Mijlpaal: startup Flitsmeister heeft de allerbeste reisapplicatie

Mijlpaal: startup Flitsmeister heeft de allerbeste reisapplicatie

This article will take you 4 minute(s) to read

Iedereen met een auto en een smartphone kent de app waarschijnlijk: Flitsmeister, de app die waarschuwt voor files, snelheidscontroles, wegwerkzaamheden en andere hindernissen op weg van A naar B, is voor veel mensen onmisbaar. Ook de Consumentenbond is onder de indruk en riep Flitsmeister uit tot beste reisapplicatie.

De Consumentenbond deed in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een onderzoek naar reisinformatie-apps. Voor de Veenendaalse startup, die meer dan 700.000 gebruikers heeft, een mooie erkenning. Wij vroegen Jorn de Vries, verantwoordelijk voor de business developement bij Flitsmeister, naar deze mijlpaal in het bestaan van de startup.

Hoe heet je, wat is je leeftijd en achtergrond en is dit je eerste startup?

Mijn naam is Jorn de Vries, 23 jaar oud. Ik heb commerciële economie gestudeerd en ben op dit moment nog bezig met een deeltijdmaster strategisch management. Dit is de eerste, maar niet de enige startup waar ik bij betrokken ben.

Hoe heet je startup? Wat doet je startup?

De startup waar ik bij betrokken ben is Flitsmeister. Flitsmeister is een applicatie (voor iPhone, Android, Windows Phone, Parrot en Blackberry, red.) die automobilisten voorziet van real-time verkeersinformatie.

Omslagafbeelding

Wat is je mijlpaal?

De Consumentenbond heeft onlangs een onderzoek gedaan onder 10 verschillende reisapplicaties en wij zijn als beste uit de test gekomen. Bij het onderzoek is vooral gekeken naar de gebruikersvriendelijkheid. Hier scoorden wij het beste op.

Hoe lang heeft het geduurd om dit punt te bereiken sinds je lancering?

De app is in 2010 voor het eerst in de App Store gekomen. In 2012 is Flitsmeister BV opgericht en zijn we een echt bedrijf geworden.

Hoe heb je deze mijlpaal bereikt?

Omdat we altijd vanuit de gebruiker zijn blijven kijken, hebben we veel aandacht geschonken aan gebruiksvriendelijkheid. Dat dit gelukt is werd al bevestigd door de ruim 720.000 gebruikers, maar dat dit nu ook door een onafhankelijk onderzoek van de Consumentenbond wordt bevestigd is natuurlijk erg mooi!

Wat was het grootste obstakel dat je moest overwinnen om dit punt te bereiken?

Het grootste obstakel dat we altijd moeten overwinnen is het verliezen van focus. Doordat we steeds groter worden komen er steeds meer prikkels waardoor de focus verloren kan gaan. Door toch altijd weer scherp te blijven als team blijft de focust bewaakt en kunnen we optimaal doorgaan met de ontwikkeling van onze dienst, maar ook van ons bedrijf.

Heb je veel marketing en PR bedreven? Hoe is dat bevallen?

Onze groei is voornamelijk organisch gegaan. Alle groei hebben we gerealiseerd met een promotiebudget van welgeteld € 0,00. Door het aangaan van slimme samenwerkingen met bijvoorbeeld radiostations hebben we veel naamsbekendheid kunnen genereren. Deze manieren van promotie zijn in onze ogen veel waardevoller omdat mensen het niet als platte reclame ervaren. Daarnaast verbinden wij ons merk met andere grote merken, wat ons een hoog betrouwbaarheidsniveau geeft.

Als je iets over zou kunnen doen, wat zou dat zijn en hoe had je het dan aangevlogen?

Iets wat voor ons een leermoment is geweest is het gebruiken van externe API’s. Wat hierbij belangrijk is, is dat je goed moet kijken naar wat de gevolgen zijn met betrekking tot de kosten wanneer je hard groeit. Dit is iets wat wij in het verleden hebben meegemaakt. We maakten gebruik van een API die gratis was, maar toen we gingen groeien werd deze API ineens enorm duur en moesten we op zoek naar een alternatief.

Wat wordt je volgende mijlpaal?

We mikken op twee: we krijgen een miljoen gebruikers in Nederland en zijn actief in drie landen voor eind 2015

Hoe denk je dat te bereiken?

De groeimijlpaal is een kwestie van tijd. We zullen veel tijd in de app moeten steken om hem nog verder te blijven verbeteren. Verder zullen we de app ook technisch gezien gereed moeten maken voor andere landen. Parallel aan de technische ontwikkelingen zijn we hard bezig met het opzetten van de eerste samenwerkingen in andere landen. Het doel hiervan is zo snel mogelijk bekendheid te genereren, zodat we zo snel mogelijk gebruikers binnenhalen.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)