Deze Utrechtse startup ligt in de clinch met Whatsapp en Facebook

Deze Utrechtse startup ligt in de clinch met Whatsapp en Facebook

This article will take you 4 minute(s) to read

Dat je startup zo snel groeit, dat zelfs Facebook en Whatsapp beginnen te morren. Dat is ongeveer wat er aan de hand is bij Watermelon, de Utrechtse startup die Whatsapp voor de zakelijke markt aanbiedt. Op Facebook waarschuwen de founders alvast hun vrienden en bekenden; hun accounts kunnen binnenkort ineens afgesloten zijn. Complotten? Snode plannen? Dikke ruzie? Wat is er precies aan de hand?

‘Grijs gebied’

“Whatsapp vindt het allemaal niet zo leuk”, verklaart Watermelon mede-oprichter Alexander Wijninga aan de telefoon. De reden dat Whatsapp diensten als Watermelon niet zo leuk vindt, is omdat de instant messenger liever geen derde partijen op zijn platform ondersteunt. Whatsapp stelt geen officiële API beschikbaar waar ontwikkelaars zelf diensten voor kunnen maken. Watermelon is daardoor afhankelijk van een onofficiële API. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Wijninga: “We zitten in een grijs gebied, maar voldoen volledig aan de voorwaarden van Whatsapp. Wat ze alleen willen voorkomen is dat zakelijke partijen de dienst gebruiken voor eigen advertenties of spam. Maar daarvan is bij ons geen sprake.”

David vs. Goliath

Daar is Whatsapp, eigendom van Facebook, blijkbaar niet zo zeker van. Dus probeert het als een ware Goliath de David uit Utrecht de kop in te drukken. Over de maatregelen die Whatsapp precies neemt tegen Watermelon wil Wijninga niet al teveel uitweiden: “Een klein voorbeeldje is dat we op Facebook niet meer mogen adverteren, waardoor het lastiger wordt om nieuwe klanten te krijgen. Het is de laatste tijd ook erger geworden. Ik denk door de enorme groei die we doormaken. We hebben al eerder gezien dat persoonlijke accounts van ontwikkelaars werden afgesloten.”

Compliment

Na een proef met de Belastingdienst in augustus vorig jaar, heeft Watermelon volgens Wijninga zo’n 800 grote en kleine bedrijven bij zich aangesloten. Wijninga: “Als Whatsapp ons het leven zuur wil maken, dan zien we dat maar als compliment.”

Extra functies voor Whatsapp

Watermelon biedt die bedrijven de mogelijkheid om klantenservice of support via Whatsapp in richten. De vraag groeit, maar Whatsapp voldoet daar niet aan. Dus pakte Wijninga in juni 2015 de handschoen op. Watermelon biedt functies die Whatsapp zelf niet heeft en die onmisbaar zijn om een beetje een knappe webcare via de dienst in te richten. De mogelijkheid meerdere accounts te beheren, om Whatsapp-conversaties in een dashboard op de computer te voeren en beheren, berichtjes inplannen of meerdere tegelijk te sturen bijvoorbeeld. Daarvoor bouwt Watermelon zijn software dus wel volledig op die van Whatsapp. En dus is de startup ook volledig afhankelijk van de grillen van een van ‘s werelds meest populaire messenger. Dan loop je als onderneming dus altijd risico.

Flinke groei voor Watermelon

“We zijn ons vanaf het begin bewust van dat risico”, geeft Wijninga aan. In een blogpost ging hij onlangs dieper in op de risico’s van customer care via Whatsapp. Eén van de punten: “Als WhatsApp een update doorvoert, moeten wij dat ook doen en kan de service even offline zijn.”

Groeigeld

Toch stokt de groei van Watermelon volgens hem geen moment. In juni haalde de startup nog €150.000 aan groeigeld op. Wijninga: “Er zijn potentiële investeerders afgehaakt vanwege de risico’s die we nemen. Maar degenen die wel investeren, zijn ook degenen die zien dat we een grotere toekomstvisie hebben dan alleen Whatsapp. In het ideale geval verenigen we ook diensten als WeChat, Line enzovoorts in ons dashboard.” Voorlopig moet Watermelon het echter nog even uitvechten met Whatsapp. Geen probleem, maar een uitdaging, zoals Wijninga het ziet.

Update redactie: Watermelon geblokkeerd op Facebook

We kunnen niets eens Watermelon taggen in een bericht op Facebook zonder deze veiligheidswaarschuwing! Klaarblijkelijk is de pagina nu echt geblokkeerd door Facebook.

Watermelon geblokkeerd door Facebook

Foto bron: vlnr Watermelon founders Charl Haas, Alexander Wijninga en Daan Gönning.

  • Fabb Fatam

    Wat is dit een ontzetten “gelul” van deze Watermelon Popi’s. Ze roepen namen van grote bedrijven die het niet gebruiken en hebben hun zaken verder niet op orde. Het werkt niet of half, instellingen zijn slecht, berichten uit de Tweede Wereldoorlog schijnen qua datums binnen te komen, en dan niet een keer maar direct als bombardement van velen stuks. Makkelijk delen? Ja, als je met je collega achter één PC gaat zitten want doorsturen… dan zou je bericht zo maar eens bij de concurrent uit kunnen komen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

    Ik heb verschillende bedrijven deze “service” zien proberen maar haakten direct al af bij al deze issues.

    Dat ze Cowboys genoemd worden lijkt me meer dan logisch, jonge jongens die met wat “open source” technieken een multinational neer willen zetten. Om eerlijk te zijn; Jongens, trek die maatpakken uit en zorg dat je kennis krijgt van wat je doet en ga met je laarzen in de modder staan. Geen fancy feestjes meer, foto’s op je instagram en een half jaar later roepen dat je een investering binnen hebt, welke jullie in juli gewoon heeft gered van de directe ondergang en half jaar daarvoor dus.

    Mensen (op het laatste moment) aannemen om de boel te redden? De quote van Mr. Wijninga “Flink op mijn Bek gegaan dit jaar” heeft natuurlijk alles te maken met de investering van toen der tijd, wellicht is opkrabbelen er nu niet meer bij en heeft deze nieuwe “kracht” niet eens het vermogen om het op te lossen.

    Ik snap Facebook wel; Watermelon maakt WhatsApp belachelijk.

    Welkom in de wereld van de Entrepreneur, zoals jullie dat zo graag noemen. It’s a way of life toch? 😉

    • Aangezien het ons beleid is om comments doorgaans niet te verwijderen, laat ik deze anonieme staan. Daar wil ik wel bij aanmerken dat het de auteur zou sieren zich alsnog bekend te maken, daar het vermoeden nu bestaat dat er kwaadwillendheid achter de comment schuilgaat. Niettemin ben ik wel benieuwd wat de bron is, want iedereen kan zomaar wat roepen zonder feitelijke onderbouwing of bewijslast.

      • Fabb Fatam

        Ik kan hier op antwoorden dat deze epistel komt vanuit gedegen onderzoek (naar deze club). Waarom ? Omdat het, net zoals dit bericht, geen bijdrage levert aan serieuze bedrijvigheid of wat dan ook. Het is populariteit vergaren door met “een uiterlijke fancy service” mee te willen liften op andermans succes. Gezien dit schering en inslag is, en helaas sites als deze hierop moeten leven, lijkt het me fair om de andere kant eens te laten zien. Hard roepen dat je een investeerder hebt voor een belabberd product voor je eigen populariteit is jammerlijk, zeker als je er nog nieuws uit wil halen als je je benadeelt voelt.

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)