On demand is ook onder startups in Nederland helemaal de trend

On demand is ook onder startups in Nederland helemaal de trend

This article will take you 9 minute(s) to read

Nooit meer een pakketje mislopen omdat je niet thuis bent en toch een maaltijd bezorgd krijgen van een kleine traiteur aan de andere kant van de stad. Nieuwe spelers in binnen- en buitenland (en ook grote bedrijven zoals Uber en Amazon) vliegen ons om de oren. Tijd om uitgebreid aandacht te besteden aan on demand bezorgdiensten in de Nederlandse startupwereld. Een inventarisatie.

Foodora & Bubble Post

Onlangs werd er in de landelijke media bericht dat twee buitenlandse bezorgdiensten het ook in Nederland willen proberen. Zo gaat het Vlaamse Bubble Post vanaf september haar fietskoeriersdiensten in Amsterdam aanbieden. Het bedrijf is in 2012 opgericht en is momenteel actief in negen Belgische steden. Bubble Post levert on demand webshopartikelen binnen twee uur na het voltooien van de bestelling.

bubble_post

Ook is onlangs is na een proefperiode het Duitse Foodora in Amsterdam van start gegaan. Waar Bubble Post een betaalde bezorgoplossing op maat levert voor reeds gemaakte bestellingen, focust Foodora zich op het on demand bezorgen van maaltijden van (kleine) restaurants, traiteurs en andere hotspots die zelf geen bezorgdienst hebben, of niet aangesloten zijn bij grotere bezorgplatforms zoals JustEat en Thuisbezorgd omdat dit niet bij hun (exclusieve) bedrijfsidentiteit past. Denk aan tenten zoals Par Hasard, SLA en Wagamama.

1437656736_foodora_screen

Twee stromingen

Het nieuws over de komst van Bubble Post en Foodora naar Nederland is een goed praktijkvoorbeeld van twee verschillende stromingen die de afgelopen jaren zijn ontstaan binnen on demand delivery. Startups binnen de eerste stroming richten zich op het optimaliseren van het verzend- en bezorgproces. Denk dan aan het faciliteren van (web)winkels bij de verzending van hun producten door middel van automatiseringssoftware, of door (een deel van) het bezorgproces over te nemen zodat een bezorgoplossing op maat wordt geleverd. In dit laatste geval is er al sprake van een bestelling die geplaatst is bij een (web)winkel die normaliter gebruikmaakt van zijn eigen bezorgkanaal, maar die niet voldoet aan de specifieke eisen van de klant.

Verschil

En op dat gebied ligt het verschil met de tweede stroming: startups die zelfstandig producten bezorgen voor webshops, (buurt)winkels, grote retailers of (kleine) restaurants die dat juist zelf niet doen of willen. De meeste startups binnen deze tak richten zich voornamelijk op maaltijdbezorging. Ook zijn er binnen deze stroming startups actief die een totaalproduct aanbieden – een allesomvattende on demand bezorgdienst waarmee je ieder product op welk moment dan ook bij je thuis kunt laten bezorgen. Van een vintage stoel die je in de vitrine zag staan bij dat kleine meubelwinkeltje tot een accuboor bij de Gamma.

Verzenden: het kan beter

Tenminste, als het aan de drie startups ligt die nu in Nederland actief zijn. SendCloud, Pakketmail en Fadello richten zijn actief bezig om het verzendproces van (web)winkels te verbeteren en efficiënter te maken.

Zo biedt SendCloud (we bespraken ze al eerder) een platform waarmee (web)winkels eenvoudig hun verzendingen kunnen regelen zonder dat ze de touwtjes uit handen verliezen. Met speciale software worden webshops met de snelste verzenders gekoppeld, en worden verzendlabels en track-and-trace-emails automatisch gegenereerd. Dat automatiseringsproces levert volgens het bedrijf maar liefst drie minuten per bestelling aan tijdswinst op. Het bedrijf haalde in een eerdere investeringsronde een paar miljoen euro op.

De heren van Sendcloud

Pakketmail

Een vergelijkbaar concept vind je bij Pakketmail, een startup die zich ook richt op het optimaliseren van logistieke vraagstukken aan de kant van de webshop. Hetzelfde probleem met een soortgelijke oplossing, zij het met een iets minder hippe naam. Toen we eerder over de overeenkomsten met SendCloud schreven, zei mede-oprichter Jorn Spiertz nog dat dat geen problemen zal opleveren: ‘Voor ons is het concurrentievraagstuk binnen Nederland minder interessant. We vinden het veel belangrijker om samen de internationale markt voor deze dienstverlening te openen,’ aldus Spiertz. Het zal ons niets verbazen als er in de toekomst een samenwerking tussen de twee bedrijven op de agenda staat.

