Dit was misschien wel het beste Startupbootcamp-klasje ooit

Dit was misschien wel het beste Startupbootcamp-klasje ooit

This article will take you 7 minute(s) to read

Het afstuderen van het E-&M-commerce klasje van Startupbootcamp Amsterdam afgelopen vrijdag was het zover. Voor een volle zaal in Rabobank HQ in Utrecht kregen de 10 startups de kans om hun gelikte presentaties los te laten op investeerders, mentoren, alumni en pers. Tussen praatjes van John MacFarlane (oprichter SONOS), Neelie Kroes en Cees Links (WIFI pionier, Green Peak) stonden de founders hun mannetje. De verwachtingen zijn zeker gewekt tijdens de pitch dag: zou dit weleens het beste Startupbootcamp-klasje ooit kunnen zijn?

Startupbootcamp-pitches

De Startupbootcamp-pitches doen dit in ieder geval wel voelen. Een paar maanden  geleden, aan het prille begin van het programma, kwamen veel pitches warrig, de ideeën ongrijpbaar over en de natuurlijke presentatiemonsters staken met kop en schouders boven de rest uit. Ik was dus ontzettend nieuwsgierig hoe de 9 heren en een enkele dame het er vanaf zouden brengen na afronding van het programma.

Yippiiiiieeeeee!

yippie sb pitch

Yippie: De kop werd afgebeten door Yippie!, een prijsvergelijkings-plugin. Wat houdt dat in? Dat vergelijkingswebsites eigenlijk totaal overbodig worden. Zonder de site van een aanbieder te verlaten kan je zien of het gras ergens anders goedkoper is. Vanaf maandag zal Mediamarkt zelfs gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen via de plugin. En het zal niet verbazen: het zijn Nederlanders ;-).

Verschil tussen de pitches was zeker opmerkelijk. Ze waren nog steeds het blije ei in vergelijking met de andere startups in het klasje, maar veel te vrolijk design heeft MailChimp ook niet tegengewerkt.

Magnetic.io

vamp magnetic.io

Magnetic.io: Naar mijn idee waren ze al ver toen ze aan StartupBootcamp begonnen. Met Vamp heeft het drietal een software as a service die de grote logge e-commerce en retail-bedrijven de mogelijkheid biedt om te innoveren zonder hun hele systeem te riskeren. Ze kondigden aan een deal met de Rabobank gesloten te hebben en ik heb het gevoel dat dat niet het enige bedrijf is dat interesse heeft.

Er is een ding wat mij bij Vamp stoort: het logo. Er is namelijk duidelijk een vrouw te herkennen in het logo. Ik heb me laten vertellen dat het een vampier hoort te zijn, maar de combinatie van ‘Vamp’ en ‘vrouw met wulpse haren’ triggeren bij mij andere beelden.

Tom Kabinet

tomkabinet

Tom Kabinet: Als je binnen no-time voor de rechtbank gesleept wordt door grote uitgeverijen ben je of raar bezig, of heb je goud in handen. Tom Kabinet heeft waarschijnlijk het tweede. Via dit platform kan de consument e-books in de meeste formats kopen en verkopen. Tweedehands, maar dan zonder slijtage.

De hamer is gevallen, de rechter heeft besloten dat het legaal is om ebooks tweedehands te verhandelen. Wel dus zaak dat er goed op de authenticiteit van de boeken gelet wordt. Volgens de site zijn ze daar nu een truc op aan het verzinnen. Ze lanceren in elk geval een all-you-can-eat-model: de Spotify voor e-books.

Relevancy Data

relevancydata

Relevancy Data: Je kan zeggen wat je wil, maar die Israëliers hebben een hopie technologie. Dat heeft Relevancy Data ook zeker nodig als ze hun belofte – relevante videoreclame’s aanbieden op bijvoorbeeld Youtube. Nu verwacht je dat dat dus al gebeurd, maar dat zal je verbazen. Venus’ reclame’s voor Messi filmpjes was het voorbeeld in de pitch… Door biometrische herkenningstechnologie kunnen ze beter dan tevoren de reclame aan gebruiker matchen volgens Michal Hubschman, de powervrouw die aan het hoofd van het bedrijf staat. Ze hebben net een trial van een maand afgerond met BMW: 42% meer mensen bekeken de reclames bekeken.

