Deze Nederlandse startups werken aan een betere retail-industrie

Deze Nederlandse startups werken aan een betere retail-industrie

This article will take you 7 minute(s) to read

Met teruglopende verkoop, leegstand en geduchte concurrentie van webwinkels is de retail-industrie een ideaal speelveld voor nieuwe denkers met flink wat innovatiekracht. Maak kennis met Chasing Spaces, Glass Shop Wall en NearSt: drie Nederlandse startups die hard aan de weg timmeren in deze interessante sector.

Leeg is lelijk

Het blijft een onaangenaam gezicht, een leeg en ongebruikt bedrijfspand op een toplocatie. Of het nou om een oude winkelstraat gaat of een nieuw winkelcentrum: er is in Nederland te veel sprake van leegstand. Zonde voor de buurt, de consument, eigenaar en natuurlijk de economie. Volgens Ruben Vrinzen, mede-oprichter van Chasing Spaces, moet en kan dat anders. Zijn startup zou je kunnen omschrijven als de AirBnB van de retailvastgoed: winkellocaties flexibel (ver)huren zonder te veel gedoe.

Logo black

Onder druk

Volgens Vrinzen staan retaillocaties tegenwoordig onder druk. Men winkelt veelzijdiger dan ooit; ‘s avonds achter de laptop of smartphone, maar ook nog steeds op koopavond in de winkelstraat.  “Dit zorgt voor een omni-channelstrategie bij retailers, wat ertoe leidt dat hun vraag naar winkellocatie verandert van lange naar korte termijn met veel flexibiliteit. Retailers zeggen daarom hun winkelruimtes vaak op, waardoor panden op toplocaties onder druk komen te staan. Reguliere makelaars raken die plekken niet meer kwijt, wij met onze flexibele aanpak wel,” aldus Vrinzen.

Chasing Spaces_Pop-up Island Remedy

Flexibel durven zijn

De startup vulde diverse lege locaties in het populaire winkelcentrum Magna Plaza in Amsterdam. In een restaurant dat ‘s ochtends gesloten was, opende hagelslagkoning De Ruyter via Chasing Spaces een drukbezocht pop-uprestaurant. En ook in de nieuwe IJ-passage bij Centraal Station werden lege panden gevuld door de flexibele bemiddeling van Chasing Spaces. “De leegstand in de IJ-passage had een andere reden [dan bij Magna Plaza]; daar moet drukte en reuring nog ontstaan, waardoor minder snel voor langere termijn getekend wordt door winkeliers – al helemaal niet als de kracht van zo’n passage nog niet is bewezen,” zegt Vrinzen. “Door bedrijven een kans te geven om tijdelijk een locatie te proberen of het concept aanslaat, dat willen ze wel.”

Chasing Spaces_Pop-up DeRuyter

Interactieve winkelruiten

Als zo’n toplocatie uiteindelijk gevuld wordt, moeten de klanten wel komen. Precies waar startup Glass Shop Wall zich mee bezighoudt. Zij veranderen statische winkelruiten in interactieve, digitale etalages die voorbijgangers over de streep trekken om de winkel binnen te lopen. Doordat de videoprojecties op (gemodificeerd) transparant glas worden geprojecteerd, blijft het open karakter van de winkel- en winkelstraat behouden.

bright and fashionable window of modern european store

Interactieve winkelruiten geven de winkelier behoorlijk wat mogelijkheden om contact te krijgen met potentieel winkelpubliek. Zo kunnen advertenties worden geprojecteerd die specifiek gemaakt zijn voor individuele voorbijgangers en window shoppers. Van weersvoorspellingen tot AMBER Alerts en brekend nieuws; volgens Wesley Weerdenburg, oprichter van de startup, kan het allemaal snel en eenvoudig geregeld worden via een mobiele app.

“Winkelruiten bepalen voor een groot gedeelte de sfeer van een winkelgebied. Met Glass Shop Wall kan een eerste indruk van de consument dynamisch beïnvloedt worden,” aldus Weerdenburg. “Als een winkelier op dit moment gebruik maakt van video in zijn etalage, gebeurt dit vaak door middel van een scherm of ondoorzichtig folie. Hierdoor gaat het open karakter van een etalage verloren.”

