, treinsamenstelling, reisinformatie, perronpositie en meer.

Een gebrek aan visie

Amal Whyte, bedenker en organisator kwam op het idee voor deze ludieke treinreis in (jawel) een trein. “Vorig jaar had ik met een groep vrienden een tripje naar Londen geboekt en we gingen met de trein,” aldus Whyte. “Tijdens die treinreis vertelde een vriendin van mij dat het haar steeds meer op begon te vallen dat er binnen haar bedrijf onvoldoende visie werd ontwikkeld op het gebied van technologische ontwikkelingen, en dat daar beter over nagedacht zou moeten worden. Op dat moment werkte ik zelf nog als marketeer bij een grote organisatie en ik ervoer daar hetzelfde: een gebrek aan visie op de nabije toekomst.”

Hoe is Hackatrain ontstaan?

“Toen ik afgelopen jaar een kaartje kocht voor Tech Open Air, dacht ik aan de treinreis naar Londen met mijn vrienden, aan de conferenties en netwerkevenementen die ik de afgelopen tijd had bezocht én aan festivalreizen.  Zelf ben ik een enorm festivalbeest. Op conferenties heb je het met relaties over wat er speelt en hoe je elkaar kunt helpen. Tijdens een festivalreis (vaak met de bus) heb je achteraf een nieuwe groep festivalmatties erbij. En mij leek het heel erg gaaf om met een grote groep professionals naar een conferentie te gaan en onderweg met elkaar mooie concepten te bedenken. Naar aanleiding van deze gedachte heb ik Tech Open Air benadert, met de vraag of ik de promotie in Nederland voor ze mocht doen. Toen bedacht ik Hackatrain.

Dus het idee van een trein is eigenlijk willekeurig. Als je in een vliegtuig had gezeten naar Londen, hadden we het dan nu over de Hack and Fly?

“Je hebt veel mogelijkheden om vanuit Nederland naar Berlijn te reizen. Een bus vond ik geen optie, omdat ik niet wilde dat mensen het idee met Startupbus zouden vergelijken. Weliswaar een ander concept, maar men legt wel al gauw de vergelijking. Dat wilde ik voorkomen. Een trein sloot het beste aan bij mijn idee, omdat het vervoersmiddel zich goed leent om lekker te kunnen werken. Binnen een treinreis van ca. 6,5 uur kunnen de meesten natuurlijk nog geen eerste versie van een app bouwen, maar wel een demoversie of een mooi vormgegeven presentatie. Onderweg kregen de deelnemers hulp bij het uitwerken van hun idee van de consultants van Ordina. Elk team had een programma op maat.”

IMG-20150714-WA0015

Hoe kwam de samenwerking met NS tot stand?

“De NS was de meest logische partner die ik als eerste wilde benaderen. Ze zijn ingestapt om twee redenen: innovatie en bekendheid. De NS is achter de schermen een zeer innovatief bedrijf. Ontwikkelingen gaan snel en kennis en creativiteit zijn van levensbelang. Uiteraard kan dat niet achter gesloten deuren. Inspiratie en ontwikkeling komt veelal van buiten.”

NS hoopt te inspireren

Het beeld dat Whyte over de NS schetst, lijkt te kloppen. Rutger Hamelynck, hoofd Brandmanagement bij NS, zei over het project dat het de NS inspiratie zal geven, en andersom dat het bedrijf hoopt innovatieve mensen te inspireren met de uitdagingen waar ze voor staan. “De Hackatrain staat model voor de co-creatie en openheid waarmee tegenwoordig ontwikkelingen en innovatie plaatsvinden. Treinen rijden al meer dan 175 jaar door Nederland maar nog elke dag is verbetering mogelijk is de reis van de klant,” aldus Hamelynck.

IMG-20150714-WA0000

Het idee is om een app te ontwikkelen die de treinreis aantrekkelijker maakt. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

“Op dit moment zijn alle NS intercitytreinen uitgerust met een applicatieplatform met een intern wifi-netwerk. Dit platform wordt gebruikt om reizigers toegang te geven tot internet en om actuele reisinformatie op de schermen in de trein te tonen. NS voert momenteel een upgrade uit van het applicatieplatform en onderzoekt of er operationele en commerciële kansen zijn om de reis van de klant nog aangenamer te maken. Een voorbeeld hiervan zijn nieuwe toepassingen die samenwerken met devices op de trein. Het doel is om iedere reiziger een prettige deur-tot-deur-reis te geven: een reiservaring die wordt beïnvloed door punctualiteit, gepersonaliseerde reisinformatie, drukte, overstappen, service, en een prettige en schone omgeving.”

IMG-20150714-WA0008

Kun je al wat vertellen over de projecten waar men mee bezig is?

“Op dit moment nog niet. Vanmiddag staat de jurering gepland, waarna wij de drie genomineerde teams bekendmaken die in september bij de NS hun app en plannen mogen pitchen.”

 

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)