Wercker: “Fundraising kun je wel een beetje vergelijken met daten”

Wercker: “Fundraising kun je wel een beetje vergelijken met daten”

This article will take you 5 minute(s) to read

Wellicht heb je het gelezen: het cloudbased delivery platform Wercker – dat helpt developers om hun codes te testen en te ontwikkelen – heeft een investering gekregen van 2.4 miljoen dollar. Geen kattenpis. Zeker niet als je bedenkt dat de startup uit het Rockstart Accelerator programma van 2012 (!) is gerold. De startup is inmiddels te vinden in zowel Amsterdam als San Francisco en maakt zich op om de wereld verder te veroveren. Rockster(t) Micha Hernandez van LeuffenMies op Twitter & voor intimi – nam de tijd om ons te woord te staan omtrent deze ontwikkeling.

Hoe voel je je (wat gaat er door je heen)?

“We zijn vooral excited over de toekomst en met name onze volgende product iteratie en hoe we Wercker naar de next level kunnen krijgen.”

Hoe haal je zo’n ervaren fonds in cloud/SaaS aan boord?

“In z’n algemeenheid is een van de belangrijkste dingen in fundraising langdurige relaties opbouwen met partners bij investerings fondsen. In ons geval, waren we een winnaar in de Salesforce Innovation Challenge waardoor we in contact zijn gekomen met Notion Capital, daaruit is de ronde voortgekomen.”

Hoe onderhoud je zo’n contact zonder als ‘opdringerig’ te worden gezien. Iedereen wil wel warme banden onderhouden met een investeringsfonds tenslotte. Heb je praktische tips & tricks?

“Het is natuurlijk de taak van een fonds om op de hoogte te blijven van ‘interessante’ startups. Interessant is wel het sleutelwoord, dus het beste wat je kan doen is momentum creëren voor je product; in de lift zitten qua aantal downloads/users, aanhaken op relevante trends in de tech industrie die als belangrijk en ‘investeerbaar’ worden gezien. Zolang je wat te vertellen hebt dan hebben investeerders er wel oren naar, maar zonder nieuws kan je voor een gesloten deur komen te staan. Daarnaast is het zaak om het soms casual te houden (vooral als je niet aan het fundraisen bent!), en niet bij het fonds op locatie af te spreken maar in een café met een biertje om over de grotere trends in tech te praten. De vergelijking met daten gaat zeker op; daarbij wil je ook niet opdringerig zijn en het alleen maar over jezelf hebben toch?”

Welk probleem in welke markt lossen jullie op, en hoe groot is die markt?

“Moderne software ontwikkeling is complex. Webapplicaties bestaan uit verschillende gedistribueerde bewegende onderdelen. Het livezetten van dit soort applicaties is hier opvolgend ‘eng’ (er kan van alles misgaan). Wercker is een geintegreerde automatiserings platform wat developers er toe in staat stelt hun code frequent te bouwen, testen en deployen, om zo de feedback-loop te verkorten en het risico van software livezetten te verkleinen. Aan de business kant, maakt dit een organisatie die software gebruikt als onderscheidend vermogen (lees: uiteindelijk elk bedrijf ter wereld), wendbaarder en kunnen innovaties en verbeteringen (lees: waarde) snel aan hun klanten geleverd worden. de SaaS markt zelf is 79.4 miljard waard en dit is de markt die Wercker ondersteunt. De hoeveelheid developers op de wereld wordt geschat op 17 miljoen. Dit zijn allemaal potentiële klanten en er komen steeds meer ontwikkelaars bij.”

Jullie hebben een enorme behoorlijk uitgebreide club investeerders aan boord? Hoe ga je dat managen?

“Door middel van heldere communicatie en maandelijkse updates. Daarnaast bestaat de board uit mijzelf en de partner bij Notion Capital.”

Hoe ga je om verschillende visies. Hoe meer mensen wat in de melk te brokkelen hebben, des te lastiger is het een eensgezinde koers te varen.

“De visie van Wercker is natuurlijk ook iets wat voordat de ronde plaatsvond ‘gepitched’ is. Daar hebben de investeerders vervolgens in geïnvesteerd en dat is het toekomstpad wat uitgestippeld is. “Pivots” zijn natuurlijk mogelijk, maar het is niet zo dat we morgen drastisch van koers zullen veranderen. Als laatste, zijn mijn team en ik operationeel nauw betrokken bij Wercker en is er vertrouwen met de investeerder dat wij weten welk pad er gekozen moet worden. Dat gaat natuurlijk altijd in overleg.”

Ben je niet bang dat jullie hier (te)veel tijd aan kwijt gaan zijn uiteindelijk? Hoe ondervang je dat in de praktijk?

“Ik blijf bij het communicatiepunt; board meetings zijn natuurlijk belangrijke contactmomenten waarin de voortgang besproken wordt en strategische beslissingen genomen worden. Maar het is natuurlijk niet zo dat er tussentijds geen communicatie is. Er zijn maandelijkse updates en voor urgente zaken hebben we telefonisch contact. Tot nu toe ben ik zeer te spreken over de communicatie met Notion (en dan niet alleen onze partner) en hoe behulpzaam ze zijn.”

Wat gaan jullie met dat geld doen?

“Onze aanwezigheid in Silicon Valley/San Francisco uitbreiden, productontwikkeling en meer investeren in bottom-up marketing. Denk aan meetups of conferenties voor ontwikkelaars.”

Wat kunnen we daar concreet van terug zien?

“We hebben net een kantoor geopend in San Francisco en twee engineers aangenomen waaronder onze CTO. De komende tijd zullen we een aantal belangrijke productlanceringen doen en de verschillende meetups langs. We zijn overigens nog op zoek naar een developer evangelist. Dus als je iemand weet: mies[at]wercker[dot]com.”

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)