Terug naar de winkelstraat

Een belangrijke ontwikkeling in de retail-industrie is de (immer groeiende) populariteit van webwinkels. Je nieuwe sneakers met een muisklik thuis laten bezorgen in plaats van uren slenteren door de regenachtige winkelstraat heeft immers zijn voordelen. NearSt wil het voor de fysieke winkels opnemen en mensen weer terug de winkelstraat in krijgen – ironisch genoeg juist door gebruik te maken van digitale middelen die het voor de winkels oorspronkelijk zo moeilijk hebben gemaakt.

Schermafbeelding 2016-03-09 om 14.21.06

Offline & Online

NearSt is een app die het mogelijk maakt om producten in winkels op je smartphone zoekbaar te maken. Ze slaan op die manier een brug tussen offline winkels en online shoppers in de buurt. De consument gaat dus bijvoorbeeld niet meer naar Amazon of Bol, maar ziet dat hetzelfde boek ook om de hoek te koop is. “We bieden de mogelijkheid om het boek direct te reserveren en op te halen of je bestelling binnen een uur bij je thuis, in het café of op kantoor te laten bezorgen,” aldus Max Kreijn, mede-oprichter van de startup.  

Get in the Ring

De Startup werd afgelopen week tijdens Get In The Ring nog verkozen tot meest veelbelovende startup van West-Europa. Momenteel richten de oprichters zich uitsluitend op boekwinkels, met het idee om uit te breiden naar ieder denkbaar product. De reden om met boeken van start te gaan heeft volgens Kreijn een emotionele en technologische achtergrond: “De emotionele reden is dat boekwinkels het meest geleden hebben door de komst van online winkels. We zien een winkelstraat als de ruggengraat van een lokale samenleving. Leegstand in een winkelstraat heeft een negatief effect op de omgeving, terwijl een gezonde en levendige straat juist positief effect heeft op de buurt,” aldus Kreijn.

“De technologische reden is dat de categorie boeken de perfecte proeftuin is voor onze technologie: we maken het voor ieder soort winkel, van onafhankelijke buurtwinkel tot high-end warenhuis, mogelijk om binnen tien minuten hun voorraad in realtime via ons platform aan nieuwe klanten aan te bieden. Boekwinkels zijn een enorme uitdaging, omdat een gemiddelde winkel tussen de 4.000 en 10.000 unieke producten heeft en dit aanbod constant verandert.”

Concurreren op snelheid

NearSt wil in de huidige on-demand-economie voornamelijk concurreren op snelheid in plaats van prijs. “Mensen verwachten hun aankopen steeds sneller in huis te hebben. Amazon ziet deze trend ook en verliest tientallen miljoenen om een deel van hun producten binnen een paar uur vanuit een magazijn aan de rand van een stad te kunnen leveren. Zij kunnen echter nooit concurreren met de snelheid van fysieke winkels die hetzelfde product op enkele minuten lopen reeds verkrijgbaar zijn. Daarnaast hebben winkels nog meer voordelen zoals het menselijk contact, kennis, en de mogelijkheid om het product eerst te zien alvorens het te kopen.

Schermafbeelding 2016-03-09 om 14.22.47

Ogenschijnlijk gemak

Volgens Kreijn is het het gemak van webwinkels sowieso enigszins overtrokken. “Het is misschien wel gemakkelijk om een product te vinden, maar het is vervolgens een lang proces voordat je de aankoop in je handen hebt. Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat een pakketje geleverd werd op een moment dat je er niet was en dan alsnog naar het postkantoor moet om het op te halen. Wij combineren de eenvoud van een product online vinden met de kwaliteit en snelheid van het kopen in een echte winkel.”

Op 15 maart 2016 neemt NearSt mee aan de wereldwijde finale van Get In The Ring in Medellin, Colombia.

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)