‘Dwalen’ wordt het nieuwe leren, meent startup UnAcademic

‘Dwalen’ wordt het nieuwe leren, meent startup UnAcademic

This article will take you 6 minute(s) to read

‘Met de neus in de boeken’ is nog steeds een gangbare manier om iets in je hoofd te krijgen. Probleem is alleen dat het nogal éénrichtingsverkeer betreft. Niemand heeft direct iets aan de informatie die jij verzamelt, tegenkomt, of aan elkaar linkt. Op het leer-platform UnAcademic.io kan iedereen profiteren van elkaars studievoortgang. De startup pitchte onlangs bij Social Media Club Amsterdam.

Dwalen

De Amsterdamse startup UnAcademic.io belooft dat je kunt leren wat, waar, wanneer en met wie je wilt. ‘Dwalend leren’, noemt de startup het zelf. En niet staat je in de weg om ook te onderwijzen. Het platform gaat in mei live, maar voorafgaand kon de startup al pitchen op SMC Amsterdam en op SiliconCanals.

Hoe heet je, wat is je leeftijd en achtergrond en is dit je eerste startup?

“Mijn naam is Reika Egawa-Chavers (foto boven) en ik ben 26 jaar. Ik ben bijna afgestudeerd bij Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam en doe voor mijn scriptie onderzoek naar smart cities. Met een major in New Media en een minor in Digital Humanities, hoop ik komende september aan de Master Informatiewetenschap te beginnen. Dit is de eerste startup waar ik bij ben betrokken, maar ik ben daarom ook extreem gemotiveerd om dit te laten slagen.”

Welk probleem lost jouw startup op?

“Het idee voor Unacademic ontstond toen Jan Hein Hoogstad en Marijn Koolen beiden als assistent-professor op de Universiteit van Amsterdam tegen een probleem aanliepen: alles wat studenten konden leren stond al online, maar alle leerplatformen waren of té gestructureerd of juist helemaal niet. De oplossing werd Unacademic, een open source leerplatform waar je kunt onderzoeken wat je wilt, wanneer je wilt, waar je wordt omringd door mensen zoals jij. Wij noemen dat leren door te dwalen en willen hiermee niet alleen onze technologie, maar ook het leren zelf open sourcen, of in andere woorden: toegankelijk en sociaal relevant maken.”

Wat hoop je te leren en wat heb je geleerd bij Social Media Club Amsterdam?

“Dit was één van onze eerste pitches en het was voor ons heel waardevol om achteraf de vragen en reacties te ontvangen. Eigenlijk een stukje content testing. Welke ideeën of zinnen uit je presentatie slaan aan bij een publiek? De ervaring was goed! Het publiek was geïnteresseerd en de vragen waren scherp. @roosvanvugt twitterde dat ze onder de indruk was, een gaaf compliment. @ruudhuigsloot vond ons argument waarom wij open source zijn erg sterk: namelijk omdat wij ervan overtuigd zijn dat als je iets voor jezelf houdt, je de ontwikkeling van een ander in de weg staat. Onze tagline ‘Dwalend leren’ werd meerdere keren op Twitter herhaald. Deze feedback nemen wij mee.”

Hoe zorgen jullie voor groei?

“Op dit moment werken wij hard aan het voltooien van onze gesloten bètaomgeving, zodat de pilots van start kunnen gaan. Via de website unacademic.io kun je je gegevens achterlaten als je hiervan op de hoogte gehouden wilt worden. Verder grijpen we alle mogelijkheden aan om ons idee onder de aandacht te brengen bij het publiek, waaronder onze pitch bij de Social Media Club Amsterdam.”

Wat heb je nog nodig om te groeien?

“Gebruikers! Wij zijn momenteel hard bezig om de eerste generatie aan content in het platform te krijgen. Deze eerste generatie aan content zal een voorbeeldfunctie hebben voor latere generaties en zal daarom extreem kritisch door ons worden gecureerd.”

Welke les heb je geleerd tijdens het proces?

“Het meest uitdagende leermoment voor ons is geweest dat een groter team niet betekent dat er een hogere productiviteit is. Met name in het begin van het opzetten van een startup is het belangrijk dat er niet te veel stemmen zijn, maar dat de stemmen die er zijn wel gehoord worden en optimaal ingezet worden. Dat wil niet zeggen dat we geen hulp hebben gevraagd of hebben aangenomen, maar dat we extreem voorzichtig zijn omgegaan met het betrekken van meer mensen bij het kernteam. Dit betekent ook dat we veel moeten samenwerken met andere partijen maar deze vorm van open innovatie is dan ook juist wat ons kenmerkt.”

Wanneer verwacht je jouw eerste milestone te bereiken en hoe gaat deze eruit zien?

“Onze eerste milestone is de gesloten bèta die in mei live gaat. Hiermee is de eerste versie van het platform ‘af’. De mensen die worden uitgenodigd kunnen waypoints toevoegen. Dit houdt in dat je een stuk content deelt (via een link) en hieraan een call-to-action toevoegt: wat kan iemand ermee? In de volgende versie kun je deze op zichzelfstaande waypoints aan elkaar linken en constellaties maken. Op Unacademic kan elke waypoint op een oneindig aantal manieren gecontextualiseerd worden, doordat het door alle gebruikers in allerlei lijsten opgenomen kan worden. Zo kan een waypoint over het gebruik van AIDA in social media door de één worden opgenomen in een lijst over e-business en door de ander in een lijst over personal branding. Op deze manier blijft de content in beweging en de mensen op het platform ook.

Met welke problemen kamp je nu nog?

”Wij kampen nu voornamelijk met het probleem dat we niet willen dat ons product alleen onder academici zal worden gebruikt. Wij zijn dan ook actief op zoek naar een ander soort gebruikers die kritisch willen leren leren. We moeten goed kijken hoe deze groep te bereiken.”

Wanneer heb je een vervolginvestering nodig en hoe hoog moet deze zijn?

“Wij zijn op zoek naar investeerders om de verdere ontwikkeling van het platform te financieren. Deze investering kan verschillende vormen aannemen: het kan een bedrijf zijn die een pilot financiert, maar ook een angel investor. We zijn al heel ver gekomen met minimale investeringen. De hoogte van de volgende investering zal voornamelijk bepalen met hoeveel mensen we hoeveel tijd kunnen besteden aan de ontwikkeling. Maar doorgaan doen we sowieso.”

Waar staat jouw startup over 5 jaar?

“Over vijf jaar bieden we met Unacademic een alternatief voor het traditionele (hoger) onderwijssysteem. Unacademic is een product van een groter collectief: Offcourse. Offcourse zet zich in voor open innovatie, door het bijeen brengen van learners, teachers, professionals, cultuurinstellingen, kennisinstellingen en commerciële bedrijven. Offcourse maakt innovatie open source: namelijk toegankelijk, sociaal en relevant. Daarnaast helpt het instellingen om open innovatie te implementeren.”

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)