Zo kreeg Amsterdamse startup Drive UGO de grootste taxi-app van het land

Zo kreeg Amsterdamse startup Drive UGO de grootste taxi-app van het land

This article will take you 4 minute(s) to read

“Aardige chauffeurs, snelste route, eerlijke prijs. Zo moeilijk is dat niet”, staat op de site van de startup Drive UGO. toch is dit nu juist waar de traditionele taxibedrijven teveel mee de mist ingingen, waardoor de markt nu overspoeld wordt door gretige startups. Daarbij denkt iedereen aan Uber, maar het Amsterdamse Drive UGO heeft naar eigen zeggen de grootste taxi-app van Nederland. Om nog groter te worden, zoeken ze ruim vier ton via crowdfunding.

De grootste

Het feit dat het ‘de grootste’ is baseert de startup op de samenwerking met vervoers-aanbieder Transvision. Hierdoor heeft Drive UGO in een klap ruim 5000 taxi’s beschikbaar én hebben ze landelijke dekking. Via de app kun je in heel het land, niet alleen in de grote steden dus, met één druk op de knop een taxi bestellen voor een prijs die gemiddeld nét iets boven een UberPOP ligt.

Mega herkenbaar

Drive UGO is in juni 2013 opgericht door Mark Stephan, samen met Boyd Sleeman en Koen Bekkering. De startup ging van start met 20 auto’s, die voor een vast bedrag van Schiphol naar de Amsterdamse binnenstad reden. “Door alles anders te doen wilde wij de taximarkt veranderen en er een positieve draai aan geven”, zegt Stephan. “De auto’s zijn bijvoorbeeld mega herkenbaar, in het wit met blauw, en vallen enorm op in het straatbeeld. Dit betekende dan ook dat Drive UGO ook meteen een succes werd.”

Franchise

Volgens Stephan bleek de herkenbaarheid ook interessant voor andere taxibedrijven. Na een aantal maanden lanceerde Drive UGO een franchise formule voor taxibedrijven. Aan de voorkant moest alles voor de consument eenvoudig en intuitief blijven, maar aan de achterkant betekende dit dat er systemen van veel verschillende taxibedrijven geïntegreerd moesten worden.

Landelijk netwerk

De nieuwe samenwerking met Transvision zorgt ervoor dat Drive UGO niet meer met veel verschillende kleine taxibedrijven hoeft te schakelen. Dat doet Transvision, die de intermediair is tussen landelijke opdrachtgevers en het lokale vervoersaanbod. Hierin verwerkt Transvision voor landelijke opdrachtgevers met een landelijk netwerk van 750 taxibedrijven.

Technologie en sales

“Een eigen vloot gebruiken bleek een beperking en daar zijn we van afgestapt. Drive UGO ging zich volledig focussen op technologie en sales. Met diverse B2B integraties is het mogelijk voor bedrijven om aan hun klanten een taxirit aan te bieden of mee te verkopen”, legt Stephan uit. Een van die integraties is bijvoorbeeld Tibbaa. Als iemand een ticket voor een evenement koopt, kan hij via hetzelfde systeem ook zorgen dat hij na afloop opgepikt wordt door een taxi. Dat regelt Drive UGO. Verder is het ook mogelijk om op dezelfde manier speciaal vervoer, zoals bijvoorbeeld een rolstoeltaxi, te bestellen.

Van instant naar pre-booked taximarkt

Hoewel de instant markt, mensen die direct een taxi nodig hebben, Drive UGO aan naamsbekendheid heeft geholpen, is het vooral de zakelijke markt waar winst te behalen is. Momenteel werkt de startup al samen met een flink aantal grote bedrijven. Naast Tibbaa zitten daar Holland Casino, Marriott Hotels, Radio 538 en Travelbird bij. Door zich via bestaande partijen te richten op de pre-booked taximarkt – waarbij er vooraf geboekt wordt en een taxi klaar staat als dat nodig is – hoeft Drive UGO niets uit te geven aan consumentenmarketing. In tegenstelling tot marketing levert sales naar bedrijven toe wel direct en meetbaar resultaat, zo meent de startup.

drive-ugo-app

Verwachtingen

Via een Drive UGO business account kunnen zakelijke klanten taxi’s boeken en kan de startup ook de nazorg voor de rekening nemen. Toch laten ze de consumentenmarkt niet links liggen. De apps voor Android en iOS zijn nog volop in gebruik. “Dit is niet een markt waar UGO zich primair op focust maar wel een vanzelfsprekend onderdeel in de steden waar UGO actief is, omdat dit tegenwoordig de verwachting van de consument is geworden.” Drive UGO is nog de puntjes op de -i- aan het zetten met Transvision, vanaf oktober bieden ze daadwerkelijk landelijke dekking voor de klant

Buitenlandse uitbreiding

Drive UGO heeft tot op heden al 1,5 miljoen euro aan investeringen binnen gehaald, ingebracht door de huidige aandeelhouders. Om meer te kunnen investeren in sales, om zo meer zakelijke partijen te kunnen aansluiten, zijn ze een crowdfundcampagne begonnen. Het doel is 420.000 euro, op moment van schrijven is daarvan met ruim een maand te gaan al 100.000 van binnen. Indien er genoeg binnenkomt, wil de Amsterdamse taxi-startup ook serieus werk gaan maken van een buitenlands avontuur. Zouden ze bij Uber al onrustig worden?

  • Maarten Wienbelt

    Dennis de link naar de crowdfunding werkt niet kijk er even naar svp.

    • Dat ligt niet aan Dennis, maar aan Geldvoorelkaar. Project is verwijderd, vermoed ik. Het is ook echt een prutsite.

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)