Amsterdamse startup kollekt.fm wordt ‘IFTTT voor muziek’

Amsterdamse startup kollekt.fm wordt ‘IFTTT voor muziek’

This article will take you 3 minute(s) to read

Een toffe mix op Soundcloud, die ene vette afspeellijst op Youtube. Dat nummer dat gedeeld werd via Facebook en dan zijn er nog die muziekblogs met geweldige tracks. Allemaal muziek die je niet wilt missen, via een allegaartje aan bronnen. Hoe hou je dat bij? Amsterdamse muziek-startup kollekt.fm meent de oplossing te hebben. Hun ‘Feeds’ zijn een IFTTT (IF This, Then That) voor online muziek.

If this, then kollekt.fm

De Amsterdamse startup kollekt.fm is een dienst waarmee gebruikers gratis beschikbare muziek kunnen aanraden of ontdekken. Hun nieuwe functie ‘feeds‘ moet dat een stuk gemakkelijker maken. Net als de populaire online dienst If This Then That (IFTTT) doet, verenigt Feeds de vele verschillende online bronnen in één overzichtelijk platform. Youtube, Soundcloud, Facebook en websites kunnen worden toegevoegd aan Feeds, die vervolgens vanzelf updaten als er in één van de bronnen een nieuw muziekje wordt toegevoegd. Uiteraard kunnen ook playlists van kollekt.fm aan de feeds worden toegevoegd. Geen omkijken meer naar.

Radiostation, maar dan leuk

De nummers in de feeds kunnen vervolgens op allerlei manieren gefilterd worden, bijvoorbeeld op basis van populariteit, of op tracks die je nog niet eerder geluisterd hebt. “Vergelijk het met een radiostation waar alleen de nieuwste muziek verschijnt van artiesten, labels, blogs of andere bronnen die jij bij elkaar vindt horen”, zegt Julian Gijsen, medeoprichter en CEO van het platform. “Wij bieden nu als eerste ter wereld mensen de mogelijkheid om hun favoriete bronnen naar eigen voorkeur samen te laten komen in één lijst die zichzelf steeds weer vernieuwt als er nieuwe muziek op die bronnen verschijnt.”

Inzichten en kennis

Dat heeft niet alleen voor gebruikers voordelen, ook kollekt.fm heeft kan er op de lange termijn van profiteren. Naarmate er meer bronnen gecombineerd worden krijgt kollekt.fm een ongekend inzicht in de relaties tussen sites waar muziek geüpload en gedeeld wordt”, aldus Gijssen. “Combineer dat met de data die kollekt.fm verkrijgt door de gebruikers op het platform zelf en je kunt precies zien hoe muziek op het web geluisterd en gedeeld word. Die kennis willen we inzetten om liefhebbers aan nieuwe muziekbronnen voor te stellen, zodat ze nóg meer goede muziek kunnen ontdekken en volledig op de hoogte blijven van wat er speelt.”

Van TMG tot Rockstart

Kollekt.fm werd twee jaar geleden opgericht door Rolf Dröge, Julian Gijssen, Mikel Porras Hoogland en Boudewijn Geiger. Na TMG-startups haalde het muziekplatform een kleine investering binnen via Leapfunder. In februari kon het beginnen in het Web & Mobile accelerator program van Rockstart. Het uiteindelijke doel van kollekt.fm is om zo ver op te schalen dat diensten als Spotify overbodig worden. Maar if you can’t beat them yet, join them: het toevoegen van Spotify-tracks aan de Kollekt.fm feeds staat momenteel hoog op de lijst met prioriteiten van de ontwikkelaars bij kollekt.fm.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)