Deze ‘onbekende’ Nederlandse startup haalt miljoenen op in Series A-ronde

Deze ‘onbekende’ Nederlandse startup haalt miljoenen op in Series A-ronde

This article will take you 3 minute(s) to read

Voor niet-ingewijden zal de naam Crowdynews als onbekend in de oren klinken, hoewel zij aansprekende klanten als Chicago Tribune en AccuWeather hebben weten te binden. Deze Nederlandse startup uit 2010 van Groningse origine kondigt vandaag aan een Serie A-ronde te hebben opgehaald van 2,5 miljoen euro. Het gaat om een gezamenlijke investering onder leiding van INKEF Capital en mede-investeerder Singapore Press Holdings (SPH) via zijn New Media Fund. Met deze investering wil Crowdynews internationaal nog sneller groeien.

Socialmediacuratie door Crowdynews

Crowdynews doet naar eigen zeggen aan socialmediacuratie voor grote online uitgevers via een eigen platform, bestaande uit drie producten: de Crowdynews Widget, Crowdynews Breaking Burner en Crowdynews Amplifinder. Met klanten als Chicago Tribune, Washington Times, AccuWeather, NBA, Sport.es, The Malaysian Insider, Philippine Star en honderden mediabedrijven heeft het vooral wereldwijd tractie laten zien. In Nederland werkt Crowdynews ondermeer met De Persgroep, Wegener, NDC Mediagroep en SanomaMedia, bijvoorbeeld aan het sourcen van lokaal relevante content.

Traditionele berichtgeving verrijkt

Crowdynews verzamelt voor deze uitgevers socialmediaberichten, foto’s en video’s van verschillende socialmediakanalen zoals Twitter, Facebook, Instagram en Vimeo. Hiermee wordt de traditionele berichtgeving verrijkt en daardoor de betrokkenheid van lezers vergroot. “Het idee voor Crowdynews is in 2009 ontstaan toen een vliegtuig van US Airways op de Hudson River landde,” laat oprichter Edwin Kuipers weten. “Het merendeel van het ‘laatste nieuws’ over deze ramp kwam destijds van social media. Crowdynews is erin geslaagd om social media standaard onderdeel van de nieuwscyclus te maken. Onze klanten zijn enthousiast over de toegenomen betrokkenheid van hun lezers, en ook over het heldere verdienmodel dat hen een nieuwe inkomstenbron biedt.”

Een van de grootste Nederlandse investeringsfondsen

INKEF, opgericht in 2010, is een investeringsmaatschappij die zich richt op innovatieve technologiebedrijven. Met meer dan EUR200 miljoen aan kapitaal is het een van de grootste investeringsfondsen in Nederland, tot nu toe heeft INKEF negen investeringen afgerond in de gezondheidszorg, IT, software en nieuwe media. Twee van hen zijn inmiddels reeds succesvol ingelijfd door grote bedrijven (Sapiens door Medtronic en Profibrix door The Medicines Company). SPH is marktleider in de mediasector van Azië. Naast 19 gerenommeerde krantentitels bestaat het digitale portfolio uit online kranten, magazines en verschillende mobiele applicaties. De investeerders zijn er met name op gebrand om Crowdynews naar nieuwe markten te brengen, waarbij de Aziatische markt voor de hand ligt gezien de achtergrond van SPH.

Oprichters

Oprichter en CEO Edwin Kuipers had al in 1998 zijn eerste startup, Buyways. Later was hij betrokken bij Oliemedia. Hij is ook co-ateur van het boek ‘Maak van je webshop een succes!’. Co-founder Jeroen Zanen had eerder een assurantiebedrijf, dat hij verkocht, en is nu COO van Crowdynews, hoewel beide co-founders op LinkedIn vermeld staan als CEO.

Introducing Crowdynews – Social media curation for online publishers from Crowdynews on Vimeo.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)