Hippe-brillen-startup Ace & Tate groeit als kool in binnen- én buitenland

Hippe-brillen-startup Ace & Tate groeit als kool in binnen- én buitenland

This article will take you 5 minute(s) to read

Dat de twee brildragende mannen van de redactie van Silicon Canals (foto boven) zichzelf nu nog fashionistas mogen noemen door Ace & Tate in plaats van een main stream brillenmerk te hebben, wordt snel verleden tijd. Donderdag heeft het merk een deal gesloten met de Bijenkorf om pop up stores te openen in de zeven drukst bezochte winkels van het warenhuis. Recent hebben ze ook 700.000 euro financiering opgehaald. Tegelijkertijd wordt gewerkt om in hoog tempo in Duitsland uit te breiden, laat founder Mark de Lange weten.

Hoe heet je, wat is je leeftijd en achtergrond en is dit je eerste startup?

Mijn naam is Mark de Lange en ik ben 33. Ooit heb ik gewerkt voor BST company, een kleine op startups gerichte VC. Daarna heb ik zelf nog wat aan de investeringskant gerommeld. Twee jaar geleden ben ik Ace & Tate begonnen, dit is mijn eerste startup.

Hoe heet je startup? Wat doet je startup?

Ace &  Tate. Wij maken van een bril een fashion accessoire in plaats van een medisch instrument. Dat doen we door de brug te dichten tussen de high-end retailer, de grote ketens zeg maar, en de luxe opticien. De grote ketens maken vaak brillen die te wensen laten qua stijl en kwaliteit en daar bieden ze een serviceniveau bij aan dat wij te laag vinden. Aan de andere kant zit de luxe opticien, die goede spullen en een goede service aanbiedt, maar waarvoor je wel een grote zak geld moet meenemen.

Daar zitten wij tussenin door alle schakels in de productieketen weg te halen. Alles tussen productie en de verkoper hebben wij of weggehaald of zoveel mogelijk in eigen beheer.

Wat daarbij heel belangrijk is, is de transparantie in de brillenindustrie. Het is heel moeilijk te pinpointen waar je nu precies voor betaalt aan je bril. Bij ons betaal je één bedrag voor een bril. Als je ogen dan een grotere afwijking blijkt dan ‘normaal’ te hebben dan fronten wij dat verschil.

mens-optical-detail

Wat is je mijlpaal?

De mijlpaal is dat ons product wordt opgepakt door een bredere doelgroep. In de Bijenkorf gaan wij in hun zeven grootste winkels een pop up store openen. En zo’n grote retailhandel gaat niet met de allerkleinste bedrijfjes in zee.

Hoe lang heeft het geduurd om dit punt te bereiken met Ace & Tate?

Twee jaar geleden zijn we begonnen met Ace and Tate.

Hoe heb je deze mijlpaal bereikt?

We kregen een mailtje binnen van de Bijenkorf met het verzoek om eens te kijken of we iets in hun winkels zouden kunnen en willen doen. Een bevestiging van ‘jongens, jullie staan op onze radar’. Toen zijn ze eerst bij ons op kantoor gekomen en hebben we ze met foto’s en filmpjes laten zien hoe wij eerder al in Designwinkel Droog in Amsterdam een pop up store hebben geopend. Samen met de aanpak van die winkel, dus met welke doelstellingen we erin zijn gestapt en hoe we het personeel erin hebben gezet.

Heb je veel marketing en PR bedreven? Hoe is dat bevallen?

Eigenlijk is het contact helemaal vanuit de Bijenkorf gekomen. Daarvoor bij Droog hadden we hun gebeld omdat we een dinertje wilden organiseren in hun winkel. Toen we ze belden om te vragen of we dat konden afhuren voor een avond zeiden ze dat ze het leuk vonden wat we deden en stelden zij voor dat zij ruimte en locatie hadden en dat we daar wel in konden. Helemaal super aangezien Droog één van onze favoriete winkels is.

Als je iets over zou kunnen doen wat zou dat zijn en hoe had je het dan aangevlogen?

1001 Kleine dingen, allemaal operationele dingetjes, geen grote zaken. In Droog hebben we heel veel dingen geleerd. Hoe presenteer je bijvoorbeeld een bril? Leg je die open of dichtgevouwen? Dat maakt een heel verschil. Eerst legden we de brillen heel droog op plastic plankjes, toen kwamen we erachter dat die heel snel vies werden. Na de éérste popup store hebben we er één in Berlijn geopend, daar hebben we vervolgens de brillen op wit gepoleerd staal neergelegd.

Wat wordt je volgende mijlpaal?

Goeie vraag, we gaan een aantal nieuwe popups openen in Duitsland. De popup in Berlijn is in de eerste week van januari dicht gegaan, die gaan we laat in maar weer openen. Ook zijn we nog in gesprek voor winkels in twee andere grote Duitse steden. Op dit moment zijn we in Berlijn even groot als in Nederland, maar daar gaan we heel snel doorgroeien.

Woensdag hebben we hier onze collectie gelanceerd, in de zomer komen daar nog twee nieuwe collecties bij. En we zijn in gesprek voor een samenwerking met een groot modemerk. Maar daar mag ik nog helemaal niets over zeggen.

Foto boven: Bram Budel

  • Nelis

    ‘Hadden we hun gebeld’ ??

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)