Hoe deze Nederlandse startup Economische Zaken binnensleepte als klant

Hoe deze Nederlandse startup Economische Zaken binnensleepte als klant

This article will take you 4 minute(s) to read

De overheid binnenhalen als klant voor je startup is geen sinecure. Toch is het de Nederlandse startup Sciomino gelukt, met een flinke dosis geduld en de hulp van ervaren adviseurs. Co-founder Edwin van de Bospoort vertelt hoe het met hun ‘kennis-marktplaats’ is gelukt en welke industrie hij nog meer wil disrupten met een volgende startup.

Hoe heet je, wat is je leeftijd en achtergrond en is dit je eerste startup?

“Ik ben Edwin van de Bospoort, 41, verloofd met 3 kinderen dus ja, ik doe alles achterstevoren. Ik ben internetondernemer en User Experience Designer. Dit is samen met Herman van Dompseler (internetondernemer en Software Architect) onze tweede startup, we hebben beiden al eerder een ander bedrijf gehad.”

Hoe heet je startup? Wat doet je startup?

“De startup heet Sciomino. Sciomino maakt marktplaatsen van kennis en geeft een individu de kans zich te profileren op kennis, en organisaties de mogelijkheid de opeenstapeling van al die kennis uit te nutten. Sciomino kent 2 varianten. Er is een publiek platform Sciomino.com én een bedrijfs-intern variant (een social-business-tool). De combinatie tussen de twee ligt erin dat organisaties een bedrijfs-interne variant kunnen gebruiken, en daar een groep uit de publieke versie in kunnen integreren, om op die manier hun flexibele schil in kaart te krijgen.”

sciomino screengrab

Wat is je mijlpaal?

“Het Ministerie van Economische Zaken heeft gekozen voor Sciomino.”

Hoe lang heeft het geduurd om dit punt te bereiken sinds je lancering?

“Een jaar of 3. We zijn lang in stealth mode geweest terwijl we al wel klanten aansloten.”

Hoe heb je deze mijlpaal bereikt?

“Via ons netwerk. De afgelopen 3 jaar heb ik aan iedereen die het wilde horen verteld wat we aan het doen waren. En via een contact bij een organisatie die niet voor ons heeft gekozen, werd ik doorverwezen naar het ministerie. We zijn in contact getreden en het ging daarna vrij vlot. Vooral omdat het ministerie durfde te kiezen voor een moderne aanpak, moderner dan veel bedrijven aandurven.”

sciomino EN from Pitch Parrot on Vimeo.

Wat was het grootste obstakel dat je moest overwinnen om dit punt te bereiken?

“Geduld.”

Heb je veel marketing en PR bedreven? Hoe is dat bevallen?

“Goeie vraag. Te weinig. We zijn als team erg op productontwikkeling gericht. We hebben van onze adviesraad meerdere malen adviezen en hulp aangeboden gekregen, maar het zit meer in ons bloed om met het product zelf bezig te zijn, dan met marketing en PR. We moeten en willen hier erg graag beter in worden. Sterker, we gáán daar beter in worden.”

Als je iets over zou kunnen doen, wat zou dat zijn en hoe had je het dan aangevlogen?

“Ik zou eerder het marketing-stuk hebben willen professionaliseren, en ook ook de koude acquisitie. Zoals elke startup is het kip-ei verhaal wel een miljard keer langsgekomen. Vanwege onze eigen expertise kozen we vaak de kip die het beste bij ons paste, en dat was het product. We hebben wel eerder mensen in de marketing-rol willen betrekken bij onze startup, maar vaak waren we al te ver gevorderd om het interessant te maken voor hen om in te stappen.”

Wat wordt je volgende mijlpaal?

“Oh boy, dat wordt een supermooie! We zijn met 2 single purpose apps bezig, die gamechanging zijn. De eerste is TimeBox. We gaan de strijd aan met de inefficiëntie rondom beschikbaarheid van freelancers en uitzendkrachten. Voor uitzendbureaus, afdelingen externe inhuur en zzp-bemiddelaars is snelheid cruciaal. Flexibel personeel is vaak op korte termijn nodig voor een klus. Maar helaas zijn ze nu onevenredig veel tijd kwijt met het achterhalen van de actuele beschikbaarheid van de flexwerkers. En omdat flexwerkers vaak voor meerdere bemiddelaars werken, houden ze hun informatie niet in alle systemen van de verschillende partijen even goed bij.”

sciomino

Wat doet TimeBox dan?

“TimeBox gaat eerdergenoemd probleem oplossen. TimeBox is een app waarin flexwerkers op één plek hun beschikbaarheid bijhouden. Ze bepalen zelf met welke voor hen relevante uitzendbureaus en bedrijven ze deze informatie delen. De bedrijven kunnen de beschikbaarheidsinformatie in hun eigen software integreren. De app signaleert ook of de beschikbaarheid te lang niet is geactualiseerd, en meldt dit vervolgens aan de flexwerker.”

mobile

Wanneer denk je TimeBox te lanceren?

“Eind dit jaar / begin 2015 is de launch. Er zijn meerdere excursies onderweg naar Rome, maar ‘partners’ is een key-onderdeel. En oh ja, [lachend] de marketing is deze keer wél aanwezig.”

Ook meedoen aan rubriek Mijlpaal? Neem dan contact op met de redactie.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)