SendCloud: ‘Volgende investeringsronde wordt drie tot vijf miljoen’

SendCloud: ‘Volgende investeringsronde wordt drie tot vijf miljoen’

This article will take you 4 minute(s) to read

Met een grote glimlach liep co-founder van SendCloud Rob van den Heuvel gisteren rond op de Jaarbeurs in Utrecht, waar de Webwinkelvakdagen aan de gang waren. Een dag eerder werd bekend dat SanomaVentures investeert in zijn e-commerce shipment software startup. Waar de investering precies uit bestaat is niet duidelijk, maar we kunnen er van uitgaan dat het uit een stuk media for equity en wat cash betreft. Volgende ronde zal zelfs 3 tot 5 miljoen euro bedragen.

Media-aandacht

Voor SendCloud blijkt Startupbootcamp en al de media-aandacht daaromtrent key te zijn geweest in het binnenslepen van de investering. Herman Kienhuis las een artikel over de Eindhovense startup, en dacht: kom, laat ik ze eens bellen. Dinsdagavond laat kwam de deal rond, woensdag stond het al breed uitgemeten in de pers.

Internationale expansie

De Eindhovense startup ziet deze ronde als een eerste cruciale in internationale expansie. België staat voor volgende maand op de roadmap, de Vlaming Yuri Jacobs is aangetrokken vanuit Startupbootcamp om business development bij onze zuiderburen te gaan oppakken voor SendCloud. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde, laat Jacobs weten, aangezien de Belgische e-commerce-markt totaal anders in elkaar steekt dan de Nederlandse.

Yuri Jacobs

Volgende ronde

De inkt is pas koud opgedroogd, of Van den Heuvel bezint zich al op een volgende investeringsronde. Die moet volgens hem ergens tussen de “drie en vijf miljoen euro” bedragen. Maar, zegt hij, “investeerders hoeven mij pas volgend jaar januari te bellen”. Een teken ook dat de investering van Sanoma signifcant is en dat de cashflow bij SendCloud op orde is.

Makkelijker verzendingen regelen

SendCloud (we bespraken ze hier al eens) biedt een platform waarmee on- en offline retailers goedkoper en makkelijker hun verzendingen kunnen regelen. De software koppelt webshops met verzenders en automatiseert de door te lopen stappen in het verzendproces. Door de contracten die SendCloud heeft afgesloten met verschillende verzenders helpt SendCloud webshops naast tijd ook nog eens kosten te besparen.

Hard gegroeid

Rob van den Heuvel, CEO en co-founder SendCloud: “Het afgelopen jaar hebben we flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van ons platform en zijn we hard gegroeid. De investering van SanomaVentures zorgt ervoor dat we snel kunnen internationaliseren. Daarnaast kunnen we uitgebreide netwerk van Sanoma in e-commerce goed gebruiken.

3 minuten sneller

Het gebruik van de automatiseringstool van SendCloud, die onder andere het automatisch genereren van verzendlabels en automatisch versturen van Track & Trace e-mails biedt, levert de webshop gemiddeld drie minuten tijdwinst op per bestelling. Daarbovenop biedt SendCloud gunstige tarieven voor zowel binnen- als buitenlandse verzendingen.

Voormalig webwinkeleigenaren

SendCloud is ontstaan uit de klassieke frustratiemotivatie. Rob van de Heuvel, Bas Smeulders en Sabi Tolou zijn voormalig voormalig webshop-eigenaren en hadden merkten dat het proces voor het verzenden van pakjes tijdrovend en dus beter moest kunnen. Ze zijn SendCloud gestart met de ambitie om dit probleem op te lossen.

Startupbootcamp

In 2014 werden ze geselecteerd voor het StartupBootcamp accelerator programma in Amsterdam. In november van vorig jaar wonnen ze de Deloitte Technology Fast50 Rising Star Award, als één van de snelst groeiende startups van Nederland. Inmiddels heeft SendCloud contracten met grote vervoerders als PostNL en DHL en heeft ze meer dan 1500 webshops als klant aangesloten bij het platform.

Omliggende landen

Herman Kienhuis, investment director SanomaVentures: “Met de professionalisering van webwinkels zien we de vraag naar aanverwante diensten sterk toenemen. Het team van SendCloud heeft in korte tijd een product ontwikkeld dat echt waarde toevoegt voor houders van webwinkels. Daarbij denken we dat we met onze expertise en netwerk een goede partner zijn om het platform verder te laten groeien, zowel in Nederland als in de omliggende landen.

SanomaVentures investeerde eerder ook in Scoupy, Social Shop, Peerby en de helaas gestopte videodienst WappZapp.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)