SporteXperience is eerste Nederlandse accelerator voor sport-startups

SporteXperience is eerste Nederlandse accelerator voor sport-startups

This article will take you 2 minute(s) to read

Van een incubator voor immigranten naar accelerators voor fintech – het lijkt wel alsof er tegenwoordig voor iedere industrie of niche wel een incubator- of acceleratorprogramma bestaat. Volgens Arno Hermans, initiatiefnemer van SporteXperience, ontbrak er in Nederland echter nog een in de sportindustrie.

Amerika

We zeggen daar specifiek Nederland bij omdat Amerika ondertussen al een aantal succesvolle acceleratorprogramma’s kent, zoals de Nike Fuel Lab en de Dodgers Accelerator. Daar draait het niet alleen om sport, maar juist ook om ideeën die zich op het snijvlak van sport en andere terreinen bevinden – waar sport en technologie, media en entertainment elkaar ontmoeten. Volgens Hermans is nu ook Nederland aan de beurt: hij ziet een plek voor zich waar sportstartups van elkaar kunnen leren en hun idee verder kunnen ontwikkelen met de nodige handvatten en ondersteuning.

Groter denken

Hermans’ ambitie komt overeen met de Amerikaanse acceleratorprogramma’s; sport speelt volgens hem wel een centrale rol in het programma, maar moet meer gezien worden als een startpunt voor een grotere denkwijze. Volgens Hermans moeten startups zich zeker niet limiteren tot een specifieke markt of niche, maar denken aan een breder publiek: “Sport kan voor startups een belangrijke eerste klant oftewel launching customer zijn, maar daar hoeft het absoluut niet op te houden,” aldus Hermans. “Die ruimere blik vergroot de markt en maakt de businesscase interessanter. Het is voor iedere startup de moeite waard om die doorvertaling te maken”.

Ruimtevaart

Beginnen in de sport met het oog op grotere maatschappelijke en technologische verandering en innovatie dus. Als vergelijking noemt Hermans de ruimtevaart, waar talloze ideeën en concepten ook toepasbaar bleken op andere terreinen en de consument.

Hoger niveau

Met kennis van grote sportbedrijven (zoals tennisracketfabrikant Babolat en atletiekmerk Brooks) lessen van innovatiecoaches en een afsluitend investeerdersevenement zijn er genoeg handvatten om startups naar een hoger niveau te tillen en hun product of dienst op de markt te brengen. Kosten: 950 euro voor een persoon, 1600 voor drie.

Ontmoetingspunt

Hermans denkt zelf overigens ook groter: hij wil zo snel mogelijk een ontmoetingspunt voor startups en stakeholders realiseren – een fysiek stadion waar coaches, sponsoren, investeerders, specialisten en startups samenkomen. “Niet voor voetbalspelers, maar voor start ups. Ik zie dat stadion als de bekroning van de sportinnovatiehub die Nederland wat mij betreft kan en moet worden.”

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)