Fadello

Een relatief nieuwe speler is het Amersfoortse Fadello. Deze startup richt zich in tegenstelling tot SendCloud en Pakketmail niet op het leveren van software, maar bieden ze een complete bezorgdienst voor webshops, fysieke winkels en grotere retailers die geen eigen bezorgdienst hebben. Van grote ketens zoals de Ranzijn tot kleine buurtwinkels. Ze leveren een logistiek totaalproduct af door winkeliers de mogelijkheid te geven om producten op dezelfde dag te laten bezorgen – ook ‘s avonds of in het weekend. Mede-oprichter Kees Martijn Segaar vatte deze faciliterende rol in een eerder stuk op deze website goed samen: “We leveren een backbone voor same day delivery voor grote winkelketens”

Bezorgen: het moet beter

Waar de eerder genoemde startups zich richten op het optimaliseren van het verzendproces, zijn er de afgelopen jaren ook startups opgericht die zich juist bezighouden met een betere bezorging op maat. Redjepakketje en Packatch leveren pakketjes thuis af wanneer je maar wilt, buiten de reguliere (en vaak willekeurige) tijden van de normale bezorgdiensten.

Volgens de oprichters van Redjepakketje gaat online winkelen gemakkelijker dan ooit, maar blijft het misgaan bij de bezorging. Het bekende briefje op de deur, of het ongemakkelijk gesprek met de buurman die jouw pakket in ontvangst moest nemen. Zowel Redjepakketje als Packatch bieden on demand bezorging van reeds bestelde producten bij externe webshops: je maakt tijdens het bestelproces gebruik van het afleveradres van een depot, en zodra je bestelling binnen is wordt een afspraak gemaakt voor een bezorgtijd die het beste uitkomt.

Beide startups hebben een identiek bedrijfsconcept, met kleine verschillen. Allebei leveren ze zeven dagen per week – Redjepakketje van zes uur ‘s middags tot elf uur ‘s avonds, Packatch van zes tot middernacht. Redjepakketje is met 4,50 per bezorging iets goedkoper dan de vijf euro van Packatch, maar laatsgenoemde biedt ook een abonnement aan vanaf 19 euro per maand.

Overal en altijd eten bestellen

Naast het verbeteren van het verzend- en bezorgproces zijn er ook behoorlijk wat startups actief die juist zelf een bezorgdienst leveren voor bedrijven en restaurants die dat zelf niet doen. Belangrijk detail: we hebben het hier niet over grote spelers zoals JustEat of Thuisbezorgd die de zoveelste pizza of kapsalon bezorgen. De focus ligt hier voornamelijk op het bezorgen van warme maaltijden van (kleinere) restaurants die geen bezorgdienst hebben omdat dit niet past bij de bedrijfsidentiteit. Bekende namen zijn TringTring, TanteBep en RingNBring. Het gebruik van deze kleinere, alternatieve (en toegegeven: hippe) bezorgdiensten waarborgt het exclusieve karakter van het restaurant – ook lopen ze op de manier potentiële klanten die thuis van de maaltijden willen genieten niet mis.

De stad is jouw warenhuis

Aldus de slogan van Spencer, een startup die niet alleen de spaghetti van de traiteur bezorgt, maar in principe alles wat je maar zou willen hebben, op welk moment dan ook. Alles wat je nodig hebt kan worden thuisbezorgd: van een telefoonoplader voor een iPhone tot je contactlenzen bij de opticien.

Het kan nog groter. AskYourButler doet precies wat de naam vermoedt: het leveren van een digitale butler die alles voor je regelt. Van het bestellen van een pizza tot het afsluiten van een reisverzekering of advisering over een weekend weg; je butler adviseert en regelt. On demand 2.0, zou je zeggen, ware het niet dat alle communicatie met je butler vooralsnog verloopt via een ouderwetse sms. Hopelijk innoveert de dienst snel met het gebruik van moderne (lees: gratis) berichtenservices.

Hallo, bezorger!

De bezorgdienst die het meest opvalt is Hallobezorger. Ze leveren een dienst die (bijna) al het bovenstaande combineert: bezorgafspraken op maat voor externe leveringen, maaltijden leveren van kleine restaurants en traiteurs, en de bezorging faciliteren van kleine, lokale winkels. Wederom: wat dan ook en wanneer je maar wilt – een pure, allesomvattende on demand-ervaring.

Verzadigd

Het is duidelijk dat er veel gebeurd binnen de on demand bezorgdiensten, met veel nieuwe kleine spelers in binnen- en buitenland die steeds vaker de grenzen opzoeken. Maar ook grotere bedrijven zoals Uber experimenteren al langere tijd in het buitenland met on demand bezorging – denk dan aan Uber Eats en Uber Rush (en wat dacht je van Eaze, die on demand medische marijuana levert).

Het optimaliseren van een verzendproces of het faciliteren bij een bezorging op maat: er zijn behoorlijk wat startups actief binnen beide stromingen die zich moeilijk van elkaar weten te onderscheiden. Hetzelfde probleem met dezelfde oplossing; de markt raakt verzadigd. Kanshebbers zijn de bedrijven die zich ofwel volledig specialiseren in een specifieke tak, of een alllesomvattend totaalpakket aanbieden zoals HalloBezorger dat nu doet. Startups die daartussenin blijven hangen zonder echt vernieuwend te zijn, zullen het waarschijnlijk snel moeilijk krijgen.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)