Bedrijven investeren in startups om zo innovatieve ideeën en technologieën in huis te halen. Dit doen ze door middel van corporate venture capital (CVC). Vier tips voor een geslaagd CVC-investering.
Met een totaal van 5,4 miljard dollar aan venture capital-investeringen in afgelopen jaar, is er een nieuwe piek aan corporate venture capital aan het vormen. Wat moet je als bedrijf doen om je CVC-strategie te laten slagen?
1: Stel een corporate venture capital-strategie op
Besluit welke organisatorische structuur je wilt gebruiken voor je investeringen. Je kunt direct investeren in een startup vanuit een interne afdeling, of via een fonds dat apart van het bedrijf opereert. Dit kan door te investeren in een onafhankelijk VC-fonds als een van de limited partners of door het oprichten van een dochteronderneming die verantwoordelijk is voor de investeringen. Veel bedrijven hebben met CVC primair een strategisch doel, daarna komen de financiële doelen.
2: Maak een link met je bedrijfsdoelen
Je moet de doelen en focus van de CVC-activiteit koppelen aan de doelen van het gehele bedrijf. CVC moet een tool zijn die de innovatiestrategie van het bedrijf ondersteunt en moet tegelijkertijd externe ontwikkelingen in de gaten houden. Daarom kiezen de meeste bedrijven om te investeren in startups die gerelateerd zijn aan de huidige core business en die kunnen leiden tot nieuwe business in de toekomst.
3: Gebruik CVC als innovatiestrategie
Om strategische voordelen te kunnen behalen uit CVC is het cruciaal dat bedrijven de kennis terugkoppelen aan de relevante personen binnen het bedrijf. Om een CVC-initiatief succesvol te laten zijn, is het van belang dat er een balans wordt gevonden tussen het geven van autonomie aan de startup en het linken van mensen binnen het bedrijf aan de kennis opgedaan binnen de startup. Dit kan op verschillende manieren, waarvan een interne incubator er een is.
4: Voer je CVC-strategie uit
Bedrijven moeten besluiten welke kennis ze willen opdoen en naar wie deze kennis moet worden gecommuniceerd. De eerste fase van het project bijvoorbeeld, waarin potentiële startups worden gescreend, is de ideale fase om een groot aantal startups te analyseren op ontwikkelingen in de externe omgeving. Nog voordat er dus wordt geïnvesteerd kunnen bedrijven al kennis opdoen door hun deal flow te analyseren op opportunities en threats voor het bedrijf.
Conclusie
Door te investeren in CVC krijgen bedrijven toegang tot externe ideeën en innovaties. De kennis die ze hierdoor op kunnen doen is zeer waardevol voor het ontwikkelen van nieuwe business en voor het aanpassen aan externe ontwikkelingen. Het aantal CVC-investeringen is weer aan het groeien. Toch moeten bedrijven zorgvuldig zijn met het opzetten van CVC-initiatieven, het kan ook misgaan. Het belangrijkste om het optimale uit CVC te halen, is dat bedrijven de kennisoverdracht van de investeringen binnen het bedrijf faciliteren.
Dit is een gastbijdrage van Guido d’Hert, managing director Communicatie, Media en Technologie bij Accenture.