Hoe formulieren-startup MoreApp hard groeit door bescheiden te blijven

Hoe formulieren-startup MoreApp hard groeit door bescheiden te blijven

This article will take you 5 minute(s) to read

Waar ik afgelopen week het ultieme startup verhaal te pakken had, sprak ik vandaag met een bedrijf die een totale a-typische ontwikkeling heeft doorgemaakt. Niet dat zoiets qua product of succes problemen op heeft geleverd, zeker niet. Want met nu al ongeveer 1000 gebruikers – en een toename van 30% in de laatste 6 weken – heeft MoreApp zeker een gewild product in handen. En net zoals Sendcloud is MoreApp gefocust op bedrijven.

Maar er iets anders aan MoreApp… Om te beginnen hebben ze twee (!!) vrouwen in dienst – waarvan er een programmeert – en zitten ze niet in Amsterdam. Verfrissend als je het mij vraagt.

Het begin van MoreApp

Het idee van MoreApp kwam niet uit frustratie van de oprichters. Het idee vloeide voort uit een vraag van een klant van Distel Software. Later werd Avisi BV erbij getrokken en gingen twee de bedrijven een 50/50 aandelenverhouding aan in MoreApp. De vraag van die klant? Een digitaal multiplatform formulier ontwikkelen. Dat klinkt zo breed als het is. Van urenregistratieformulieren tot inspectieformulieren. MoreApp biedt de mogelijkheid deze formulieren aan te maken, te standaardiseren, te delen en veilig op te slaan.

Funding

De meeste mensen die in de Nederlandse startup wereld werken weten dat investeringen in early-stage startups moeilijk te krijgen zijn. MoreApp en Distel konden ook bij banken geen lening afsluiten om het geld op te halen wat ze nodig hadden, dus werd Avisi om hulp gevraagd. Avisi zag wel wat in de app en de samenwerking, werd 50% aandeelhouder en leverde de nodige ontwikkelaars die Distel destijds niet kon missen.

De secret sauce

Het vernieuwende van MoreApp werd mij pas echt duidelijk nadat ik een tijdje bij hun stand heb staan praten. Het merendeel van de immense hoeveelheid startups staan te zweten en te pitchen op heel veel soortgelijke ideeën en businessmodellen. In plaats van een verandering in gedrag te bewerkstelligen, claimen de meeste startups een manier te hebben om ‘het’ net sneller of makkelijker te doen.

Koppijn

Sneller en efficiënter is natuurlijk belangrijk, maar de echt grote innovaties hebben menselijk gedrag veranderd. Door Facebook en Twitter werd de wereld ‘social’ en kwam het dagelijkse leven online, door mobieltjes zijn we plots dag en nacht bereikbaar en zo kunnen we wel even doorgaan. MoreApp heeft een gedragsverandering in handen die achter is gebleven en die de meeste van ons regelmatig koppijn bezorgt: het invullen van formulieren. De grote grap is namelijk dat formulieren nog steeds in papier moeten worden ingevuld, zonder mogelijkheid om meer informatie of beeldmateriaal toe te voegen. Een immens logistiek issue voor bedrijven die veel controleurs in dienst hebben. En stel je eens voor: hoe fijn zou het zijn als je je gewoon snel en vloeiend kan inschrijven op een nieuw adres, zonder gedoe met het uploaden van documenten die je eerst hebt moeten uitprinten.

Development en verdienen

Dat gebeurt in-house. Niet heel gek als de twee aandeelhouders software-ontwikkelaars zijn. De app is gratis te customizen en te white-labellen. Er moeten alleen wel credits afgenomen worden die nodig zijn om de formulieren te versturen. Ze hebben nu al wat grote bedrijven die hier gebruik van maken en andere bedrijven doorverwijzen naar deze bazen. Hosting doen ze voorlopig nog bij Amazon vanwege de flexibiliteit. Break-even zijn ze nog niet. Naar verwachting is dat het eerste kwartaal van 2015 zo; een conservatieve schatting lijkt me als het aantal gebruikers een organische groei heeft doorgemaakt van 30% in de 6 weken na een grote update.

Internationaal schalen

Het enige waarvoor MoreApp een investering zou aannemen is als het van een partner komt die kan helpen internationaal te schalen. Ze zijn zeker niet actief opzoek – als hun ontwikkeling met deze snelheid blijft doorgaan vallen ze vanzelf wel op volgens Thom Bokelaar van MoreApp.

Sector hip?

Je leest het misschien wel in deze blog terug – ik ben fan van MoreApp. De underdog. Een app bouwer die helemaal niet meedoet omdat de sector of het product hip is. Die zelfs te bescheiden is om hun enthousiasme op de loop te laten, want ze zijn nu eenmaal nog ‘klein’. Te bescheiden om te roepen dat ze iets unieks, gebruiksvriendelijks en werkends in handen hebben. En ondertussen krijgen ze het wel gewoon voor elkaar.

True-managed_hostingOlaf van Veen van True in een persoonlijke reactie op het interview: “Zoals Adine eigenlijk al aangeeft: als je een dienst levert die voor gebruikers veel ergernis uit de praktijk wegneemt en ook ontwikkelaars helpt bij het sneller opleveren dan word je in de techscene al gauw
omarmd en worden je diensten gewoonweg gebruikt.

De verhouding in- versus outsourcen zal o.a. afhangen van hoe hard MoreApp blijft doorgroeien, hoe de concurrentie zich ontwikkelt en welke functionaliteiten de gebruikers wensen.

Ik ben benieuwd hoe MoreApp haar IT-operaties blijft organiseren in de volgende fases. Blijven ze bijvoorbeeld de hosting beleggen bij een public cloud als Amazon waarmee je als ontwikkelaar steeds zelf moet blijven nadenken over de architectuur en zelf serversoftware moet tweaken of gaan ze ontwikkelaars volledig laten ontwikkelen om nog meer functionaliteiten toe te voegen en deze prachtige (mogelijk internationale) groei door te zetten?

x
We love ya! All you have to do now is LIKE us:Already liked? Get outta here ;-)