Quiver

quiver

Quiver: Iedereen die een beetje bekend bent met de Nederlandse early stage startup scene, hoort Quiver te kennen. Als in, ze hebben al 40 procent van hun open investeringsronde van 20 miljoen rond. En ze zijn nog niet eens echt begonnen.

Ze zijn goed in databescherming. Via Quiver hou je controle over documenten en gegevens die je niet direct in handen hebt. Bijvoorbeeld documenten die je per email verstuurd. Met de recente giga-hacks bij Target, Sony and let’s not forget #thefappening is het zeker gewilde technologie.

Saddl

saddl

Saddl: Iedereen heeft een hekel aan de onmogelijke tijden waarop pakjes bezorgd worden. Met Hellospencer lossen ze dit op. Je kunt een koerier bestellen waar en wanneer je wilt en kan zelfs zien waar ze zijn. Ze gaven een iPad weg, leuke gimmick. Ik hoop dat ze het hadden afgesproken met de koerier, anders hield ze zich erg goed toen ze het podium op gesluist werd.

Printr

printr

Printr: 3d printers, toegankelijk voor iedereen. Nu heb ik eerlijk gezegd nog helemaal geen behoefte aan het gebruik van een 3d printer, maar daar gaat ongetwijfeld verandering in komen. De heren hebben een kastje ontwikkeld die de printers makkelijk te bedienen maken, die werkt via Wifi. Ze hebben net een boel deals  gesloten met een boel makers, waaronder Nectar. Die dan op zijn beurt weer een deal heeft gesloten met Elon Musk.

Eccentrade

eccentrade

Eccentrade: Sustainability garanderen is lastiger dan de meeste mensen denken. Er zijn geen standaarden en communicatie met producenten is moeilijk vanwege cultuur verschillen en afstand. De backlash die een merk kan ondervinden van minder dan menselijke omstandigheden in hun fabrieken wordt steeds groter, vraag maar aan Apple. Eccentrade brengt de verschillende fabrikanten in kaart: de werkomstandigheden en zelfs met wie in je netwerk ze zaken doen.

Joopp

joopp

Joopp: De online aanwezigheid is zeker een probleem voor vele kleine ondernemers. Social media bijhouden en de teksten schrijven kosten veel tijd en energie, welke vele dus ook niet opbrengen. Joopp bundelt alles op een pagina, in een keer. Geen gedoe dus meer met WordPress of Squarespace. Toch is dit waarschijnlijk de startup waar ik de meeste vraagtekens bij heb: het lijkt me weinig interessant voor freelancers en wat nou als mensen helemaal geen uitspraken doen online over de service? Dat leidt toch tot een lege pagina. En wat is erger, geen online aanwezigheid, of een verouderde….

Startmonday

startmonday

Startmonday: De laatste pitch van het klasje, en het was een leuke. Het begon met een filmpje van de CEO die als een echte Britse indie-pop singer songwriter in een microfoon, die vervolgens uitlegde hoe de combinatie met zijn alter ego als recruiter het begin van Startmonday was. Tinder voor de arbeidsmarkt. En dan met filmpjes in plaats van alleen profiel foto’s. Een goed team en een goed idee – je maakt je eerste indruk tenslotte in een paar seconde. Ik ben benieuwd hoe deze heren zullen groeien.

E-commerce 2015: het was een feestje

Voor de startups, maar ook zeker voor de genodigden. Er werd gelachen tijdens pitches en na afloop op de borrel. Ik heb de afterparty overgeslagen. Verstandig van me: er waren in ieder geval een paar met heftige koppijn zaterdag. Ik was blij dat ik erbij was. Ik ben benieuwd hoe deze tien het gaan redden, ik was onder de indruk en hoop dat ik dat ook blijf.

Beeld: Twitter/#SBCDemoday

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)