Essentiële tool voor startups: Business Model Canvas

Essentiële tool voor startups: Business Model Canvas

This article will take you 4 minute(s) to read

De meesten van ons krijgen een instant hartverzakking wanneer zij worden geconfronteerd met het vooruitzicht van het schrijven, of zelfs het lezen van een business plan. Het Business Model Canvas, is echter inspirerend, boeiend en leuk. Een business model beschrijft hoe een organisatie waarde creëert, levert en onvangt.

Het Business Model Canvas is ontworpen door Alex Osterwalder, die er met Yves Pigneur een boek over schreef.

Het Business Model Canvas, is een strategisch management en ondernemers tool. Met het Business Model Canvas kan je op eenvoudige wijze relaties en afhankelijkheden tussen de verschillende onderdelen van je bedrijf zichtbaar maken. Het canvas biedt je de gelegenheid je business model van een afstandje te bekijken en het grote plaatje te zien

Lean-Starup-Questions-e1326387153613

De meeste startups falen niet door het product dat ze maken, maar doordat ze niet het juiste probleem oplossen. Het continu checken of je werkt aan een oplossing voor het juiste probleem is essentieel. wanneer je het probleem hebt doorgrond ben je in staat een mogelijke oplossing te bedenken. Het oplossen van problemen is niet voor niets datgene wat veel ondernemers drijft. Het blijven nadenken en valideren van probleem en oplossing zorgt ervoor dat je niet blijft bij je eerste idee.

Het midden van het canvas is het product of dients. De linker kant van het canvas is de interne organisatie; de rechterkant is de klantenkant. Onderin de financiele resultaten.

Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je de organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. Op deze manier kun je in één keer in kaart brengen welke bedrijfsonderdelen van essentieel belang zijn en waar eventuele bijsturing nodig is.

Business Model Canvas - Basis

  1. Value Proposition
    Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je Business Model. Welke waarde biedt je aan je klanten? Zien zij de waarde ervan in? Willen ze het product echt hebben? Maken ze echt gebruik van je dienst? Kortom: welke problemen of behoeftes los je op?
  1. Client segments
    Wie zijn je klanten? Zijn er verschillende soorten klanten? Wat zijn de behoeften van deze klanten?
  1. Client relationships
    Hoe sta je in contact met je klanten? Via internet, face 2 face contact? Welke manier is het beste en wat vinden je klanten het best?
  1. Channels
    Hoe krijgen je klanten je product of dienst? Waar vinden ze je informatie, hoe wordt het bezorgt?
  1. Key Resources
    Welke bronnen heb je nodig om je product of dienst samen te stellen?
  1.  Key Activities
    Welke dingen ga je doen om je product of dienst te maken? Wat zijn de belangrijkste punten die ervoor zorgen dat de Value Proposition goed is?
  1. Partners
    Wie zijn de belangrijkste mensen/bedrijven in het bedrijfsproces? Wie heb je echt nodig om je product of dienst te leveren?
  1. Cost Structure
    Het produceren van producten of leveren van diensten kost geld. Waar ben je dit aan kwijt om je waarde te kunnen leveren?
  1. Revenue Streams
    Waarmee verdien je geld en hoeveel? Staan de inkomsten in verhouding tot wat de klant wil of verwacht te betalen?

Belangrijker dan het invullen van het canvas is het valideren van de stellingen die je bij elk onderdeel bepaalt. Er kunnen ook gemakkelijk nieuwe aspecten aan worden toegevoegd. Het Businessmodel is continu in beweging en niet afhankelijk van het eerste idee.

Gebruikers waarderen de visuele, praktische en intuïtieve aspecten van het Business Model Canvas. 36% van gebruikers zet het canvas in voor het ontwerpen van nieuwe business. 21% voor ontwikkeling van nieuwe producten en diensten in een bestaande organisatie en 19% voor strategische heroriëntatie. Nog eens 15% gebruikt het canvas voor de renovatie van het bestaande business model. Daarmee is de toepasbaarheid van het canvas zeer breed.

Het Canvas wordt voornamelijk ingezet om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, nieuwe producten te creeeren of om een bestaande strategie te vernieuwen.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)