Startupoffices in Amsterdam: BovendeBalie kent gezellige sfeer op prachtige locatie

Startupoffices in Amsterdam: BovendeBalie kent gezellige sfeer op prachtige locatie

This article will take you 4 minute(s) to read

Idee voor je startup? Check. Eerste funding? Check. Goedwillende-creatieveling om te helpen? Check. Nu nog die überchille-alles-overstijgende werkplek waar je de komende jaren je tweede huis van gaat maken om uit ‘het idee’ een legendarische startup te destilleren. Silicon Canals gaat iedere week bij een startup office op bezoek om de sfeer te proeven en uit te zoeken waarom je wél of juist niet wil voor deze plek moet gaan. Deze week: BovendeBalie.

Iedere week gaat Silicon Canals eropuit om te kijken in welk grachtenpand, leegstaand kantoor of andere werkplek jij je startup wil vestigen. Deze week een gesprek met Sander Koppelaar
(30), behalve BovendeBalie heeft hij met Launchdesk de ‘airbnb voor werkplekken’. Beide samen met mede-oprichter Marieke Schoutsen.

Wat krijg je er allemaal voor?

Veel centraler in Amsterdam kun je niet zitten dan het Café/discussieplatform De Balie, maar met twee trappen naar boven lopen zit startup office BovendeBalie óók heel erg goed. Een uitzicht over het Leidseplein krijg je er vanaf je werkplek niet bij, de ramen zitten ervoor aan de verkeerde kant. Voor de €299,- per maand bij BovendeBalie krijg je uiteraard een werkplek en wifi en de lunch wordt iedere dag voor je klaar gezet. Voor flexwerkers kun je er twee dagen in de week terecht voor €125,-.

Bovendebalie-kantoor-met-enkele-flexplekken-bezetKoffie?

Welke koffie je hier krijgt? Koppelaar, lachend: “Dat zou ik moeten weten hé? Kom, daar gaan we naar kijken.” Tot hij voor het koffiezetapparaat staat en een glazen pot met bonen tevoorschijn haalt. “Het is in ieder geval wel van bonen gezet?”

Midden in de nacht

Non-stop kun je het kantoor helaas niet in, maar veel lijkt het ook niet te schelen. “Eigenlijk het enige moment van de dag dat je hier niet naar binnen kunt is midden in de nacht op een doordeweekse dag”, volgens Koppelaar. Doordat de ingang verbonden is aan die van het beneden gelegen De Balie zijn de tijden daar ook aan verbonden. “Normaal gesproken vanaf normale werktijden tot iets na middernacht, in het weekend wordt dat nog wat later.”

Wat is anders aan BovendeBalie dan aan andere workspaces?

“Je krijgt hier een rustige werkplek, met een gezellige groep mensen”, aldus Sander Koppelaar. Een kleine rondgang leert dat de ‘pandbewoners’ van Bovendebalie zich hier zeker bij aansluiten. “Eerst had ik een kantoor aan de Herengracht voor mezelf. Dat klinkt allemaal heel chique, maar uiteindelijk zit je daar helemaal in je eentje”, legt Esther Molenaar(26) uit hoe ze aan haar bureau bij co-workspace boven de balie terecht is gekomen. “Via internet ben ik toen hier uitgekomen. Na een eerste kennismaking kon ik een keer meelunchen. De sfeer bleek heel informeel en gezellig te zijn. Dat sprak me heel erg aan.”

Toekomstmuziek?

Verder groeien in hun huidige ruimte? “Dat wordt heel lastig,” aldus Koppelaar, “hier hebben we daar de ruimte niet voor.” Met zijn filosofie strookt het nu doorgroeien ook niet. “Je hebt of een ruimte nodig die heel groot is waar, zeg, 300, ondernemers af en toe werken. Of een ruimte als deze waar een vaste groep zit, die samen een borreltje kan doen en elkaar allemaal kent. 

Launchdesk

Samen met Schoutsen samen besteedt de ondernemer het gros van zijn tijd aan hun nieuwe bedrijf Launchdesk. Een online verzamelplaats van werkplekken voor ondernemers. “We maken het voor mensen op zoek naar een werkplek makkelijk om een plek te zoeken omdat alles centraal is. De verhuurder nemen we een hele hoop administratie uit handen, ook voor hem scheelt het veel tijd aan het zoeken van nieuwe huurders aangezien wij die ook aandragen.”

Tussen wie kom je terecht?

Koppelaar: “Het allerbelangrijkste voor ondernemers vind ik zelf of het fijn aanvoelt tussen de mensen om je heen, dus ga vooral eens kijken voordat je het gaat huren.” Waartussen kom je dan terecht als je bij BovendeBalie gaat werken? Een mix van op internetonderneming-gerichte bedrijven, waarbij een duidelijke onderlinge band bestaat.

Dus in één zin

Een gezellige sfeer straalt er vanaf, zonder dat het ten koste lijkt te gaan van de rust tijdens de werktijd, op een prachtige locatie.

  • Beetje vreemd artikel.

    Ik heb hier zelf 2 jaar gezeten en dat was de grootste fout van mijn leven. Dit is absoluut geen plek voor startups. In mijn tijd zaten hier vooral webwinkels (60%) en wat freelancers+fotografen. Als één van de weinigen probeerde ik hier een innovatief bedrijf van de grond te krijgen, maar moest dagelijks hard knokken tegen de ongelofelijke rotsfeer. Dit is een ons-kent-ons club met extra werkplekken die ze aan “het volk” verhuren, tenminste in hun ogen dan.

    Vriendelijkheid en gezelligheid waren altijd ver te zoeken hier. Ik ken twee andere ex-huurders die hier zijn weggegaan omdat ze zich weggetreiterd voelden, een Canadese man en een Britse dame. Ondanks dat Amsterdam een multicultureel centrum is, zul je hier zeker geen gekleurde mensen tegenkomen. Het is een blanke enclave en dat is anno 2015 best wel ziek eigenlijk. Ik heb ook in New York en München gewoond en zelfs daar worden allochtonen vriendelijker behandeld. München–die stad waar Hitler begon.

    Maar hier was het een erg verstikkende sfeer. Ik dacht lange tijd dat het aan Amsterdam lag, maar nee, het lag aan deze werkplek. De weinige niet-Nederlanders vertrekken vanwege de gesloten kutsfeer meestal binnen een paar maanden (vanwege de 3 maanden opzegtermijn).

    299 Euro? Ik betaalde 350 EUR. Exclusief BTW. Hoeveel je hier betaalt hangt namelijk van je gezicht af. Leuke mensen betalen hier 200-250 EUR per werkplek, of krijgen korting, 3 bureau’s voor de prijs van 2, ten minste als je met de verhuuster sjanst, anders niet.

    Spaar je geld en zoek een gezellig plek. Zijn er zat. AVOID AT ALL COST.

    • Kevin

      Het is eerder een vreemde reactie dan een vreemd artikel… Als je je als entrepreneur met zulke taal presenteert op een openbare website, dan zegt dat al genoeg over jou. Gevalletje betalingsachterstand?

      (En nee, ikzelf ken de locatie / eigenaar(s) / uitbaters niet)

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)