Loyalty-startup Fanly krijgt 5 ton om ondernemers aan vaste klanten te helpen

Loyalty-startup Fanly krijgt 5 ton om ondernemers aan vaste klanten te helpen

This article will take you 3 minute(s) to read

Hoe krijg je het als kleine middenstander voor elkaar om anno 2015 een loyale klantenkring op te bouwen? Neem een app! Maar hoe moet je als kleine middenstander voor jezelf een app laten ontwikkelen? Daar komt Fanly om de hoek kijken. De Amsterdamse startup biedt een kant en klaar loyaliteitsprogramma waarmee klanten op hun smartphone voor kortingen kunnen sparen. Fanly heeft met dit concept in totaal 500.000 euro aan funding opgehaald.

Kant en klaar loyaliteitsprogramma

Fanly biedt winkeliers een loyaliteitsprogramma voor hun klanten aan via een smartphone app. Bezoekers van hun winkel of bedrijf kunnen daarmee fan worden, en sparen voor kortingen of cadeautjes. Voor winkeliers betekent het dat ze gemakkelijker nieuwe klanten kunnen binden en bestaande klanten terug kunnen laten komen, zonder dat ze met een app-ontwikkelaar om de tafel te hoeven om van de grond af iets nieuws op te bouwen.

Screenshot-fanly

Beacons of QR

Fanly kost een bedrijf een euro per dag in het gebruik en biedt de mogelijkheid om moderne spaarkaarten in te voeren. Door middel van bluetooth beacons of QR-codes kunnen klanten elk bezoekje aan de winkel registreren. Via de app, die beschikbaar is voor iOS en Android, kunnen consumenten ook nieuwe lokale middenstanders ontdekken.

Favoriete tentjes delen

Los van de mond tot mond reclame die dit voor bedrijven op kan leveren, is het voor mensen ook mogelijk om binnen de app hun favoriete tentjes te delen met vrienden die op die manier ook weer mee kunnen doen met het loyaliteitsprogramma. “Fanly wil lokale ondernemers opnieuw verbinden met de lokale consument”, stelt CEO en oprichter Jord Cuiper. “Ze hebben elkaar veel te bieden, maar bereiken elkaar steeds minder. Met Fanly kiest de ondernemer ervoor de klantloyaliteit te verhogen, zijn klantenbestand te vergroten en daarmee de omzet structureel te verbeteren.”

500.000 seedfunding

In het afgelopen jaar heeft Fanly 500.000 euro aan seedfunding opgehaald. De funding is afkomstig van onder andere Theo Hoeksema, de oprichter van Paylogic, Chris Bouwer, founding partner bij Adyen en Dutch Standard. Fanly verwacht dit jaar meer investeerders aan te trekken om in Nederland uit te breiden naar meer steden en om uiteindelijk ook de stap naar het buitenland te zetten.

Next: Utrecht, Haarlem, Den Bosch

Momenteel zijn er bijna 200 locaties in Amsterdam en Rotterdam aangesloten, voornamelijk bedrijfjes met een hoge terugkeerfactor zoals wasserettes, sportscholen, zonnestudio’s, kappers, koffiebarretjes en restaurants. Haarlem, Utrecht en Den Bosch zijn de volgende steden die worden aangesloten bij Fanly. Daarmee verwacht de startup aan het eind van dit jaar 1000 adressen in het bestand te hebben. Fanly is een jaar geleden gestart en inmiddels gegroeid naar 13 medewerkers. Oud-marketeer van couponing app Scoupy Bas Jongerius (COO) heeft zich recentelijk als partner bij het team gevoegd.

Foto: Fanly, Jord Cuiper (l) en Bas Jongerius

[Disclosure: de consultancy Proudly Represents van de oprichters achter Silicon Canals heeft advieswerkzaamheden verricht voor Fanly]

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)