Blendle gaat live in de VS, maar niet als ‘iTunes van journalistiek’

Blendle gaat live in de VS, maar niet als ‘iTunes van journalistiek’

This article will take you 3 minute(s) to read

Toen Blendle in 2014 in Nederland live ging, werd het gepresenteerd als de ‘iTunes voor de journalistiek’. Gisteren is de dienst ook in de Verenigde Staten live gegaan, de eerste 10.000 Amerikanen kunnen gebruik maken van een gesloten beta. Daarbij is het woord iTunes bijna niet meer gevallen. Blendle kijkt voor inspiratie steeds meer naar die andere muziekdienst: Spotify.

Spotify als voorbeeld

De livegang wordt bekend gemaakt door oprichter Alexander Klöpping op Medium. In een lange, lange aankondiging trekt hij vooral vergelijkingen met Spotify. Niet alleen de manier waarop hij de grootste, meest bekende uitgevers aan boord heeft gehaald, toont volgens hem overeenkomsten met hoe Spotify-oprichter Daniël Ek destijds platenbazen wist te overtuigen: door hardnekkig op alle deuren te blijven kloppen. Ook op andere vlakken is het ‘iTunes’ vervangen voor Spotify.

‘Elke week beter’

Zo trekt Klöpping meer vergelijkingen met de Zweedse muziekstream dienst, en de manier waarop zij hun gebruikers nieuwe content laten ontdekken: “Net als Spotify’s Discover Weekly elke week beter wordt omdat het je leert kennen, wordt Blendle dat ook”, zo schrijft hij. “Elke keer dat je een artikel leest, vertelt ons dat iets over welke onderwerpen je graag wilt lezen. Wat je favoriete tijdschriften en kranten zijn en welke journalisten je graag leest.” Over het betaalmodel, waarbij je binnen het portaal van Blendle een klein bedrag betaalt voor artikelen van een groot aantal verschillende media, heeft hij het bijna niet.

Wil de VS wel betalen voor journalistiek?

De focus bij de lancering van Blendle in de Verenigde Staten lijkt veel meer te liggen op curatie en het ontdekken van nieuwe artikelen. Dat zal vooral te maken hebben met het feit dat media-critici in de VS niet allemaal even enthousiast zijn over de micro-paywalls die Blendle opwerpt. In Nederland en Duitsland, waar de markt beperkt is door verschillende taalgebieden, werkt dat een stuk beter dan in de Verenigde Staten, menen zei. Zo betoogt mediakenner Mathew Ingram dat de bereidheid te betalen voor journalistiek in Amerika door het veel bredere aanbod een stuk lager ligt. Een gegeven dat de adoptie van Blendle bij het grote publiek aldaar een stuk moeilijker kan maken.

Op naar de miljoen leden

Tot nu toe gaat het Blendle echter nog lekker voor de wind. De dienst, opgericht door Marten Blankesteijn samen met Klöpping, ging in Nederland in 2014 live. Zes maanden later haalde de startup een investering van €3 miljoen binnen, afkomstig van Duitse uitgever Axel Springer en The New York Times. Na een uitbreiding naar Duitsland, eind vorig jaar, heeft de dienst nu zo’n 650.000 leden, waarvan er zo’n 20 procent ook echt actief is met het kopen van artikelen. Los van uitbreiding naar het buitenland, is Blendle ook nieuwe aankoopmogelijkheden aan het uitrollen. Zo kunnen media ook artikelen op hun eigen site achter een Blendle-knop hangen en is het sinds kort mogelijk dat ook individuele journalisten hun artikelen zelf via Blendle verkopen.

Er zijn 18.000 wachtenden voor u

Voor de lancering in de Verenigde Staten heeft Blendle ondermeer artikelen van grote titels als The New York Times, The Wall Street Journal, The Washington Post, Time Inc., The Financial Times, New York Magazine, Newsweek en Bloomberg Businessweek. Voor de beta-periode is er ruimte voor 10.000 leden, momenteel staan er volgens de site al 18.000 in de virtuele rij te wachten.

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)