Startup 42Education maakt kans op 10 miljoen dollar van XPrize

Startup 42Education maakt kans op 10 miljoen dollar van XPrize

This article will take you 2 minute(s) to read

Vorig jaar september lanceerde de organisatie XPrize de Global Learning XPRIZE.  Deze prijs wordt uitgereikt aan het team dat basisonderwijs weet te stimuleren via technologie in gebieden waar weinig of geen scholen zijn. De startup 42Education besloot aan de wedstrijd mee te doen, en is uiteindelijk als enige Nederlandse team geselecteerd voor de ontwikkelfase.

18 maanden

Deze fase duurt liefst 18 maanden. In deze periode moet het team van 42Education hun idee en concept verder ontwikkelen en uitwerken. Uiteindelijk zullen vijf teams worden uitgekozen, die een investering van 1 miljoen dollar ontvangen en in de volgende fase van de wedstrijd belanden; een field-test waarin de software lokaal wordt ingezet in minimaal 100 afgelegen Keniaanse dorpjes, bij 3000 kinderen. Het team wiens oplossing het beste resultaat boekt, wint de hoofdprijs van 10 miljoen dollar.

0bd3375

Wat willen ze doen?

In Kenia zijn weinig scholen beschikbaar, maar kinderen hebben wel steeds vaker een (simpele) smartphone in hun bezit. Offerijns wil via die weg toegankelijke software ontwikkelen en aanbieden, zodat kinderen in een persoonlijke leeromgeving kunnen leren lezen, schrijven en rekenen via verschillende apps en games. XPRIZE levert de hardware aan in de vorm van tablets die werken op zonne-energie. XPRIZE is een non-profit die prijzen uitreikt aan bedrijven die oplossingen ontwikkelen voor wereldproblematiek op het gebied van leren, exploratie, energie & milieu, globale ontwikkeling en life sciences.

Divers aanbod

Offerijns vindt het belangrijk te onderstrepen dat ze geen onderwijsinstantie of -expert zijn: “We gaan de content niet zelf ontwikkelen, maar hebben een faciliterende rol die ervoor zorgt dat alles samenkomt: hardware, content, API en de software.” Die software bestaat uit een dashboard waar verschillende apps en games op elkaar zijn aangesloten. “Er is veel keuze; we kunnen dezelfde stof aanbieden op verschillende manieren en diverse vormen, zodat kinderen er niet snel op uitgekeken raken. Andere teams focussen zich juist op contentontwikkeling van één game of app, wij diversifiëren dat aanbod.”

42-logo1

Machine Learning

De oprichters van 42Education hebben een achtergrond in Machine Learning (een onderzoeksveld binnen de kunstmatige intelligentie dat zich bezighoudt met algoritme-ontwikkeling en de manier waarop computers kunnen leren), die ze toepassen om een volledig persoonlijke leeromgeving te realiseren. Offerijns: “Het idee is dat ieder kind uiteindelijk na iedere vraag een andere vervolgvraag krijgt dan het kind waar hij of zij naast zit, omdat het voor hem de beste vraag is. Zo creëren we een persoonlijk curriculum voor ieder kind. Tot nu toe worden dergelijke leermethodes alleen op universitair niveau toegepast, wij willen dat met dit project ook op basisonderwijsniveau gaan doen.”

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)