Ook startup Bloey heeft app om shoppers van webwinkels naar winkelstraat te trekken

Ook startup Bloey heeft app om shoppers van webwinkels naar winkelstraat te trekken

This article will take you 3 minute(s) to read

Het wordt duwen en dringen in de winkelstraat. Niet alleen voor koopjesjagers tijdens de sale-periode, ook voor app-makers. Sinds vorige week is er weer een nieuwe app die consumenten weer terug de fysieke winkel in moet trekken. Bloey is een loyaliteitsprogramma op de smartphone, gemaakt door een Apeldoornse startup.

Bloey en beacons

Consumenten kunnen een tegoed verdienen door de Bloey app te installeren op hun telefoon en naar de aangesloten winkelgebieden te gaan. Beacons registreren de aanwezigheid van de shopper, waarna het sparen kan beginnen. De beacons worden niet alleen in winkels geplaatst, maar ook in winkelgebieden, waardoor de consument niet alleen voor aankopen wordt beloond, maar ook voor aanwezigheid. Winkeliers betalen alleen eenmalige kosten voor de aanschaf van de beacons. Daarna wordt er door Bloey een transactievergoeding in rekening gebracht als een gebruiker bij een winkelier een aankoop doet met gespaard tegoed. De consument hoeft alleen de gratis app te downloaden via iOS of Android en heeft verder geen kosten.

Niet de eerste en enige

Daarmee sluit Bloey aan in het rijtje van bestaande startups die allemaal met een app proberen consumenten weer de stad in te krijgen. Startups als Fanly, Piggy, Walnut en – voor de horeca – Bardoggy, zitten in dezelfde vijver te vissen. Bloey onderscheidt zich wel enigszins in de benadering door niet de activiteiten in een winkel te belonen met spaartegoed voor diezelfde winkel, maar de aanwezigheid in het stadscentrum te belonen. Eveline Gelderman van Bloey legt uit: “Hoe langer je als bezoeker aanwezig bent, hoe meer je spaart. Het sparen is daarbij niet een ‘saldo’ per winkel maar een algemeen persoonlijk saldo in ‘Bloey Euro’s’ in de Bloey app. Met dat saldo zijn vervolgens voordelen te krijgen. Vaak kan daarmee een gedeelte van een lokale aanbieding mee voldaan worden. Maar soms kan er ook bijvoorbeeld een parkeerkaartje mee betaald worden.”

Bloey app

Niet ‘vijf keer een kopje koffie’

Net als Bardoggy maakt de Bloey app gebruik van real-time locatie marketing waardoor de consument tijdens de wandeling door de winkelstraat op gezette tijden een winkel in getrokken kan worden. Maar ook om te zorgen dat het niet teveel reclame wordt. Gelderman: “Zo kan niet relevant zijnde communicatie naar de consument toe voorkomen worden en de schaarse commerciële communicatieruimte worden benut voor echt relevante boodschappen die door de consument juist worden gewaardeerd.” Bloey lijkt zich te realiseren dat een goede deal op de smartphone welkom is, maar dat er gewaakt moet worden voor overkill. “Het deïnstalleren van een app is makkelijker dan vijf maal een push bericht wegklikken. Bij een loop door een winkelstraat kun je dan ons inziens ook niet vijf keer een tweede kopje koffie van vijf verschillende zaken aanbieden. Al helemaal niet als je weet dat de consument net bij de kapper is geweest.”

Bloey bootstrapt

De Apeldoornse startup is opgericht door Edwin Neijenhuis en Raimond Simons die al eerder samen actief waren in de ICT. Funding is tot op heden nog niet nodig geweest, de startup is nu vooral op zoek naar samenwerking met verschillende gemeentes en winkeliersverenigingen om het idee van de grond te krijgen. Wel laten ze weten wellicht in de toekomst op zoek te gaan naar investeerders om de uitrol te kunnen versnellen. Voorlopig draait Bloey alleen nog maar in een testomgeving maar volgens de startup zelf duurt het niet lang voor ze live gaan in een eerste Nederlands winkelgebied. De apps zijn later dit jaar beschikbaar.

Foto: Bloey op Facebook

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)