Deze elf startups zijn geselecteerd voor Startupbootcamp Smart City & Living

Deze elf startups zijn geselecteerd voor Startupbootcamp Smart City & Living

This article will take you 10 minute(s) to read

Op de dag dat alle bullshit-bingo rondom startups onder vuur kwam te liggen, had Startupbootcamp de eer om met de Selection Days van de nieuwe vertical Smart City & Living te houden. Niet tien, maar elf slimme woon-leef-stad-startups zijn gisteravond officieel geselecteerd voor het drie maanden durende accelerator-programma dat 7 april van start gaat.

Startupbootcamp

Opvallend is dat er eigenlijk geen echte lijn in de startups bij dit programma van Startupbootcamp valt te ontdekken, maar dat is eigenlijk wel prettig. De concepten – veel zijn nog redelijk early-stage – varieren van Internet-ofThings, social local mobile, e-commerce, social networking, sharing economy tot security, mobile marketing. Kortom, het is een lekker breed clubje geworden, met een aantal kwalitatieve uitschieters aan de bovenkant. Nieuw aan het concept is dat de startups in het nieuwe Startupbootcamp-programma gekoppeld worden aan een ‘buddy’ – een startup-founder – uit een eerder programma.

Buitenlandse startups

Veel buitenlandse startups hebben zich aangemeld voor dit programma. Niet toevallig als het aan Startupbootcamp ligt: Amsterdam timmert hard aan de weg op het gebied van duurzame economische groei.
Neelie Kroes, Special Envoy van StartupDelta: “Dit laat zien dat Nederland een goede naam heeft als Europese vestigingsplaats voor startups, waar groei centraal staat. Dit moeten we versnellen en uitbouwen. Slimme steden vormen de toekomst en daarom is het belangrijk dat Startupbootcamp deze startups uitdaagt om wereldwijd het verschil te maken.”

Carnomise – Frankrijk

carnomise

Het concept vliegveldparkeren meets autodelen is niet nieuw. In Nederland kennen we al ParkFlyRent, in de VS is FlightCar net gestart. De Fransen achter de deeleconomie-startup Carnomise geven er een eigen twist aan, middels videotechnologie waarmee ze de auto 360 graden checken voor en na verhuur. Ook is verzekering afgedekt. Via een verhuurkiosk krijgt de huurder de auto in handen, in de toekomst zelfs via een check middels videoconferentie. Ook handelt de kiosk sleutels, scans en betaling en het achterlaten van de auto af. Carnomise is in 2013 gestart en inmiddels op vier luchthavens in Frankrijk actief. Ze groeien 25% per maand, naar inmiddels 14.500 gedeelde ‘autodagen’. Ze zoeken nu naar een 150.000 euro pre-seed funding round. Via Startupbootcamp willen ze lanceren op Schiphol en profiteren van het internationale netwerk. Logisch, met eerdere partners als Sundio en KLM.

Civocracy – Duitsland

Zeg maar Facebook, maar dan als discussie- en engagementplatform voor en over civiele en sociale issues. Al vrij snel kwamen de Duitsers achter Civocracy erachter dat een consumentenplatform niet schaalt, dus kozen ze de B2B-route als Software as a service-platform, gericht op vastgoed, energie en overheid. Elke partij die ontdekt, we moeten met deze burgers in discussie, heeft baat bij gebruik van Civocracy. Civocracy draait nu met acht pilot customers. De discussie is interessant, maar waar Civocracy op drijft is big data. Aan tomeloze ambitie geen gebrek, want: “wij zijn het volgende miljard-dollar-netwerk.”

Comfy – Zwitserland

Comfy wil veiligheid in en om het huis democratiseren, zoals dat zo mooi heet in startup-taal. Laten we het bij vereenvoudigen en goedkoper maken houden, want de huidige oplossingen zijn simpelweg te duur. Comfy biedt een bewegingsdetector en een app voor iOS en Android, die via notificaties meldt dat een inbraak gaande is. Met het systeem lijkt het ook net alsof je thuis bent, volgens een menselijk patroon gaat het licht aan en uit. Met 30 bèta-testers, 100.000 CHF aan prijzengeld, Suzanne Porsche van de Porsche-familie als mentor en een ervaren team zijn de kaarten gunstig voor deze Zwitserse award winning-startup.

Flattire

flattire2

Tja. De markt voor fietsreparatie gaat van lokaal, naar web, naar mobiel. Zelf ben ik een gebruiker van Bicicare, een mobiele fietsreparateur. Nu zei ik laatst tegen de founder Alex dat het tijd was om een team te bouwen en te gaan opschalen, in plaats van zelf rond te fietsen. Te laat. Flattire, voortgekomen uit een populaire Facebook-pagina (10.000 likes) van twee Roemeense master-studenten, heeft al een app voor iOS en belooft snel bij de lekke band te zijn – en deze binnen tien minuten te fixen. Het mooie is, elk probleem wordt net als bij startup Fixico geanalyseerd door een foto van het probleem te maken, waarbij ook meteen locatie wordt doorgegeven. De heren deden 13.000 euro omzet in 2013, 57.000 euro in 2014, en in 2015 willen ze 150.000 euro omzet genereren. Met de lage marges in de fietsenbranche,een paar procent, lijkt dat wellicht wat dunnetjes. Maar het is wel een tof product, vanuit de consument bezien willen ze als ik het goed begreep werken aan een P2P-model: plak elkaars banden.

