Dit zijn de drie nieuwe startups van de ING Innovation Studio

Dit zijn de drie nieuwe startups van de ING Innovation Studio

This article will take you 3 minute(s) to read

Een paar maanden geleden ging ING met de ING Innovation Studio van start, een accelerator die fintech startups ondersteunt in ruil voor een (klein) aandeel in het bedrijf. Dit zijn de drie startups die zijn toegelaten.

Toelating

Toelating tot het programma van zes maanden betekent onder andere een seed-funding van 50.000 euro in de vorm van een converteerbare lening. Maar geld is niet alles: ING biedt veel resources, mentoring (met onder andere Daniele Dondi, die ook als mentor meedeed tijdens de StartupBootcamp), connecties met key-deciscion-makers en werkplekken voor je hele team. En dat laatste is meteen verbonden aan een voorwaarde voor toelating: je dient met je hele team zes maanden op locatie bij ING te werken aan je startup. Ook mag je nog geen grote series A investering hebben gekregen.

ing-innovation-studio

Negen startups

In totaal pitchten negen fintech startups hun bedrijfsconcept en ideeen voor een publiek van veertig reviewers. En nu is bekend welke drie startups zijn toegelaten tot de tweede ronde van het acceleratorprogramma: WhyDonate, MoneyTis en CheckMetrix. Wat doen deze drie startups precies?

WhyDonate

WhyDonate wil het doneren van geld aan goede doelen en organisaties makkelijk(er) maken. Ze hebben een mobiel donatieplatform ontwikkeld (voor Android en iOS) waardoor je gemakkelijk geld kunt doneren aan iedere organisatie. Met een paar drukken op de knop via je telefoon, tablet of pc. Doel: efficiënte en gebruiksgemak, vooral aan de kant van de donateur. Ze bieden een totaalpakket waarin het initiëren van crowdfundingprojecten en geldinzamelingsacties worden gefaciliteerd, maar ook de administratie en intergratie met sociale media. Ze werken met grote namen: Het Rode Kruis, Alzheimer Nederland en Artsen zonder Grenzen.

MoneyTis

moneytis

Banken en bedrijven zoals Western Union die internationale geldtransacties faciliteren rekenen jaarlijks meer dan 26 miljard (!) dollar door aan de klant. Dat is veel geld en moet daarom volgens de oprichters van MoneyTis anders. In feite bieden ze een vergelijkingssite voor de meest gunstige wisselkoers en transactiekosten: je kiest je bedrag, de manier van betaling, het land waar het geld naartoe moet en de betaalmogelijkheden. MoneyTis biedt dan de meest voordelige oplossing.

Op dit moment maken 4000 mensen gebruik van de website, in totaal besparen ze gezamenlijk al 70.000 dollar. Als iedereen van MoneyTis gebruik zou maken, zou dat bedrag oplopen tot maar liefst twintig miljard dollar.Het is niet geheel onlogisch dat juist een bank als ING investeert in een platform dat in feite direct zal gaan concurreren met dienstverlening van banken, en het is daarom zeer interessant wat deze samenwerking gaat betekenen voor de groei van het bedrijf én ING zelf.

Checkmetrix

Het verhaal achter CheckMetrix gaat niet over ideologie, de wereld verbeteren of een groot probleem oplossen. Ze bieden eigenlijk gewoon een keurig product dat online oplossingen biedt voor offline retailers. Denk aan hoogwaarde data-analytics en connectiviteitsoplossingen. Dashboards, benchmarks, marktanalyse en online betaalmogelijkheden: niets spannends, wel praktisch.

 

  • Michiel

    Kan me niet aan de indruk onttrekken dat die corporate accelerators ook (vooral?) een marketingfunctie hebben. CB Insights schreef daarover:

    Be bleeding edge with zero effort

    We work with a lot of big corporations on their innovation scouting, M&A and investment efforts. Occasionally, we run into large corporations who are more interested in appearing innovative than actually doing anything.

    So to help these companies, we’ve put together a list of 8 things big companies can do to make themselves feel innovative:

    Make up ridiculous sounding titles for people like Innovation Sherpa or Digital Prophet

    Build a startup’y office with an open floor plan, showers and a playstation

    Talk a lot about failing fast

    Visit Silicon Valley a lot to meet startups. Talk about how you’re embracing innovation during company townhalls and tell stories about hoodie wearing founders you met.

    Launch an innovation lab or accelerator. It doesn’t matter what it does, if anything, but do this.

    Tell people that you don’t wear suits and that you wear jeans to work

    Hire a chef

    Hire someone who wasn’t getting promoted at Google or Apple to head your innovation efforts. And tell people regularly that this person is from Apple or Google.

    Do these 8 simple things and you too can look innovative.

    • Het valt hier nog wel mee, zo proberen het echt wel goed te doen. De accelerator zit op Sloterdijk, nota bene. Ben er geweest en heb geen hoodie gezien. Wel een open floor plan, maar dat hebben alle corporates sowieso tegenwoordig vanwege #HNW. Heb alle aanmeldingen gezien, verder niet kapot van. Maar, dat kun je van elke accelerator zeggen. Early stage startups zijn verdomd moeilijk te beoordelen.

      • Michiel

        “Ben er geweest en heb geen hoodie gezien.”

        Wel knotjes en baarden 🙂

        Goed om te horen dat ING de zaken serieus aanpakt. Mijn argwaan werd veroorzaakt doordat startups tegenwoordig een hoog hypegehalte hebben. Iedereen wil zich daarmee associëren en dus heet zelfs de nagelstudio van mijn buurvrouw een startup.

        Ruud Hendriks heeft wel eens gezegd dat hij een grote shake out onder de accelerators verwacht, ook omdat het makkelijk is om je zo te noemen.

        Hoe denkt u daarover?

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)