Slechts één keer per jaar feedback van je leidinggevende? Dat is écht niet meer van deze tijd, vinden ze bij startup Impraise. Daarom ontwikkelde de startup, met vestigingen in Amsterdam, San Francisco en New York, een app waarmee je als werknemer het hele jaar door feedback kunt krijgen en geven. Met succes, de startup heeft een funding van 1,6 miljoen dollar bijeen weten te krijgen. Het geld is afkomstig van onder andere HenQ, Palm Drive Ventures en China Growth Capital.
Feedback hele jaar door
De nieuwe generatie werknemers wil feedback. En niet alleen in een jaarlijks beoordelingsgesprek, het liefst het hele jaar door. Met de feedback-app van Impraise, een door Y-Combinator gesteunde startup, kunnen collega’s ononderbroken feedback geven en krijgen. Bedrijven als Booking.com, TamTam en M&C Saatchi maken al gebruik van de tool.
Persoonlijke ontwikkeling
“Professionals hechten steeds meer waarde aan de persoonlijke ontwikkeling en minder waarde aan het salaris”, vertelt oprichter Bas Kohnke. Uit een recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 42% van de millennials (de nieuwe generatie werknemers) wekelijks feedback zou willen ontvangen. Niet alleen van de leidinggevende, ook van collega’s.
Motiveren
Kohnke werkte zelf bij een grote organisatie en ondervond aan den lijve hoe demotiverend een gebrek aan feedback kan zijn. Samen met drie andere oprichters bedacht hij Impraise: “In plaats van één of twee keer per jaar, kan een werknemer direct na een meeting, project of presentatie feedback aan zijn collega’s en leidinggevende vragen”, vertelt Kohnke. “Werknemers hoeven dus niet meer te wachten op de jaarlijkse gesprekken om er achter te komen wat ze goed doen en waar ze zich nog kunnen verbeteren. Deze manier van werken is niet alleen goed voor de persoonlijke ontwikkeling en het leerproces, het stimuleert de productiviteit en werkt supermotiverend.”
Y-Combinator
In de zomer van 2014 werd Impraise toegelaten tot de Amerikaanse Y-Combinator, een accelerator waar ook bedrijven als Airbnb, Dropbox en Zenefits uit voort zijn gekomen. “We hebben ons ingeschreven, zijn aangenomen en hebben een kantoor in San Francisco geopend. Naar andere accelerators hebben we niet eens gekeken, Y-Combinator is zo’n beetje de heilige graal”, vertelt Kohnke. “In vier maanden zijn we razendsnel gegroeid, hebben we een waardevol netwerk opgebouwd, geleerd te focussen en een investering gekregen. Dankzij Y-Combinator hebben we ook de juiste partners gevonden om verder mee te groeien.”
Groeien
Inmiddels heeft Impraise ook kantoren in Amsterdam en New York. Met de laatste fundingsronde wil Kohnke meer klanten werven, groeien en het team uitbreiden: “Op dit moment hebben we 70 klanten, voornamelijk in de Verenigde Staten en Nederland. Dit aantal willen we zo snel mogelijk uitbreiden.”
Product ontwikkelen
“Daarnaast willen we het product verder ontwikkelen. Impraise kan nu bijvoorbeeld worden geïntegreerd met ‘Workday’, maar het zou mooi zijn als we straks nog meer HR-systemen ondersteunen en ons ‘learning analytics platform’ uitbreiden. Zodat we coaching nog effectiever kunnen maken”, aldus Kohnke.