Online supermarkt Picnic heeft fikse dekking tijdens testfase (en levert sambal)

Online supermarkt Picnic heeft fikse dekking tijdens testfase (en levert sambal)

This article will take you 2 minute(s) to read

Het klinkt misschien nog als klein bier, maar online supermarkt Picnic heeft na vijf maanden testen toch al zo’n 7000 klanten aan zich weten te binden in Amersfoort en Leusden. Dat is, leerde een snelle rekensom, al gauw tien procent van de bevolking. De groei overtreft de verwachting, aldus co-founder en serial entrepreneur Michiel Muller. Ook levert de online super sinds kort sambal, van Sambal Bert. En ja, dat is belangrijk.

Betrokkenheid

Picnic is feitelijk niets anders dan een schoolvoorbeeld van customer development. Vanaf het begin heeft de bezorgstartup zijn klanten nauw betrokken bij de uitbouw van de dienstverlening. “Feitelijk hebben de Amersfoorters en Leusdenaren hun eigen supermarkt gemaakt en daarom zijn ze ook zo betrokken”, aldus Muller, mede-oprichter van Picnic. “Dat we nu al bijna 7000 trouwe klanten hebben na nog geen vijf maanden overtreft al onze verwachtingen. We hadden verwacht pas eind dit jaar op dit punt te zitten. In de rij staan bij de kassa of betalen voor het ophalen van boodschappen is voor hen verleden tijd.”

Andere aanpak bij Picnic

Waar traditionele supermarkten groots inzetten op ophaalpunten bij hun supermarkten kiest Picnic  voor een andere aanpak. Klanten bestellen met een app op hun mobiele telefoon de boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. Het aanbod van Picnic is groeiende, met name met lokale producten. Zo levert de startup sinds kort bier van brouwerij De Volle Maat uit Leusden en sambal van Sambal Bert uit Amersfoort. Dat past in de trend dat consumenten op zoek zijn naar lokale helden, wat op zich zelf alweer een slimme move is van Picnic.

picnic bezorger

Distributiekosten drukken

Momenteel bezorgen 25 elektrische wagentjes de bestellingen in Amersfoort en Leusden. In stealth mode heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een deze nieuwe distributiemethode. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat Picnic de distributiekosten weet te drukken, zijn de prijzen voor de boodschappen laag en is de bezorging gratis. Picnic bezorgt op korte termijn ook in Utrecht, Apeldoorn en Almere.

Initiatiefnemers

Picnic is een initiatief van internetentrepeneurs Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, voorheen eigenaren van Fredhopper, een ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serial entrepreneur Michiel Muller fungeert als het gezicht naar buiten, hij stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations van  Tango en ANWB-uitdager Route Mobiel.

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)