Chinese investeerder stopt half miljoen in Eindhovense startup ULU

Chinese investeerder stopt half miljoen in Eindhovense startup ULU

This article will take you 3 minute(s) to read

Slechts drie maanden na de lancering van hun ambitieuze connected-car-oplossing heeft ULU haar eerste grote buitenlandse investering binnen. Vandaag werd bekend gemaakt dat de Chinese investeringsmaatschappij Fang Group een half miljoen euro investeert in de Eindhovense telematica-startup met Sloveense founders. De investering is goed voor aandelen in het bedrijf – directeur Mina Yu van Fang treedt daarnaast ook toe tot de raad van commissarissen van ULU.

Demoday

Kennelijk heeft ULU goed gepresteerd tijdens de Demoday van de Eindhovense startupbootcamp HighTechXL vorig jaar. Vertegenwoordigers van Fang had het bedrijf daar namelijk naar eigen zeggen al opgemerkt. Of zou het komen doordat ze mochten pitchen voor koning Willem-Alexander? Anyway, nu is de deal rond en de investering zal gebruikt worden om de groei van het bedrijf te versnellen in de Benelux, het systeem verder te optimaliseren en meer investeerders en partners aan te trekken. Eerder pompte Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij een onbekend bedrag in de startup.

ulu-connected-car

 

Ja, maar wat doen ze dan?

Makkelijk gezegd wil ULU van de auto een online voertuig maken waarin belangrijke data niet langer verloren gaan, maar gebruikt worden ter bevordering van veiligheid, duurzaamheid, rijgedrag en -ervaring. Het fundament achter dit concept bestaat uit drie samenwerkende onderdelen: de hardware, de cloud en de interface.

Dongel

Het begint met een speciaal ontworpen dongel, die wordt aangesloten op de OBD-poort (on board diagnostics) van de auto. Deze dongle verzamelt allerlei data, zoals locatie, snelheid, rijgedrag, onderhoudsinformatie, accustatus en andere voertuigdiagnostiek. Daarnaast worden ook speciale, afwijkende situaties zoals autodiefstal en ongelukken herkend en geregistreerd.

 

carousel-dongle-5953e46db643d1f57a8f17369729f26c

Ruwe data vertaald

Het belangrijkste proces vindt plaatst in de cloud: wanneer de dongle de informatie naar de cloud verstuurt, gebeuren er twee dingen. Ten eerste worden de binnengekomen ruwe data in realtime vertaald en geïnterpreteerd in inzichtelijke informatie. De context is in deze datavertaling vaak bepalend: rijgedrag is immers onderhevig aan bijvoorbeeld snelheidslimieten, weersomstandigheden en andere locatie- en situatiegebonden factoren. Waar (het nut van) bepaalde data eerst onduidelijk bleef, geeft een contextgebonden interpretatie daarvan nieuwe, bruikbare inzichten.

Connected voertuig

Naast deze data-interpretatie zorgt de cloud ook voor een verbinding met het web: het maakt van de auto een online, connected voertuig. De verzamelde informatie wordt van de cloud via het net verstuurd naar de ULU dashboard, en zo op visueel aantrekkelijke (en dus overzichtelijke) manier gepresenteerd aan de bestuurder en andere belanghebbenden.

Belanghebbenden

Ja, want daar draait het in feite om bij ULU. Vanzelfsprekend leert het de bestuurder om slimmer, duurzamer en veiliger auto te rijden, maar voor leasemaatschappijpen, verzekeraars en andere fleetowners zijn de data minstens zo interessant. Denk bijvoorbeeld aan service die veel beter klant- en doelgerichter kan zijn omdat het het rijgedrag van de krant inzichtelijk wordt gemaakt. Of, nog interessanter: aan rijgedrag gekoppelde verzekeringspremies (wat weer loont voor de consument, oftewel de bestuurder zelf). Fleetowners krijgen meer inzicht in benzineverbruik en kunnen daarop kosten besparen.

Maar dat bestaat toch al?

Klopt. Andere initiatieven zoals Dash.by, Opencardata.com en de nieuwe connected-car-dienst van Allsecur vertonen veel overeenkomsten met het concept van ULU. De vraag is dan ook in hoeverre ULU zich in de komende tijd weet te onderscheiden van andere spelers. De investering van de Fang Group zal hier waarschijnlijk voor kunnen zorgen, alsmede een groeipad richting China.

Foto: ULU

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)