Nederlandse Netflix-concurrent Wappzapp zet scherm op zwart: “Onwijs balen”

Nederlandse Netflix-concurrent Wappzapp zet scherm op zwart: “Onwijs balen”

This article will take you 2 minute(s) to read

Video-on-demand aanbieder Wappzapp stopt ermee per 20 januari. De Nederlandse startup blijkt niet in staat om genoeg gebruikers aan zich te binden. In een interview met Adformatie geeft oprichter Colin Ellis aan dat het reclamegeweld van concurrenten Netflix en Videoland bij Wappzapp de das om heeft gedaan.

Initieel was Wappzapp een gratis dienst waarbij online video’s bekeken konden worden. Daar maakten ongeveer 130.000 mensen gebruik van. Eerder dit jaar is daar een premium versie aan toegevoegd waarbij films toegankelijk werden. Wappzapp had arthouse films hierbij als sterkste punt. De enkele duizenden gebruikers hiervan groeiden gestaag, maar de toename was niet genoeg om er geld aan te kunnen verdienen.

Vreselijk balen

“Vreselijk balen”, schrijft co-founder Colin Ellis op zijn Facebook. “Balen, balen, balen. Ondanks het keiharde werken de afgelopen maanden moeten we de stekker uit WappZapp trekken. Na 3 jaar keihard werken is het verhaal ten einde. Er was onvoldoende groei in nieuwe betalende gebruikers om onze ambities waar te maken. We tried, we failed… Onwijs balen.”

134133-10f6fb7c-0927-4d9b-b41b-367cd397e35b-ximon_wappzapp-original-1403768957

Wappzapp: on-demand-video

“De afgelopen maanden hebben we met een enorm gemotiveerd team, een geweldige community en belangrijke partners een nieuw Nederlands video on demand-portaal opgezet, met meer dan 130.000 maandelijkse gebruikers”, laat het bedrijf Wappzapp weten in een blog. “Verder maakten enkele duizenden leden gebruik van van het WappZapp Plus-pakket met 2.600 uur aan Europese kwaliteitsfilms, filmhuishits, documentaires en concerten voor €7,99 per maand. Het is ons niet gelukt om na de introductie van WappZapp Plus voldoende gebruikers te laten betalen voor dit filmpakket om zelfstandig door te gaan. Ook is het niet gelukt een nieuwe investering aan te trekken voor de nodige groei in deze sterk competitieve markt.”

Groot durven dromen

Wappzapp heeft groot durven dromen, maar zijn ambitie niet weten waar te maken: een Europees video on demand-alternatief, met veel aandacht voor kwaliteitsfilms en -documentaires. De founnders, Colin Ellis en Wienke Giezeman, wisten zelfs met hulp van 650.000 dollar funding van Sanoma Ventures en een Estse accelerator niet voldoende schaalgrootte te realiseren om op de lange termijn te kunnen concurreren met bedrijven als Netflix en HBO. Alle betaalde abonnementen worden per direct stopgezet, maar WappZapp-Plus abonnees kunnen nog tot 20 januari gebruikmaken van de streaming service. Het volledige team van Wappzapp, inclusief founders, treedt toe tot investeerder Sanoma.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)