Mijlpaal: Media Distillery laat iedereen in BNR’s radioarchief neuzen

Mijlpaal: Media Distillery laat iedereen in BNR’s radioarchief neuzen

This article will take you 5 minute(s) to read

Wie tot voor kort een item van radiozender BNR wilde terugluisteren, kon daarvoor terecht op de site. Maar het juiste fragment vinden kon een hele klus zijn. Sinds vorige week maakt Media Distillery dat een stuk gemakkelijker. De Amsterdamse startup maakt software die automatisch de radioberichten beluistert en ze direct voor iedereen doorzoekbaar maakt. Een flinke stap voor BNR, dat zo een veel overzichtelijker archief kan bijhouden. En ook een mijlpaal voor Media Distillery, dat nu veel consumenten bereikt met zijn product.

Media Distillery is aangesloten bij de incubator Yes!Delft, maar is inmiddels naar Amsterdam getrokken. Deels omdat de klanten daar zitten, deels vanwege – zo zeggen ze zelf – de inspirerende startup-cultuur in de hoofdstad. Met hun BNR-deal kwam de startup flink in de schijnwerpers te staan. Wij vroegen mede-oprichter Joost de Wit hoe het zover is gekomen.

Wie zitten er achter Media Distillery?

Media Distillery is opgericht door Geert Vos (31) en mij, Joost de Wit (31). We hebben allebei een technische achtergrond en kennen elkaar van de studie informatica aan de Universiteit Twente.

Wat doet je startup?

Media Distillery heeft technologie ontwikkeld waarmee live radio en televisie in real-time doorzoekbaar wordt gemaakt. Zoeken in audio en video (en live radio en TV in het bijzonder) was tot op heden erg lastig, omdat je er niet in kon zoeken zoals in je in tekst wel kunt. Media Distillery maakt het mogelijk om te Googlen, maar dan naar radio- en TV-programma’s. We leveren de technologie vooral aan mediamonitoringbedrijven zoals LexisNexis, Coosto en Buzzcapture. Zij houden voor hun klanten in de gaten wanneer ze in de media verschijnen.

Wat is je mijlpaal?

Op 7 april hebben we samen met BNR Nieuwsradio een nieuwe zoekfunctie op hun website gelanceerd. Via deze zoekfunctie kun je met behulp van keywords zoeken in alle BNR-programma’s van de afgelopen drie maanden.

Hoe lang heeft het geduurd om dit punt te bereiken sinds je lancering?

We hebben onze dienst in oktober vorig jaar officieel gelanceerd, dus dat is bijna een half jaar geleden. In die zes maanden zijn we niet alleen hiermee bezig geweest. We hebben ook nog een paar grote mediamonitoringklanten aangesloten, maar daarmee leveren we onze dienst niet aan consumenten.

Hoe heb je deze mijlpaal bereikt?

Toen onze eerste klant onze technologie ging gebruiken zijn we door BNR uitgenodigd voor het programma “Zakendoen met…”. Daar hebben we meer verteld over wat we doen. Omdat BNR zelf ook interesse had in deze nieuwe ontwikkeling mochten we na de uitzending op audiëntie komen bij de hoofdredactie. Hen hadden we snel overtuigd omdat we, door op “Media Distillery” te zoeken, ons eigen optreden van 15 minuten daarvoor al konden laten horen. We hebben meteen plannen gemaakt om een pilot te gaan doen!

 

BNR_AudioZoeken

Wat was het grootste obstakel dat je moest overwinnen om dit punt te bereiken?

Los van een aantal kleine technische hobbels, was de grootste uitdaging om te bepalen hoe de website eruit moest zien. We hadden nog geen ervaring met consumenten: alle gebruikers tot dan waren mediaprofessionals. Dat is ook de reden dat de huidige website nog in beta is. We willen feedback verzamelen en de pagina nog verder verbeteren.

Heb je veel marketing en PR bedreven? Hoe is dat bevallen?

Doordat we deze mijlpaal samen met BNR Nieuwsradio hebben bereikt was marketing en PR niet echt een issue. BNR kent bijzonder goed de weg in de media en het persbericht dat ze hebben uitgestuurd werd meteen goed opgepakt. Sowieso merken we dat er vanuit de media veel interesse is in wat we doen. Het persbericht over onze officiële lancering in oktober vorig jaar werd ook heel goed opgepakt. Dat is erg leuk om te merken.
Als je iets over zou kunnen doen, wat zou dat zijn en hoe had je het dan aangevlogen?
Tot nu toe zijn we bijzonder enthousiast over hoe het allemaal loopt. Een jaar geleden hadden we hier alleen maar van kunnen dromen.

Wat wordt je volgende mijlpaal?

Ons volgende punt op de horizon is Europese uitbreiding. We werken momenteel hard aan het toevoegen van radio- en TV-kanalen uit andere landen. De spraakherkenning wordt niet door onszelf ontwikkeld, en software om goed Frans en Duits te herkennen is nog in ontwikkeling. Daarnaast werken we aan het toevoegen van logo- en gezichtsherkenning zodat je ook kunt zoeken naar logo’s en mensen. Daarmee kunnen we de zoekresultaten verbeteren. Maar het kan ook interessant zijn op andere manieren. Bijvoorbeeld als adverteerders willen weten hoe vaak ze precies in beeld zijn geweest tijdens een voetbalwedstrijd.

Wanneer en hoe denk je deze mijlpaal te bereiken?

Voor onze Europese plannen hebben we financiering nodig, want we zullen onder meer moeten investeren in meer rekenkracht en business development. We hebben nu alleen nog een kleine investering van een angel investor ontvangen (hoeveel en van wie houden ze voor zichzelf, red.). Gelukkig is er veel interesse vanuit investeerders, dus als het een beetje meezit bereiken we eind 2015 deze volgende mijlpaal.

Foto bovenaan: Media Distillery, Geert Vos (l) en Joost de Wit

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)