Multisense – Israël

Je kunt het aan de Israeli’s overlaten om niets aan branding te doen, maar vergeet de naam snel alsjeblieft. Multisense richt zich op het probleem van identiteitsdiefstal, met meervoudige authenticatie via een app: stem, gezichtsherkenning, later nog GPS en NFC. Blijk je te zijn wie je zegt dat je bent, dan krijg je een passcode voor 5 minuten. Intel, Citibank en Biopose gebruiken deze features al. Als het werkt: briljant in zijn eenvoud. Maar wat een slechte merknaam!

OOSM – Slovenië

oosm

Die kennen we. OOSM had al eens eerder meegedaan aan Selection Days, maar dan bij E&M-commerce. OOSM, zeg awesome en dus niet osm, maakt het communiceren over digitale beeldschermen eenvoudiger. Van retail tot het publieke domein, digital reclame is duur en complex. OOSM lost het op met een plug & play-device, waar geen extra werk of kennis voor nodig is. De vertoonde informatie kan geheel webbased worden aangeboden, bijvoorbeeld via een Vimeo. Als ze maar een fractie van de markt pakken, dan is de potentie al enorm, want in 2020 werd er in digitale reclameborden 15 miljard euro uitgegeven.

Stucomm – Nederland

stucommapp

Hoe vaak ik mij wel niet verslapen heb of de collegezaal niet kon vinden tijdens mij studietijd. Herkenbaar? Vonden ze bij Stucomm ook. Al die informatie is wel beschikbaar, maar soms wel op vijf verschillende platforms. Via de Stucomm app krijg je de juiste informatie tijdig aangeleverd. Na feedback gaan ze zelfs kijken of je alarm een uur later gezet wordt als de docent ziek is. Vanaf april zijn er 31.000 studenten live, UU, HU, Hotelschool Den Haag en InHolland zijn reeds aangesloten. Zelfs voor de MVP wordt er al 2 euro per klant betaald. Ze willen 100.000 gebruikers hebben per eind 2015, de retentie is al 70% per dag en ze zijn volledig bootstrapped. Behoorlijk indrukwekkende tractie in een ongelooflijke trage markt – die van het hoger onderwijs.

Sustainer – Nederland

Sustainer concurreerde met Woody’s Housing tijdens Selection Days, dat weer een herstart was van Woodstacker. Helaas werd Woody’s niet toegelaten tot SBC, waar de ander ‘helft’ van de twee founders wel was toegelaten tot Rockstart Smart Energy. Maar nu over Sustainer, want ook dat is een mobiele woning. Deze startup claimt de eerste geheel off the grid home te zijn, ze kunnen binnen een dag worden neergezet zonder gas, licht, elektra en water. Uiteraard komt de stroom via zonnepanelen. Het ziet er wel mooi uit, voor een containerwoning. Utrecht gaat de eerste plots leveren om de containers neer te zetten, gesprekken zijn gaande met Amsterdam. De mogelijkheden voor behuizing zijn eindeloos, denk aan vluchtelingen, studenten of hun grote droom: tijdelijke behuizing op Mars mogelijk maken.

Tespack – Finland

De Finse startup Tespack wil een samensmelting zijn van tech en fashion. Hoe beginnen ze? Met een rugzak – voor klimmers bijvoorbeeld – met daarin een geintegreerde soalr panel, goed genoeg om binnen uur een smartphone te laden. Het is een van de top 20-startups in Finland, trok veel media-aandacht en won meerdere awards. Intersport is reeds aangesloten als reseller.

Trakkies – Nederland

Trakkies had een van de beste en slechtste pitches. Qua vorm stak het met kop en schouders erbovenuit, maar de op de inhoud werd wat ingeboet. Dus het kan zijn dat ik het niet helemaal goed begreep, maar trakkies is een internet of things-startups ‘die mensen, plaatsen en objecten verbindt door relaties te herontdekken’. Ze verbinden de digitale wereld met de fysieke wereld. Een interessante usecase is dat je niet meer hoeft te checken of je je sleutels, portemonnee en smartphone mee hebt genomen, dat krijg je te horen via app die verbonden is aan de trakkies-‘nodes’. Slim systeem, als ze nog beter weten te verkopen wat je er nu precies voor krijgt.

Wiffinity – Spanje

De Spanjaarden – met een Venezolaanse CEO – achter Wiffinity lossen het probleem op voor grote merken die lage engagement ervaren met de eindconsument op locatie. Wat is het? Lastig in een paar zinnen te zeggen. Deze startup heeft met een software as a service platform een digital point of sale voor grote merken bovenop het wifi-kanaal van een locatie, denk daarbij aan een biermerk in een kroeg. Via het netwerk van hotspots geeft Wiffinity relevante content door in-store, via een app voor Android en iOS. Ze draaien al een eerste pilot, met 1500 locaties in Spanje.

Aardig clubje startups

IMAG3402

Al met al een aardig clubje startups, in verschillende fasen, met verschillende achtergronden en in verschillende categorieën. Wat opvalt is dat geen van de gekozen startups nog heel erg zoekende is, het eerste businessmodel is meestal al uitgedokterd. Evident is dat bij zeker de helft nog wel veel werk aan de winkel is om het verhaal scherp te krijgen, precies waar een accelerator voor bedoeld is.

  • Mike van Hoenselaar

    Kan niet wachten om ze te ontmoeten!

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)