Deze Nederlandse startups willen recruitmentbranche veranderen

Deze Nederlandse startups willen recruitmentbranche veranderen

This article will take you 4 minute(s) to read

Solliciteren gaat al jarenlang hetzelfde. Een vacature met een hippe functietitel, vage functie-omschrijving en een waslijst van platitudes als het gaat om gevraagde vaardigheden. Je schrijft een onpersoonlijke standaardsollicitatiebrief waarin je jezelf niet goed kan verkopen, maar waarin je louter opsomt wat in de vacature van je gevraagd wordt. Vooral in het huidige digitale tijdperk waarin alles beter, sneller en efficiënter wordt, zijn sollicitaties een interessante niche voor start-ups. 

Interessante niche

Cijfers laten zien dat meer dan de helft van jongeren via hun smartphone naar een nieuwe baan zoekt en solliciteert. Grote spelers zoals Linkedin en Monster maken al gebruik van sollicitatiemogelijkheden via hun eigen app. Hoewel de Monsterapp je naast vacatures ook kledingadvies en interview-oefenvragen geeft, zijn deze apps uiteindelijk uitgeklede versies van de oorspronkelijke website. Met andere woorden: apps die volledig zijn bedoeld voor mobiele functionaliteit en het sollicitatieproces vernieuwen, is nog behoorlijk wat ruimte voor.

Connectar

Precies wat de Rotterdamse startup Connectar wil gaan doen: een begrip worden bij werkgevers en werkzoekenden als het gaat om mobiel solliciteren. De startup wil eind deze maand live gaan met hun app die volledig gemaakt is voor de smartphone. Je kunt je cv en andere documenten bijvoorbeeld gemakkelijk uploaden en veel gerichter zoeken naar geschikte banen door bijvoorbeeld te zoeken op vaardigheden in plaats van functietitel of standplaats. Ook de werkgever heeft meer houvast als het gaat om het vacatureaanbod; die kan het bereik ervan regelen en inzien en een vacature pauzeren als er genoeg interessante sollicities binnen zijn.

Tinder voor werkzoekenden

Hoewel Connectar specifiek gemaakt is voor de smartphone, is de aanpak nog redelijk klassiek. Startup Cocoon van Martijn Frusch (onderdeel van de accelerator Rockstart en gaat deze zomer live) doet het iets anders; hij omschrijft zijn app als een Tinder voor werkzoekenden, waar op basis van gedeelde waarden en interesses een match wordt gemaakt in plaats van uitsluitend vaardigheden en competenties.

CV’s doorspitten

Hoe dat werkt? Werkzoekenden en bedrijven zien net als bij Tinder elkaars profielen en kijken op basis daarvoor of er interesse is. Daaruit volgt een ontmoeting en (hopelijk) een samenwerking. Frusch: “Je ziet dat die hedendaagse recruiters alleen maar bezig zijn met CV’s door  te spitten en te kijken of iemand qua vaardigheden, opleiding en arbeidsverleden voldoet aan een bepaalde vacature. In onze visie gaat een match juist om die dingen die normale skills te buiten gaan. De waarden, normen, de bedrijfscultuur en de sfeer op de werkvloer zijn veel belangrijker.” 

Startmonday

Nog een andere speler is StartMonday, die meer inspeelt op de eisen en wensen aan de bedrijfskant in plaats van de kandidaat. Efficiëntie en eerste indrukken spelen in hun app de hoofdrol; geen cv of motivatiebrief dus, maar een korte videoboodschap van vijftien seconden die de kandidaat zelf op zijn smartphone opneemt en doorstuurt naar het bedrijf in kwestie. Het bedrijf reviewt de inkomende video-solliciaties vanaf een desktop of mobiel apparaat.

Solliciteren via Whatsapp

Die aanpak lijkt enigszins op die van Young Capital, de recruiter die onlangs solliciteren via Whatapp lanceerde. Kandidaten konden via Whatsapp een videobericht naar recruiters sturen om hun enthousiasme en persoonlijkheid snel duidelijk te maken. Niet een geheel nieuw idee van Startmonday dus, maar het gebruik van een eigen platform is een stuk legitiemer en professioneler.

Meerwaarde

De vraag is of het solliciteren via een app of video uiteindelijk een duidelijke meerwaarde krijgt. Het krijgen van een eerste indruk is interessant en belangrijk, maar is dat het belangrijkste? Met andere woorden: is die ietwat ongemakkelijke en stille programmeur wellicht op papier geen betere kandidaat dan de vlotte, welbespraakte hipster die het perfecte filmpje oefent en schiet?

