Hoe taxi-startup UGo de strijd aangaat met Uber

Hoe taxi-startup UGo de strijd aangaat met Uber

This article will take you 3 minute(s) to read


De Nederlandse startup UGo, een joint venture tussen Transvision en UGo International, heeft het grootste taxiplatform van Nederland gelanceerd. Daarmee gaat het boekingsplatform de strijd aan met Uber. “Wij willen het bestaande systeem verbeteren en de taximarkt transparanter maken”, vertelt Michiel Huisman, die samen met Mark Stephan UGo oprichtte.

Via de UGo-app of website kunnen mensen direct of ver van tevoren tegen een vooraf vastgestelde prijs een taxi boeken. 260 taxibedrijven door heel Nederland hebben zich, dankzij de samenwerking met Transvision, bij het platform aangesloten. Dat betekent dat UGo ook taxi’s in de regio heeft rijden, in tegenstelling tot Uber, dat taxi’s uit de randstad naar de regio laat komen. “Heb jij een taxi uit Haarlem nodig, dan boek je met de app geen chauffeur uit Amsterdam, maar een chauffeur uit de buurt”, vertelt Huisman. “Dat betekent een laag instaptarief, korte wachttijden en geen scheve blikken op een kort ritje.”

Bestaande capaciteit benutten

UGo is een voortzetting van Drive UGo, dat in 2013 werd opgericht. “Destijds hadden we in Amsterdam onze eigen UGo taxi’s rondrijden. Maar dat was erg lastig op te schalen naar een grote organisatie. Bovendien rijdt er zoveel onbenutte capaciteit door Nederland rond. Het is zonde om een nieuwe vloot auto’s de stad in te rijden als er al zoveel zijn.”

“Nu geven wij de huidige markt de mogelijkheid mee te doen. We optimaliseren het bestaande netwerk, maken de markt transparant en geven chauffeurs de mogelijkheid hun verkoopkanalen uit te breiden.”

Booking.com van taxibranche

Het is de bedoeling dat UGo als de Booking.com van de taxibranche gaat werken. “Het systeem geeft de mogelijkheid om meer met prijzen te gaan spelen. Op het moment dat er sprake is van overcapaciteit of mensen ver vooruit boeken, wordt de rit ook een stuk goedkoper.” De taxirit moet volgens Huisman een vanzelfsprekendere vorm van transport worden. Daarnaast maakt UGo vooruit plannen een stuk normaler en lange ritten naar bijvoorbeeld het vliegveld gemakkelijker te organiseren.

Vooraf vastgestelde prijs

Gedoe met omrijdende taxi’s en metertarieven is met UGo ook voorgoed verleden tijd. “De prijs wordt van tevoren vastgesteld. Waar andere taxibedrijven ook een tijdselement in de prijs verwerken, rekenen wij alleen een tarief per kilometer.” 10 tot 15 procent van de ritprijs is voor UGo, de rest is voor de chauffeur.

Partners

De komende periode gaan de mannen van UGo het platform finetunen. De app krijgt een nieuwe functie waarmee je tot een halfuur van tevoren jouw rit nog kan aanpassen.  Daarnaast is het taxiplatform druk in de weer met partnerships. “We zijn onder andere in gesprek met de ticketmarkt, maar ook met de horeca. Zo hebben toeristen straks bijvoorbeeld de mogelijkheid om via het hotel een taxi te boeken en de ritprijs op de hotelrekening te laten zetten.” Huisman en Stephan hebben ook ambities in het buitenland. “Maar eerst willen we UGo in Nederland goed op de rit krijgen.”

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)