‘WeTransfer wil niet concurrentie aan met Spotify’

‘WeTransfer wil niet concurrentie aan met Spotify’

This article will take you 2 minute(s) to read

WeTransfer, de Nederlandse startup om (grote) bestanden te delen, start met een muziekdienst. De streaming service maakt het voor artiesten mogelijk hun muziek te delen met de 85 miljoen maandelijkse gebruikers van WeTransfer. Het bedrijf zegt er geen geld aan te willen verdienen, met de streaming service wil WeTransfer zichzelf in de VS op de kaart zetten.

Publiciteitstool

“Zie de streaming service als een extra feature voor artiesten en labels om hun projecten naast downloadable, ook als stream aan te kunnen bieden op WeTransfer””, vertelt Maarten Kadiks, VP of marketing van WeTransfer. “In tegenstelling tot het Bloomberg bericht hebben wij niet de ambitie om een concurrent te worden van Spotify of SoundCloud. Wij geven onze partners (labels en muzikanten) een tool om via WeTransfer muziek aan te bieden aan hun fans. Als tegenprestatie draaien wij wallpapers op de website om deze content te promoten bij onze gebruikers.”

Muziekdienst

De keuze voor muziek als publiciteitsmiddel was snel gemaakt. “Van muzikanten tot producers, meer dan de helft van de WeTransfer gebruikers komt uit de creatieve (muziek)industrie. WeTransfer is onderdeel van de creatieve workflow”, aldus Kadiks. Daarnaast promoot WeTransfer al jaren muziekprojecten met behulp van grote wallpapers op de website.

Prince, Big Grams en Disclosure brachten al muziek uit via WeTransfer, het bedrijf heeft inmiddels ook het management van onder andere Justin Bieber, Madonna en Pharrell benaderd. In tegenstelling tot Apple en Spotify gaat WeTransfer geen complete albums aanbieden. Het platform moet ruimte bieden voor muziekvideo’s en ruwe versies van nummers.

Mijlpalen

Het is een goed jaar voor de startup van Bas Beerens en hipsterblogger Nalden. Begin dit jaar mocht WeTransfer een investering 25 miljoen dollar ontvangen. In september werd WeTransfer toegelaten tot de Amerikaanse Accelerator SMASHD Labs van Troy Carter, de voormalig manager van Lady Gaga die eerder in diensten als Uber, Dropbox en Spotify investeerde. Zijn omvangrijke en indrukwekkende contacten met de muziekindustrie komen nu erg goed van pas.

Tijdens de SMASHD Labs Demo Day werd een demo van de dienst gepresenteerd. Pas in het eerste kwartaal van 2016 zal de streaming service op grote schaal beschikbaar zijn.

 

x
Pretty please with sugar on top - like us:Already liked? Get outta here ;-)