Zo belangrijk is de juiste naam voor je startup

Zo belangrijk is de juiste naam voor je startup

This article will take you 4 minute(s) to read

Maar liefst vier Nederlandse startups veranderden onlangs van naam: Laatsteplekken, Janamos, Moneylink en CashorCard gaan door als respectievelijk Edubookers, Skillseeker, Sellify en Countr. Meteen de juiste naam voor je startup kiezen is lastig maar ook belangrijk, want een wijziging kan behoorlijk wat tijd, geld en moeite kosten.

Nietszeggende namen

Het komt regelmatig voor dat bedrijven na hun oprichting kiezen om onder een andere naam door te gaan. Om Google te bezoeken, surfte je vroeger bijvoorbeeld nog naar backrub.com en PayPal was in dezelfde tijd nog bekend als Confinity. Het zijn onbeduidende namen die niet blijven hangen of niet duidelijk maken wat het bedrijf precies doet – precies de eigenschappen die inherent zijn aan een bedrijfsnaam die werkt.

De ideale omschrijving

Dat je bedrijfsnaam niet staat voor wat je doet is onhandig – het was een van de redenen waarom Paul Schrama van Edubookers (een online platform om voordelig trainings- en cursusplekken te reserveren) ervoor koos om niet langer door te gaan als Laatsteplekken. “De naam beschreef niet exact wat we deden: we bieden namelijk vanaf het begin al het volledige aanbod aan en niet alleen de laatste plekken. Ook maakt het internationalisering een stuk gemakkelijker.”

Onthouden

Janamos, dat ook trainingen en cursussen aanbiedt, had een simpelere reden: men onthield de naam niet. Niet zo handig dus. “Sommige mensen haalden bijvoorbeeld lettergrepen of letters door elkaar, zoals ‘Najamos’ en ‘Manajos’,” aldus mede-oprichter Paul van Aalten. “Wat verder een link is met de naam Skillseeker is de term thrillseeker.”

Associatie

Voor Moneylink gold eenzelfde argument: de startup die mini-webshops ontwikkelt voor consumenten op social media, gaat sinds vorige week verder als Sellify. Volgens CEO Lennart Pieters had Moneylink te veel een associatie met een betaalservice. “De geautomatiseerde uitbetaling na verkoop van een product is (en blijft) onderdeel van de service. […] Het platform geeft verkopers ook binnen een minuut toegang tot een groot publiek en meerdere geïntegreerde verzendopties.”

Twee lettergrepen

Een goede naam is dus meteen te onthouden (niet langer dan twee lettergrepen, zoals eBay, Yahoo, Google, Reddit), werkt ook in het buitenland en omschrijft als het even kan ook je kernactivteit. Probleem is dat je als jonge ondernemer tijdens de vroege fase van je bedrijf nog helemaal niet bezig bent met de mogelijke internationale potentie van je bedrijf – ook is de kans op een mogelijke pivot groot, dus kan de naam die eerst goed werkte plotseling irrelevant en onduidelijk zijn. Ondertussen moet je echter op tijd een domeinnaam registreren, je merk verkopen en in de media opgemerkt worden. Haast is dus geboden.

WayUp

Resultaat van al die keuzestress en hoge druk is dat je net zoals Laatsteplekken, Janamos en Moneylink met de verkeerde naam opgezadeld zit. Een goed voorbeeld wat de consequenties hiervan zijn is het Amerikaanse WayUp; een startup die een online banenmarkt voor studenten ontwikkelde met inmiddels duizenden gebruikers en miljoenen aan investeringen. De oprichters kozen voor de stoplap CampusJob, maar kregen het zo druk met allerlei technische opstartproblemen dat er geen tijd over was om goed over hun merk na te denken. En dus werden ze uiteindelijk geforceerd om toch door te gaan met CampusJob. De naam werd echter continu werd verward met CampusJobs of CollegeJobs, en iedereen dacht dat het uitsluitend om werk op universiteiten ging. Geen goede naam dus.

De knoop doorhakken

Enige oplossing dan is om de knoop door te hakken, maar rebranding kost, vooral in een later stadium, ontzettend veel tijd, moeite en geld. Niet alleen om tot een naam te komen die wel klopt (en, belangrijker, eentje waarvan de domeinnaam nog beschikbaar is), maar ook om alle praktische zaken zoals bankzaken, briefpapier, sociale media, seo-relevantie en correspondentie te updaten.

Schrikken

Als je even wilt schrikken; een waslijst van alle zaken die WayUp moest regelen is onderaan deze pagina te vinden. Mocht je na de zoveelste brainstormsessie toch niet op een naam komen die klopt en beschikbaar is, bestaat er altijd nog iets geweldigs als Squadhelp.

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)