New Yorkse startups pitchen in Amsterdam tijdens ‘The Clash’

New Yorkse startups pitchen in Amsterdam tijdens ‘The Clash’

This article will take you 2 minute(s) to read

Toen in juli dit jaar de Amsterdamse wethouder Kajsa Ollongren New York bezocht, sprak ze daar met vice-burgemeester Alicia Glen over een samenwerking tussen ‘oud en nieuw’ Amsterdam. Dat betrof vooral de startups in beide steden. Inmiddels is de eerste uitwisseling een feit en maken negen startups uit New York kennis met de #NLTech-manier van werken.

Kennis maken met VC’s en investeerders

New York en Amsterdam slaan de handen ineen om de bloeiende techscene in beide steden hun netwerken en kennis te laten delen. Daar horen verschillende evenementen bij om de startups van de andere kant van de wereld in korte tijd kennis te laten maken met het plaatselijke ecosysteem. Op 9 oktober vindt in Amsterdam daarom ‘The Clash’ plaats in B.Amsterdam. Daar zullen 10 startups uit New York aanwezig zijn om kennis te maken met plaatselijke VC’s en investeerders. In de eerste instantie door middel van pitches, later zijn 1-op-1 sessie mogelijk.

Amerikaanse fiets-tech in Amsterdam

Onder de startups uit New York zitten – uiteraard – twee startups die zich richten op de fietswereld. Social Bicycles biedt een fietsen-deelplan voor steden, bedrijven of universiteiten. Hun fietsen, die te reserveren zijn via een app, zijn al te vinden in steden door heel de VS, Canada en Australië. Ze hebben net hun eerste fietsen op het Europese platteland, in het Poolse Krakau. Andere fietsenstartup die door Amsterdam zal touren is Hammerhead, een nieuw soort navigatiesysteem voor op je fietsstuur. De bijbehorende app houdt bij waar je fietst en hoe goed dat ging.

Meer ads op je telefoon

De startup Jumptuit belooft een enorm hoofdpijndossier op te lossen voor veel techliefhebbers. In één multiplatform app verenigen ze een keur aan verschillende clouddiensten, apparaten en besturingssystemen zodat je nooit meer ingewikkeld hoeft te doen om bestanden te bereiken of over te zetten. De startup SlideJoy tovert je Android-smartphone om tot bilboard vol gepersonaliseerde, op locatiegebaseerde advertenties. Dat klinkt vervelend, maar de gebruiker krijgt daar dan wel keiharde dollars voor terug. “It’s kind of like Tinder, except with Slidejoy, you get paid, and with Tinder, you get laid”, legt de founder uit in AlleyWatch, de New Yorkse versie van SiliconCanals. Alleywatch is overigens ook aanwezig bij The Clash.

Onderdeel van eWeek in Amsterdam

De volledige uitwisseling, met de catchy naam ‘NYC2A’ valt samen met de Amsterdamse eWeek, een initiatief van Emerce. Het biedt een serie conferenties, workshops, netwerkevenementen en meet-ups, waar ‘The Clash’ er een van is. Deze wordt gehouden op 9 oktober, de pitches van de bezoekende startups beginnen om 9.30 uur en zijn voor iedereen gratis te bezoeken.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)