‘Airbnb voor parkeerplekken’ lanceert crowdfundingcampagne van half miljoen

‘Airbnb voor parkeerplekken’ lanceert crowdfundingcampagne van half miljoen

This article will take you 2 minute(s) to read

Je reserveert een hotelkamer of tafel in een restaurant en boekt als je op reis gaat op tijd je vliegticket. Als we ons verplaatsen, bereiden we ons voor. Waarom dan niet als het gaat om een parkeerplaats? Op basis van dit vraagstuk ontwikkelde Yoann Benhacoun Mobypark, de app die het delen van parkeerplaatsen mogelijk maakt. Deze week lanceerde de ‘Airbnb van de parkeerplaatsen’ een grote crowdfundingcampagne via Oneplanetcrowd met een streefbedrag van een half miljoen euro.

Parkeren kost tijd

Probleem: gemiddeld moet je twintig minuten zoeken naar een beschikbare parkeerplaats in de stad, ergens op straat of in een parkeergarage. Ander probleem: 60 procent van de totale parkeercapaciteit van een stad is vaak niet toegankelijk. Mobypark biedt een oplossing door het mogelijk te maken om ongebruikte parkeerplaatsen beschikbaar te stellen via een online reserveringssysteem. Denk dan aan parkeerplaatsen van hotels, ziekenhuizen, bedrijven en universiteiten, maar ook van individuen.

Ongebruikte parkeerplaatsen

Want het is via Mobypark ook mogelijk om je eigen, ongebruikte parkeerplaats te verhuren. Dat kan parkeerplaatseigenaren volgens de startup 4.000 euro per jaar opleveren, ervan uitgaande dat je de parkeerplaats regelmatig verhuurt, natuurlijk. Inmiddels maken 17.000 automobilisten en bezitters van parkeerplaatsen gebruik van de website en app.

Automotive Innovation Award 2015

Het concept won begin dit jaar nog de Automotive Innovation Award. Dat ging gepaard met veel lof. Volgens juryvoorzitter Leo Kusters (Managing Director Transport en Mobility van TNO Nederland), blaast MobyPark ‘leven in dood kapitaal’ en biedt de app ‘gemak en handelingsperspectief aan de consument in een businessmodel dat specifiek is toegesneden op de Nederlands markt’. De van origine Parijse startup houdt sinds deelname aan Startupbootcamp NFC & Contactless in 2013 kantoor in Amsterdam.

logo

Besparing parkeerkosten

Uiteindelijk levert het delen van (ongebruikte) parkeerplaatsen veel voordelen op. Minder CO2-uitstoot bijvoorbeeld, en een besparing op je parkeerkosten. Geen rondjes meer rijden in de stad terwijl er om de hoek een leeg parkeerterrein ligt. Het vooraf zoeken en reserveren van een parkeerplaats geeft dus veel tijdwinst. Geen twintig minuten meer zoeken naar een parkeerplek, wat volgens de startup uitkomt op een jaar van je leven. Dat is natuurlijk een tikkeltje overdreven, ambitieus is het wel.

 

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)