Deze snelgroeiende e-commerce startup presenteert zich als ‘mini-multinational’

Deze snelgroeiende e-commerce startup presenteert zich als ‘mini-multinational’

This article will take you 5 minute(s) to read

Sinds de start van het bedrijf in 2012 heeft de Amsterdamse startup GoCustomized, bekend van de webshop voor unieke telefoon- en tablethoesjes, een denderende groei doorgemaakt. De ‘mini-multinational’ zoals het bedrijf zich profileert, is inmiddels actief in 7 Europese landen en denkt aan een verdere internationale expansie.

Uniek product

Voor velen zal de markt van smartphone hoesjes eruit zien als door en door verzadigt. Dit is echter niet het geval, aldus oprichter en tevens CEO Michiel van de Plassche vam GoCustomized: “Concurrentie is goed. Veel concurrentie laat zien dat er veel vraag is naar je product. Voor was het destijds interessant om in te haken: je had nog niet veel services die unieke telefoon-hoesjes aanboden. Wij begonnen met slechts één model: de iPhone 4s. Je ziet dat partijen als de HEMA nu ook unieke hoesjes aanbieden. Wij denken alleen dat partijen zoals zij niet kunnen tippen aan de kwaliteit van onze producten. Die is namelijk ontzettend hoog. Ook is de manier waarop klanten bij ons kunnen personaliseren erg praktisch. Dat is een unieke factor waardoor klanten ons aanraden bij vrienden. Naast de hier eerder genoemde tips is het voor ons de tactiek ‘specialiseren in plaats van generaliseren’ van groot belang. Een partij als de HEMA heeft al een gevestigde naam en om daar tegen te concurreren denk ik dat wij een goed aanbod moeten hebben. Wij hebben 10x meer modellen dan zij.”

Klanten in andere landen

De manier waarop GoCustomized haar klanten in andere landen binnen hoopt te halen, lijkt erg op de manier waarop zij dit op dit moment al doen in Nederland en België. Plassche: “In Nederland krijgen wij zowel op een organische manier bezoekers binnen via zoekmachines, als op een betaalde manier (Adwords). Beide werken goed voor ons. Toen ik deze business drie jaar geleden begon had ik weinig ervaring met online marketing. Het was toen vooral erg veel dingen proberen, kijken wat werkt en wat niet. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat die kennis inmiddels op een aardig peil is. Ook hebben we nu mensen die hier veel beter in zijn dan ik. Bij een expansie in Europa kunnen we de kennis gebruiken die we op dit moment al in huis hebben. Het grote voordeel van een advertentiekanaal is dat je dit direct kunt opstarten. Op een organische manier hoog in de zoekresultaten komen kost veel tijd en bij de start heb je het liefst een vliegende.”

Facebook en Instagram

Facebook speelt een belangrijke rol in de online marketing. “Instagram trouwens ook,” merkt Plassche op. “Facebook benadrukt zich op dit moment steeds meer als koopkanaal. Mensen zijn daar ook al gewend om iets te kopen en niet huiverig. Wij merken op dit moment dat het wel lastig is om de interactie aan te gaan op Facebook met gebruikers. Instagram leent zich daar veel beter voor. Deze maand lanceerden ook zij hun advertentiekanaal, maar daar zijn wij nog wat huiverig mee. Er wordt op dit moment nog niet heel erg positief op gereageerd en op dit soort moment kun je soms misschien beter afwachten.”

Optimaliseren van de website

Met de internationale expansie moet er rekening worden gehouden met lokale verschillen. “Zowel in het marketingtechnische gedeelte van ons bedrijf als de front-end van onze website moet daar rekening mee worden gehouden. Marketingtechnisch ga je dan kijken naar in welke landen welke vorm van adverteren werkt. In sommige landen levert Adwords een hoger rendement op dan in anderen.” De front-end van de website wordt ook geoptimaliseerd: “We draaien al heel veel A/B tests en dat blijven we ook zeker doen, ook om lokale verschillen te ontdekken. Hard data is voor ons op dit moment al erg belangrijk, op die manier bepalen wij of een knop werkt of niet. Met soft data doen wij op dit moment nog te weinig, maar wij hebben wel eens in de zoveel tijd een nieuwe groep stagiairs die we naar onze site laten kijken. In de toekomst willen wij zeker een paar mensen uitnodigen om de dingen eruit te pikken die ook zij niet zien.”

Besluit van expansie buiten Benelux

“Het is mijn tweede natuur om te kijken naar groei,” vervolgt Plassche. “De groei in Nederland ging ontzettend hard. Dan ga je al snel kijken naar andere landen. Bovendien staat het platform er al. Het is een onderneming om de site bijvoorbeeld te vertalen, maar wanneer dit eenmaal gedaan is, dan komt het voor een gedeelte ook neer op de strategieën die je al hebt toepassen.” Ook samenwerkingen met ander bedrijven dragen bij aan de mogelijkheden om te groeien in andere landen. GoCustomized werkt op dit moment al samen met partijen als ING en DJ Don Diablo.

Basis goed

Op de vraag of Plassche ook een tip heeft voor beginnende startups moet hij even nadenken. “Zorg dat de basis van je bedrijf of startup goed is. Op een gegeven moment kun je niet meer terug. Je moet kijken naar waar je het verschil kunt maken. Ben je een specialist of een generalist?”

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)