Deze Amsterdamse ‘Shazam-voor-kleding-op-tv’ haalt 2 miljoen Series A op

Deze Amsterdamse ‘Shazam-voor-kleding-op-tv’ haalt 2 miljoen Series A op

This article will take you 3 minute(s) to read

Waarom mensen nog steeds lineair tv kijken, is mij een raadsel. De Amsterdamse startup LookLive voegt wel een leuk extra sausje toe aan je tv-experience: je kunt met een druk op de knop, via de app, de website of een digitale recorder kleding of attributen kopen die de sterren op je scherm dragen. Het Gentse VC-fonds Volta Ventures en Liberty Global (Ziggo, UPC) steken nu 2 miljoen euro Series A in deze Amsterdamse ‘Shazam-maar-dan-voor-kleding-op-tv’.

Looklive: Shazam voor fashion op tv

Hoe werkt dat nu precies? LookLive is een soort Shazam, maar dan van fashion items, zoals kleding, accessoires en schoeisel die op de buis voorbij komen. De bankhangende televisiekijker kan via de diensten van LookLive de kledingitems van z’n favoriete BN’ers in huis halen. Een contextuele winkelervaring, zo noemen ze dat. Door middel van hun database en deep machine learning worden de outfits van de celebs geïdentificeerd, waarna je ze kunt aanschaffen.

Amerikaanse tv-shows

Het moet zelfs mogelijk zijn cheap knock-offs van de artikelen aan te schaffen, bericht Belgische media. Volgens Het Laatste Nieuws zijn al van een tiental Amerikaanse tv-shows de gegevens te raadplegen, waaronder House of Cards, The Big Bang Theory, Modern Family, Pretty Little Liars, Grey’s Anatomy en Keeping Up With The Kardashians. Ook kledij en accessoires van beroemdheden als Justin Bieber, Kristen Stewart en Kate Middleton kunnen worden herkend.

Muziek toevoegen

Met het groeigeld wil LookLive binnenkort ook onder meer muziek, locatie, meubels, auto’s en andere items toevoegen. Daarnaast moet het platform uitgebreid en verbeterd worden en komen er meer partnerships met omroepen en merken. De startup belooft door middel van contextueel relevante content een verbeterde kijkervaringen te bieden, waardoor online en offline verkoop toeneemt en reclame effectiever door het embedden van LooklLive-data in digitale videospelers, apps en websites.

Volta Ventures?

Voor wie Volta Ventures nog niet kende, dit venture capital-fonds uit Gent haalde onlangs een bescheiden 42 miljoen euro op in een eerste closing. Limited partners zijn ondermeer het European Investment Fund en ARKimedes-Fonds II, terwijl de Belg Frank Maene managing partner (ex-Humming Bird) is en de Nederlander Frank Appeldoorn als principal de Nederlandse markt overziet.

‘Onder druk om te innoveren’

“We zijn erg onder de indruk van de kwaliteit van het leidinggevende team van LookLive, dat ervaring heeft bij Amazon, Hyves, Backbase en Liberty Global,” aldus Frank Maene, Managing Partner Volta Ventures. “LookLive kent meerdere toepassingen, voor consumenten – die willen weten welke kleren Claire Underwood in House of Cards draagt ​​-  tot omroepen en kabelexploitanten  – die een aantrekkelijkere gebruikerservaring willen voor  tv-reclame. Onder die druk om te innoveren, levert Looklive belangrijke metadata en inzichten om nieuwe verdienmodellen te bestieren voor omroepen en wereldwijde merken.”

Link met Liberty Global

De link met Liberty Global is een logische, daar de Canadese LookLive-founder Christopher Archer 6 jaar de Europese online salesorganisatie heeft opgebouwd bij Liberty Global, met Ziggo en UPC in portfolio sowieso de grootste kabelaar van de wereld. Co-founder en  CTO Gerbert Kaandorp was 10 jaar lang de CTO van Backbase, de Amsterdamse fintech startup die portals bouwt voor grote banken in Europa.Het ontwikkelteam van LookLive wordt aangestuurd door  COO Jasper Wognum, die voorheen bij Hyves en TMG werkte als Head of Product en bij Fashiolista als Chief Product Officer. Het totale team bestaat uit 22 man.

 

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)