Zo geef je je internationale startup launch een boost

Zo geef je je internationale startup launch een boost

This article will take you 4 minute(s) to read

De tijd van “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” is geweest, “Denk groter” is de headline geworden voor marketeers in het internet tijdperk. Nederland wordt te klein en je wilt met je startup over de grenzen.

Voordat je je startup internationaal lanceert zijn er een aantal kwesties die je moet overwegen. Ik noem in dit artikel een paar essentiële punten om je merk naar een hoger – en internationaler – niveau te tillen.

1. Doe je huiswerk

Limiteer jezelf vooral niet wanneer je potentiële markten overweegt. Het vinden van de meest toegankelijke markt voor jouw startup betekent dat je je huiswerk moet doen. De regio met de grootste bevolkingsgroep kan ook het grootst aantal concurrenten met zich meebrengen. En achtergestelde gebieden met minder mensen kunnen op hun beurt juist staan te springen om jouw product of dienst.

Gelukkig bestaan er genoeg enquêtes en consultants om de informatie die je nodig hebt om het merk internationaal te kunnen lanceren te vergaren. Kijk naar de trends in je industrie, de concurrentie en probeer de USP te vinden die jouw merk boven de rest zal zetten.

2. Positioneer jezelf voor succes

Zodra je de meest passende markt hebt gekozen voor de internationale expansie, is het aan te raden om je potentiële klanten in het buitenland te leren kennen. Dat betekent dat je hun koopgedrag onderzoekt, en daarnaast hun taal, gewoonten, routines, recreatieve activiteiten en onderwerpen die in dat land spelen. Welke influencers hebben de grootste macht over de keuzes van de consumenten? Welke media worden het meest gebruikt en vertrouwd en door welk publiekssegment worden deze gelezen?

Deze vragen helpen je bij het positioneren van jouw startup in de markt. Je zal dan ook een internationale tone of voice moeten ontwikkelen voor het merk. Deze stem moet herkenbaar en te identificeren zijn met jouw merk, maar ook flexibel genoeg om later aan te kunnen passen naar andere talen.

3. Sta open voor andere culturen

Iedere cultuur heeft zijn eigen gewoonten, taboes en hete hangijzers. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Nederlandse directheid niet overal gewaardeerd wordt. Het laatste wat je wilt is potentiële klanten beledigen!

Een beetje planning kan je in dit geval een eind op weg helpen. Je zou kunnen beginnen met een internationaal merk onderzoek om te zien hoe het huidige logo in de nieuwe markten ontvangen zal worden. Zijn de kleuren, vormen en symbolen in het logo effectieve elementen, of hebben ze in een ander land negatieve connotaties? Iets wat in Nederland sarcastisch maar slim is, kan ergens anders totaal onbeleefd en beledigend zijn!

4. Blijf bij je boodschap

Duidelijkheid en aanpasbaarheid zijn essentieel voor het succes van de boodschap, houd het dus simpel. Vermijd eufemismen, uitdrukkingen en andere kreten die de boodschap vertroebelen of zelfs tot een verkeerde interpretatie kunnen leiden. Zorg ervoor dat de inhoud grammaticaal correct, professioneel en relevant is. Dit lijkt overbodig om te noemen, maar grammaticaal incorrecte teksten komen nog iedere dag voor. Helaas.

Wanneer je je boodschap kunt overbrengen door deze te visualiseren, doe dat dan vooral. Als je internationale vertegenwoordigers in dienst neemt, zorg er dan voor dat zij thuis zijn in de boodschap die jij wilt overbrengen en dat zij ook de voorkeuren van de potentiële klanten kennen. Het creëren van een ‘brand guide’ voor internationale activiteiten kan je helpen om de integriteit van de boodschapvan je startup in internationale markten te behouden.

5. Bied de beste klantenservice

Hoe zal het contact met klanten in de nieuwe internationale markten verlopen? Beantwoord je vragen via de website, social networking sites, of via de buitenlandse vertegenwoordigers? Hoe en waar zal je startup verschijnen in zoekopdrachten op internet? En natuurlijk voorzie je de klanten ook van een mobiele website, toch? Deze opties zal je allemaal moeten overwegen om klanttevredenheid en herhalingsaankopen te kunnen garanderen.

Social networking sites houden je verbonden met klanten en bieden een belangrijk kanaal om de dialoog aan te gaan. Hoe meer je in gaat op vragen en voorkeuren van consumenten, hoe groter de kans dat je positieve associaties en relaties opbouwt tijdens de uitbreiding van je markt. Hopelijk zal de internationale expansie met deze tips in gedachten de verwachtingen overstijgen!

Image: Flickr/CC/Steven Depolo

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)