Gebruik je deze social media al voor je startup?

Gebruik je deze social media al voor je startup?

This article will take you 7 minute(s) to read

Als startup wil je natuurlijk zoveel mogelijk tractie krijgen. Social media is daarbij onontbeerlijk. Naast dat je zelf free publicity kunt creëren, ontvang je ook waardevolle feedback van gebruikers. Je hebt vast wel gemerkt dat het opbouwen van een trouwe fanbase niet zonder slag of stoot gaat. Je hebt er misschien niet bij stil gestaan, maar gebruik je wel de goede social media kanalen? Er zijn er legio die nauwelijks allemaal bij te houden zijn, maar selecteer er twee of drie afgestemd op jouw startup en je zult true internetmagic meemaken.

Facebook

Het meest voor de hand liggende medium dat tevens het moeilijkst te bespelen is. Dankzij het nieuwe algoritme van Facebook is het lastiger dan ooit om (onbetaald) je doelgroep te bereiken. Je wordt afgerekend op het aantal likes, soort post en een aantal variabelen van het soort post – zoals lengte van je tekst, foto et cetera. Doe je dit niet volgens de regeltjes van Zuckerberg? Dan wordt je update fijntjes onderaan de timeline van je volgers geplaatst en dus nooit gelezen. Bovendien zijn de gebruikers van Facebook een beetje moe van alle updates. Ze volgen een aantal media, enkele merken en een shitload aan mensen waarmee die timeline al behoorlijk dichtslibt. Tijd voor serieuze alternatieven die nog wel garant staan voor de nodige organische groei.

Twitter

Heb je veel nieuwsupdates te delen waar media daadwerkelijk interesse in zouden hebben? Dan is Twitter je partner in crime. Niet meer de grote belofte dat het ooit was, maar nog steeds één van de meest krachtige media als het op het delen van nieuws aankomt. Nice-to-know updates kun je maar beter achter wegen laten. Richt je hier dus ook vooral op professionals als journalisten en kenners. Ben je groot genoeg? Zie het dan ook als service-tool.

Instagram

Bouw je aan producten die er lekker uit zien? Of ben je toevallig begenadigd fotograaf en weet je koeienvla zo te fotograferen dat iedereen er honger van krijgt? Dan moet je knallen op Instagram. Eén van de weinige media die een aanzienlijke organische groei kent als het aankomt op nieuw volgers. Gebruik de hashtags slim en denk een beetje uit de box. In no time heb je een goede basis van trouwe fans. Wat rest is zo nu en dan een linkje erin knallen en staren naar je analytics. Instagram FTW!

Snapchat

Startups love startups, nietwaar? Dit kekke video-appje ontving recentelijk nog 60 miljoen dollar. Niet gek voor een app waarvan de video’s niet langer duren van 10 seconden. Snapchat vormt een ideale tool voor het opbouwen van de spanning naar bijvoorbeeld een productlancering toe. Geef je volgers hints via de ‘story’-optie en kies daarbij voor een fotootje of een korte film. Eén van de meest ondergewaardeerde marketingtools op dit moment. Met name door de enorme nieuwsgierigheid die deze app bij zijn gebruikers wekt. Enige nadeel: je zult het moeten hebben van je eigen contactlijst.

Secret

Een geheimpje delen? Download en keep a secret, maar dan niet echt. Je deelt namelijk korte boodschappen met de rest van de wereld. Anoniem. In eerste instantie binnen je netwerk en na likes wordt je bericht gedeeld in het netwerk van je netwerk en daar het netwerk weer van uiteindelijk. Wordt vooral gebruikt door eencellige organismen, zo lijkt. Maar in het land der blinden…! Dus prik links en rechts eens met een marketingslogan, duw eens een salestactiek de wereld in via Secret en zie hoe je

Google+

Het is allemaal nog onwennig, dat Google+. Niemand is er erg actief op waarmee de concurrent van Facebook meteen minder interessant lijkt. Niets is minder waar! Weleens opgevallen hoe Google posts en gebruikers van Google+ naar boven trekt in de zoekresultaten? Do we need to say more? Wil je langdurig korte bezoekjes hebben en heb je weinig baat bij regelmatig terugkerend verkeer? Dan is Google+ wat je zoekt.

LinkedIn

Linken tot je dropt, luidt het credo. Vul je profiel volledig in en bedenk een slimme ‘professional headline’. Zo zorg je ervoor dat je hoog in de zoekresultaten komt. Bedenk ook wat je precies bij je vorige jobs of projecten invult en wees niet te zuinig met woorden. Je hoeft weliswaar geen kans te maken op een job, maar je wilt wel kennis, kunde en dus vertrouwen uitstralen. LinkedIn geeft automatisch updates van milestones in je carrière, zoals wanneer je een jaar bij een bepaald bedrijf werkt. Zie dat als een hint. LinkedIn leent zich bij uitstek om ook alleen milestones en metrics als update te geven. LinkedIn is een must. Voor iedereen.

Pinterest

Heel veel bekendheid zul je er niet mee creëren. Een aardige bron voor het samenstellen van moodboards is het zeker en tuurlijk is het fijn om hier met je website of idee te staan. En met ruim 30 miljard ‘pins’ is er keus te over. Er gelden dezelfde regels als voor Instagram, maar de organische opbouw van volgers en met name de effectiviteit daarvan zal niet zo hoog zijn als bij andere sociale media. Bovendien worden deze linkjes niet als backlink gezien, SEO-technisch tamelijk waardeloos. Dus of Pinterest de moeite waard is om als Startup tijd in te investeren zul je goed moeten overwegen…

Tumblr

Gekocht voor mega veel miljoenen door Yahoo biedt deze sociale blogsite je een prima basis om te werken aan je SEO. Tijdsintensief, dat is het vooral. De output is met name goed voor je zoekresultaten. Echter intensieve volgers zul je hier niet mee scoren.

Vine

Meh…

Pheed

Yes! De makkelijkste manier om uit te leggen wat Pheed is: het is Twitter, Facebook, Tumblr en Instagram in één. Het is een platform waar je via je sociale netwerk foto’s, audio, tekst, video’s en of uitzendingen deelt die in de -what’s in the name- feed van je volgers wordt getoond. Kekke shizzle, nu hopen dat het een beetje groeien wil.

Bottom line

Wees een beetje creatief en avontuurlijk als het op nieuwe social media aankomt. Wij zullen ze ook direct onder de loep nemen en wel of niet aanbevelen. Het magische woord is combineren en niet op één paard wedden. Kijk wat voor jou het effectiefst is en vul dit aan met een eenvoudige niet tijdsintensieve toevoeging. Oja, als er een new kid in town is: niet afwachten, maar op die trein springen. De early adaptors hebben altijd de meeste volgers wanneer de boel eenmaal in een stroomversnelling gaat. Bovendien, ook dat zijn startups en jij wilt toch ook een beetje backup? Zij ook.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)