Deze Internet-of-Things-ijsbeer helpt kinderen stroom te besparen

Deze Internet-of-Things-ijsbeer helpt kinderen stroom te besparen

This article will take you 3 minute(s) to read

Er zijn al aardig wat startups die als doel hebben onze energieconsumptie te verminderen. Nerdalize maakt stroomslurpende serverparken overbodig en We Share Solar legt voetbalstadions vol met zonnepanelen. Maar geen enkele is zo leuk als Hyko, de stroomsparende vondst van de Amsterdamse startup CareToSave die sinds vandaag te pre-orderen is. Hyko is een lichtgevende ijsbeer die vooral de kleintjes in het gezin moeten bewegen om minder stroom te verbruiken.

Blauw of rood

Het idee is vrij simpel. Zet ijsbeer Hyko op een plek in je huis waar je ‘m kunt zien. Als Hyko blauw is, ben je lekker zuinig bezig. Maar zodra hij rood oplicht, dan weet je dat je (te) veel stroom verbruikt. Zet wat lampen uit, de airco een tandje lager of sluit je ongebruikte laptop af, en Hyko wordt weer blauw. Door inzichtelijk te maken wanneer je veel stroom verbruikt en direct de gevolgen te zien van het uitschakelen van apparaten, moet je flink zuiniger gaan leven.

hyko-system

Het hele Hyko-pakket

Hyko is niet alleen een guitig ijsbeertje, maar is onderdeel van een heel Internet-of-Things-pakket. Naast de Hyko Bear heb je in de meterkast een Hyko Senses energiemeter nodig die verbruiksgegevens draadloos doorstuurt naar de Hyko Cloud. Via een bijbehorende app kun je precies zien hoe je het doet, stroomtechnisch gesproken. Daarnaast is er ook een Hyko’s Adventure app, een interactief prentenboek waarin ‘het grote plaatje’ wordt duidelijk gemaakt.

Besparen op stroom

Hyko leert daarmee spelenderwijs de gevolgen van groot stroomverbruik. Maar de startup hamert ook op de voordelen voor ouders die nu misschien bang zijn dat hun kroost nu overal in het huis stekkers uit de muur trekken. Op de lange termijn zou de besparing groter moeten zijn dan het aankoopbedrag van Hyko. Gratis geld! Tenminste, als je maar fanatiek genoeg apparaten uitzet.

Crowdfunding op Doorgaan.nl

Of Hyko er ooit komt, is nog niet helemaal zeker. CareToSave is net een crowdfundcampagne begonnen op crowdfunding-platform Doorgaan.nl. Zodra ze 65.000 euro hebben opgehaald, krijgt het project het groene licht. Momenteel staat de teller op een goede 15.000 euro. Met nog 48 dagen te gaan, is het project dus voortvarend van start. Een Hyko-pakket kost voor de crowdfunders 99 euro, de retailprijs daarna wordt 199 euro.

Helpende hand van bedrijven

CareToSave heeft daarnaast hulp van enkele grote partijen. Zo is de app Hyko’s Adventure ontwikkeld met behulp van netbeheerder Stedin en investeert ook verzekeraar De Amersfoortse in het project: voor elke like die ze krijgen financiert De Amersfoortse 5 euro en voor elke share een tientje. CaretoSave is in 2014 opgericht door Andriy Shmyhelskyy en komt voort uit Rockstart Smart Energy Accelerator. Als alles goed gaat moet Hyko in het laatste kwartaal van 2015 beschikbaar komen.

Hier kun je Hyko pre-orderen.

(Disclosure: de oprichter van Silicon Canals is als mentor bij Rockstart Smart Energy betrokken)

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)