Top image: Deposit Photos/Dashmote

  • aikdeveneijns

    Goede initiatieven stuk voor stuk, want we weten allemaal dat ‘recruitment is broken’. Uitdaging is en blijft dat recruiters (inhouse, freelance, agency) overspoeld worden met nieuwe initiatieven en kunnen kiezen uit duizenden jobboards en andere kanalen om hun vacatures te plaatsen of kandidaten te zoeken. Ze (ik moet zeggen: “we”) gaan er pas moeite insteken als ‘het werkt’. De moeite van een login maken en vacatures copy pasten over tientallen kanalen is niet te onderschatten. Een catch22 want juist clubs als Coccoon en Startmonday hebben die adoptie nodig om het ‘te laten werken’. Het is een market place en er is dus vraag en aanbod nodig.
    We zijn dus op zoek naar een partij die alle nieuwe tech aan elkaar rijgt. Kanalen inzetten with the click of a button. Integrate and automate. One platform to rule them all. Hoe denken de nieuwe hierboven genoemde recruiting tech companies hierover?

    • Martijn Frusch

      Hi Aik, leuke response! Ik moet inderdaad zeggen dat het ‘moeite insteken’ waar jij het over hebt voor ons bij Cocoon zeker in het begin een lastig te overbrugbare drempel was. Wij hebben dat opgelost door veel concierge handwerk voor de bedrijven te doen. De laatste maanden willen steeds meer bedrijven zelf vacatures bij werken etc omdat het kennelijk werkt! Wat betreft jouw punt over the platform to rule them all; zolang dat niet ten koste gaat van de user experience voor de kandidaten is daar helemaal niks mis mee. Er zijn een paar partijen in NL en daarbuiten die het probleem wat jij schetst oplossen, maar daar weet jij volgens mij alles van 😉 Binnenkort koffie te doen? Praat graag face to face hierover verder. Ik stuur je wel even berichtje via good old LinkedIn.

      • aikdeveneijns

        Hi Martijn, wat een goed idee. Ik heb wel behoefte aan een concierge.. 🙂

  • Mark M. BOl Raap

    Alle goede bedoelingen en initiatieven in hun waarde latend, heb ik toch wel een heel grote kanttekening erbij: hebben de bedenkers/makers van deze ‘slimme toepassingen’ zelf ooit wel eens gesolliciteerd, nieuwe medewerkers geworven en het aller belangrijkste: hebben ze ooit wel zelf eens iemand succesvol bemiddeld?? Ik stel deze vraag retorisch omdat het antwoord, zo weet ik inmiddels, vaak NEE is. Daarom worden veel van deze initiatieven niet massaal omarmd; immers werken ze technisch heel goed, maar in de praktijk vervult het geen generieke behoefte. De tool worden ingezet om de beperkingen van de intransparante arbeidsmarkt te verzachten. Wat wel werkt is de arbeidsmarkt volledig transparant maken en tegelijkertijd het sollicitatie- & wervingsproces vereenvoudigen door automatisering. Dit gaat niet komen uit de koker van de arbeidsbemiddeling waar het verdienmodel gebaseerd is op intransparantie van de arbeidsmarkt. Gaat dit dan nooit veranderen? Ook hier is het antwoord NEE. Sterker nog, die verandering is al ingezet, maar hier nog niet genoemd: JIFFER. Deze startup (sinds 2014) automatiseert het sollicitatie- & recruitmentproces vanuit diepgaande kennis van het bemiddelingsvak. De procesdelen die worden geautomatiseerd worden in de dagelijkse praktijk van detacheerder TRIUS ingezet en getoetst op klantacceptatie en effectiviteit. Alle geautomatiseerde procesdelen samen vormen het zelfstandig draaiend en open platform JIFFER waar de arbeidsmarkt volledig transparant wordt. Dan hebben we geen bureau’s meer nodig en verloopt werving en sollicitatie volledig automatisch en bovendien GRATIS. Overigens: JIFFER comes to you, you don’t have to go to it. Fact of Fictie? Geen vraag meer: http://www.jiffer.nl

    • Was dit een uitgeschreven versie van de elevator pitch? Wel een goeie, daar niet van 🙂

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)