De Nederlandse startup BUX maakt mobile trading echt social

De Nederlandse startup BUX maakt mobile trading echt social

This article will take you 5 minute(s) to read

AEX, Wall Street en NASDAQ waren tot voor kort voornamelijk besteed aan hen die daadwerkelijk kennis van zaken hadden of op zijn minst deden alsof. Nick Bortot (ex-BinckBank) lanceerde kort geleden BUX. Een beleggings app voor Jan met de pet. Bux zou trading eenvoudiger, toegankelijker en daardoor ook nog eens leuker moeten maken. Binnen 3 minuten keiharde aandelen kopen, zonder gestreepte pakken en gepoetste bruine schoenen aan de andere kant van de lijn is de belofte. We spraken Nick over BUX en zijn funding.

Wie heeft de app ontwikkeld? En waarom deze keuze?

“We geloven dat je kans op succes als nieuw bedrijf veel groter is wanneer je enorm snel kunt itereren. Dan valt extern ontwikkelen bij voorbaat af. Bij BUX hebben we een team van 6 top notch developers (3 backend, 3 mobile) met wie we razendsnel nieuwe features toevoegen aan de BUX app.”

Waarom is er gekozen om niet meteen een Android versie te bouwen of misschien zelfs een Blackberry of tablet-app?

“Het heeft weinig zin om te itereren op twee besturingssystemen. Je bent per saldo veel sneller wanneer je je product in een systeem bouwt en pas aan een tweede besturingssysteem begint wanneer je basisproduct voor een groot deel staat. Daarna is het een kwestie van kopiëren. In ons geval hebben wij gekozen voor iOS omdat iOS gebruikers nog steeds veel meer via hun telefoon besteden dan Android gebruikers.”

Schermafdruk 2014-10-02 09.47.40

Downloads zijn niet altijd alleen maar gratis. Het is bovendien een lastige doelgroep om te bereiken. Hoe gaan jullie schalen en de app-marketing voor elkaar krijgen?

“Voor financiële dienstverleners – en ondanks dat we dat misschien niet uitstralen, zijn we dat wel – is het hele begrip ‘in app marketing’ nog een heel onontgonnen gebied. Banken en brokers zien hun websites als core en een app als bijproduct. Onze marketingman komt van Spil Games en past allerlei marketing technieken toe waar men op de Zuidas nog nooit van gehoord heeft. Daar doen we ons voordeel mee.

Daarnaast communiceren we op een manier die 180 graden staat op de manier waarop de financiële wereld communiceert. We komen er keihard voor uit dat de beurs er niet alleen is om geld te verdienen, maar ook gewoon hartstikke leuk en spannend is. Jongeren voelen zich niet aangesproken door de dertien in een dozijn campagnes van de financiële mastodonten. We spreken onze doelgroep – met name jongeren – aan in hun taal. Short & snappy en met de nodige humor. Dat werkt.”

Ik ben een fervent gebruiker van eToro, met een prachtig portfolio van YHOO en FB met al 12% rendement (#humblebrag). Hoe zien jullie jezelf afgezet tegen hun casual trading app?

“BUX draait om fun, excitement en leren hoe de beurs werkt. Geld verdienen met zelf beleggen is namelijk best lastig. Bij veel van onze concurrenten draait het puur om rendement. Een belofte die op termijn moeilijk waar te maken is.

eToro en veel andere brokers bieden ‘social trading’ waarbij je als gebruiker een andere gebruiker kunt volgen. Social trading is echter minder sociaal dan de naam doet vermoeden. Je volgt namelijk onbekenden. Bij BUX kun je de strijd aan gaan en chatten met je echte vrienden: Wij zien in de praktijk dat het veel leuker is om met mensen die je kent de beurs op te gaan en lekker te gillen tegen elkaar wanneer je een toptrade doet of een zeperd maakt.”

Overigens zien we nu al dat vrienden elkaar BUX aanbevelen: we zijn nu 2 weken live en hebben meer dan 12.500 gebruikers mogen verwelkomen. Voor een klein landje als Nederland zijn dat er veel. Meer dan de helft daarvan komt organisch binnen.”

Orange Growth Capital is een fonkelnieuw, hyperambitieus fonds dat 100 miljoen aan het sluiten is voor – specifiek – fintech startups. Wat zijn jullie overwegingen geweest om met hen in zee te gaan?

“Allereerst klikte het heel goed. Ikzelf heb een comfortabele positie in het bestuur van BinckBank opgegeven om een mooie, nieuwe club uit de grond te stampen. De mannen achter OGC hadden net hun riante partnerships bij McKinsey vaarwel gezegd om een ambitieuze fintech VC te beginnen. Dat was een mooie match.

Wat ons verder aansprak is dat OGC een compacte en agile club is met daarachter een enorm fintech netwerk. Er wordt vaak gezegd dat VC’s naast geld niet zo heel veel meebrengen, maar OGC heeft het afgelopen jaar het tegendeel bewezen. We zitten regelmatig met mensen om de tafel die we anders niet snel gesproken zouden hebben. En we zitten vaak – ook regelmatig ad hoc – met OGC om de tafel om te sparren over ideeën, een nieuw model door te rekenen etc. In de fase waarin wij nu zitten zijn ze de perfecte partner.”

BUX is gratis te downloaden in de Apple App Store.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)